طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک خوشمزه با همه نکات

طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کوکو سبزی، یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که در همه فصل طرفداران خاص خود را دارد و همراه خوبی برای هر غذای اصلی است. اما شاید دسترسی به سبزی تازه همیشه امکان‌پذیر نباشد. نگران نباشید! با کوکو سبزی با سبزی خشک می‌توانید به راحتی این غذای خوشمزه را در هر زمانی از سال تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله روش تهیه کوکو سبزی ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک

  • گشنیز ۱ فنجان
  • جعفری ۱ فنجان
  • شوید ۱ فنجان
  • شنبلیله یک قاشق غذاخوری
  • پیاز نازک خلال یا رنده شده ۱ عدد
  • تخم مرغ ۶ عدد
  • سیر له شده ۲ حبه
  • آرد ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک

۱. مخلوط کردن مواد

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک ابتدا سبزی‌های خشک را در یک صافی بریزید و سپس در یک کاسه قرار دهید. ۳ فنجان آب گرم بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. در این فاصله، گردو را برشته کنید، سپس درشت خرد کنید. الک را از کاسه بردارید. متوجه خواهید شد که مقدار زیادی از شوید در آب باقی می‌ماند. روی سبزی‌ها داخل الک آب بریزید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورند.

۲. پخت کوکو سبزی

در همان کاسه تخم مرغ، بکینگ پودر، نمک و فلفل را با همزن بزنید. سبزی، گردو و زرشک آبکش شده را اضافه کنید، سپس خوب با هم مخلوط کنید. در یک تابه نچسب حدود یک قاشق غذاخوری روغن را گرم کنید. سپس مخلوط را اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه در بسته بپزید تا سفت شود، سپس آن را برگردانید و ۵ دقیقه دیگر بپزید.

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو سبزی

تهیه و پخت کوکو سبزی از آن دسته کارهاست که در عین حال که ساده است اما همه از عهده آن به خوبی برنمی‌آیند. چون برای تهیه این غذا باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را کامل بدانید و رعایت کنید.

طریقه پخت کوکو سبزی بدون خیساندن سبزی

اگر بخواهید سبزی را خیس نکنید می‌توانید آن را بدون خیساندن اما با هم زدن زیاد با تخم مرغ بیشتر تهیه کنید. برای این کار ابتدا تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکانید و بعد نمک، فلفل ادویه و بیکینگ پودر را اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس آرد الک شده را اضافه کنید و با هم‌زن خوب مخلوط کنید در انتها هم سبزی خشک، پیاز خرد شده و سیر له شده را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

در نهایت هم آن را یا در تابه سرخ کنید یا در سینی فر یا قالب مدنظرتان بریزید و در فر که با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بپزد بعد از ۱۰ دقیقه در صورت نیاز کمی روغن اضافه کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید تا خوب بپزد.

استفاده از زرشک و گردو برای جذاب‌تر کردن کوکو سبزی

یکی از کارهای جذاب که می‌توانید برای تهیه کوکو سبزی انجام دهید این است که از زرشک و گردو برای تنوع به آن استفاده کنید. ترشی زرشک با سبزی بسیار جذاب است و رفتن گردو زیر دندان در حین خوردن کوکو سبزی بسیار جالب است پس حتما استفاده کنید.

البته کشمش و خلال بادام هم گزینه‌های متفاوت و جذابی برای تکمیل این غذاست.

سبزی مناسب کوکو سبزی

برای تهیه کوکو سبزی از جعفری، شوید، گشنیز، تره، پیازچه و البته گاهی مقداری ریحان یا حتی کاهو هم استفاده می‌شود. البته معمولا در فصلی که سیر تازه موجود است از آن هم در ترکیب سبزی کوکو استفاده می‌کنند.

دلایل وا رفتن کوکو سبزی

یکی از مشکلاتی که خیلی‌ها در تهیه کوکو سبزی با آن روبرو می‌شوند این است که کوکویشان وا می‌رود یا انسجام کافی را ندارد. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • رعایت نکردن نسبت‌های سبزی کوکو

رعایت کردن نسبت سبزی با تخم مرغ بسیار مهم است. اگر سبزی بیشتر از تخم مرغ باشد کوکو شل می‌شود واقعیت این است که تخم‌مرغ نقش سفت‌کننده مایه کوکو است. بنابراین اگر تخم مرغ کمی استفاده کنید کوکو وا می‌رود.

  • آب داشتن سبزی کوکو

اگر از سبزی تازه استفاده می‌کنید یا سبزی خشک را در آب خیسانده‌اید دقت کنید که آب آن گرفته شود والا مایه کوکو شل می‌شود. اگر هم از سبزی منجمد استفاده می‌کنید حتما آن را کامل یخ‌زدایی کنید و آب اضافه آن را بگیرید. اما اگر حس کردید مایه کوکو شما شل است حتما می‌توانید از کمی آرد یا پودر سوخاری برای انسجام بیشتر مایه کوکو استفاده کنید.

  • استفاده از ظروف نامناسب

یادتان باشد بهتر است برای تهیه کوکو حتما از تابه‌های نچسب استفاده کنید ضمنا به سایز آن هم با توجه به میزان مایه کوکو سبزی دقت کنید تا کوکو در تابه به راحتی حرکت نکند که وا برود.

  • حرارت نامناسب

اگر حرارت اجاق گاز کم باشد، کوکو به آرامی پخته می‌شود و زمان بیشتری برای سفت شدن آن لازم است. در این مدت، ممکن است کوکو وا برود. بنابراین نه حرارت را خیلی زیاد کنید طوری که کوکو بسوزد نه آن‌قدر کم که وا برود. ضمنا قبل از برگرداندن کوکو، مطمئن شوید که یک طرف آن به طور کامل سفت شده است.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل