طرز تهیه کیک ساده با ماست در فر، قابلمه و توستر

طرز تهیه کیک ساده با ماست
آسان
۸-۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک در کنار ژله و دسرهای خوش رنگ‌و‌لعاب معمولا بهترین گزینه برای پذیرایی در دورهمی‌ها به حساب می‌آید. گزینه‌های بسیاری پیش‌روی شما قرار دارد تا خوشمزه‌ترین کیک را با ساده‌ترین مواد و دستور تهیه کنید. در صورت نبود زمان کافی برای فراهم کردن تدارکات پذیرایی، به درست کردن کیک ساده با شیر یا کیک هویج هم می‌توانید فکر کنید. این کیک‌ها بدون فر و هم‌زن برقی به راحتی درست می‌‌شوند. شما در ادامه طرز تهیه کیک ساده با ماست را می‌خوانید تا آن را به سادگی در فر، قابلمه و توستر درست کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه کیک ساده با ماست

  • ماست یک فنجان
  • آرد همه‌منظوره یک و یک‌دوم فنجان
  • تخم‌مرغ دو عدد بزرگ
  • شکر سه‌چهارم فنجان
  • روغن‌نباتی یک‌دوم فنجان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر قند به مقدار لازم

طرز تهیه کیک ساده با ماست

۱. فر و قالب کیک را گرم کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با ماست نیاز است مانند طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر، قبل از پیش بردن مراحل پخت تمامی مواد گفته‌شده را آماده کنید تا به دمای محیط برسند. در ادامه فر را با دمای ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. تا گرم شدن فر باید قالب نان ۱۲ در ۲۲ سانتی‌متری خود را با روغن کمی چرب کنید. در نهایت آن را با کاغذروغنی بپوشانید و کنار بگذارید. برای آن‌که کیک را راحت از قالب بیرون بیاورید بهتر است کاغذ روغنی به شکل یک قلاب از اطراف قالب به اندازه یک تا دو سانتی‌متر بیرون باشد.

۲. مواد کیک را با یکدیگر ترکیب کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با ماست، همانند طرز تهیه کیک خیس با ماست باید مواد کیک را با یکدیگر مخلوط کنید. در وهله اول یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن تخم‌مرغ‌ها را شکسته و شکر اضافه کنید. مخلوط را با هم‌زن دستی یا چنگال برای چند دقیقه خوب هم بزنید تا به رنگ کرمی دربیاید. در ادامه پیش بردن مراحل پخت کیک ساده باید ماست، وانیل و روغن را اضافه و هم بزنید.

۳. مواد خشک را به مخلوط اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با ماست باید به سراغ بیکینگ‌پودر و نمک بروید تا به مخلوط اضافه و هم بزنید. سپس مقدار آرد گفته‌شده را اضافه و هم بزنید. بهترین کار آن است که مخلوط کیک را با کف‌گیر هم بزنید تا کاملا ترکیب و یک‌دست شود. نکته مهم آن است که مواد را بیش از حد با یکدیگر مخلوط نکنید. طرز تهیه کیک دو رنگ شکلاتی و ساده را هم می‌توانید در خانه درست کنید.

۴. مخلوط را داخل قالب کیک بریزید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با ماست نوبت به پخت آن می‌رسد پس مخلوط را داخل قالب بریزید. برای پخت یکنواخت کیک، با کمک یک لیسک یا کف‌گیر آن را کامل در قالب پخش کنید. قالب را دو تا سه بار به سطح زمین بکوبید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. در نهایت آن را برای ۴۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا بپزد. زمانی که رنگ کیک‌تان کمی قهوه‌ای شد آن را از فر خارج کنید. حتما کیک را با یک خلال دندان تست کنید تا از پخت کامل آن مطمئن شوید. در نهایت کیک ساده را برای «ده دقیقه» روی توری خنک‌کننده بگذارید تا از دما بیفتد. پودر قند را روی کیک پاشیده و با هر برش میوه‌ای که دوست دارید آن را تزئین کنید.

