طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر در حد قنادی

طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی زبان از روزگاران قدیم جایگاه خاصی بین خانواده‌های ایرانی پیدا کرده است چرا‌که عطر و طعم آن هوش از سر آدم می‌برد. نرمی و لطافت این شیرینی می‌تواند بهترین بهانه برای پخت آن در منزل برای میهمانی‌هایتان باشد. تهیه شیرینی زبان آن‌چنان که فکرش را هم می‌کنید سخت نیست چراکه آن را بدون فر در حد قنادی می‌توانید برای میهمانی‌هایتان درست کنید. شیرینی زبان به روش‌های متعددی درست می‌شود به عنوان مثال شما می‌توانید دستور تهیه شیرینی زبان با خمیر یوفکا را در مطالب قبلی بخوانید. در این مطلب طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر را خواهیم گفت تا دیگر برای درست کردنش بهانه‌ای نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان بدون فر

  • خمیر هزارلا یک بسته
  • شکر یک پیمانه
  • آب یک‌دوم پیمانه
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو یک‌‌دوم قاشق غذاخوری
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر

۱. شربت بار را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر مانند طرز تهیه بامیه خانگی باید به سراغ درست کردن شربت بار بروید. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید تا در آن مقدار گلاب، آب، شکر، زعفران دم‌کرده، وانیل و آب‌