نکات تکمیلی پخت کیک ساده با ماست

کیک ساده با ماست مانند طرز تهیه کیک خیس بدون شیر یا ماست دستور ساده‌‌ای دارد و می‌توان در کم‌ترین زمان آن را برای هر مناسبت و برنامه‌ای درست کرد. اگر شما می‌خواهید همانند یک قناد حرفه‌ای این کیک ساده را درست کنید نیاز است که نکات گفته‌شده در ادامه را بخوانید.

طرز تهیه کیک ساده در قابلمه

کیک ساده با ساده‌ترین دستور و مواد درست می‌شود پس شما در صورت نبود فر نباید ناراحت باشید چراکه با قابلمه می‌توانید آن را درست کنید. در طرز تهیه کیک ساده مانند کیک اسفنجی در قابلمه، بعد از پیش بردن مراحل پخت، یک قابلمه بزرگ‌تر از قالب خود انتخاب کنید. مقداری آب درون آن بریزید. در ادامه پایه‌ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. اجازه دهید کیک در قابلمه مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد. در انتها سیخ چوبی را در میانه کیک فرو کنید و در صورت تمیز بیرون آمدن، کاغذ روغنی آن را بردارید. در نهایت اجازه دهید که خنک شود تا بتوانید آن را تزئین کنید.

تهیه کیک ساده در توستر

تهیه کیک در توستر ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. مایه کیک را در قالب بریزید و آن را برای مدت ۴۵ دقیقه در بالاترین قسمت توستر با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بهتر است تا نیم ساعت اول در توستر را باز نکنید. بعد از آن برای اطمینان از پخت، خلال چوبی یا چنگال داخل کیک فرو کنید، در صورت نچسبیدن مایع اضافی به خلال، کیک شما آماده است. تنها دقت داشته باشید که دمای فر با توستر تفاوت‌هایی دارد، به همین‌خاطر برای پخت کیک در توستر باید دمای توستر را ۲۰ درجه سانتی‌گراد کمتر از فر کنید. به عنوان مثال اگر دمای پخت کیکی در فر ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بود، شما برای توستر ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد در نظر بگیرید.

سرو و تزئین کیک ساده

شاید ساده‌ترین راه تزئین کیک‌تان استفاده از پودر قند و چند برش میوه فصل باشد اما شما با استفاده از خامه، سس شکلاتی، گاناش یا حتی لعاب می‌توانید رنگ و بویی دیگر به آن دهید.

استفاده از طعم‌دهنده‌ ها در تهیه کیک

یکی از طعم‌دهنده‌ها که به کیک شما مزه بهتری می‌دهد، پوست و آب پرتقال است. شما می‌توانید طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی را در کتاب کاله بخوانید و آن را بدون فر درست کنید. گلاب هم از دیگر گزینه‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر طعم، عطر آن را هم تغییر می‌دهد. کافی است چند قطره از آن را در مایه کیک خود بریزید.

فوت و فن های پخت کیک در قابلمه

در کنار تمام موارد و نکاتی که در بالا اشاره شد، رعایت نکات زیر هم به بهبود طعم و البته تهیه بهترین کیک به شما کمک می‌کند.

  • آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد که سریع بخار و تمام شود.
  • به اندازه‌ای درون قابلمه آب بریزید که روی قالب را نگیرد و آب داخل مایه کیک نرود.
  • حرارت را کم کنید و در صورت نیاز از شعله‌پخش‌کن هم می‌توانید استفاده کنید.
  •  پایه فلزی در پخت کیک اسفنجی با قابلمه نقش محافظ را دارد و باعث می‌شود آب درون قالب نفوذ نمی‌کند.
  • در صورت نداشتن پایه فلزی از فنجان یا یک وسیله سوراخ‌دار مانند آبکش یا الک هم می‌توانید استفاده کنید، این به خلاقیت و اندازه قالب شما بستگی دارد.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل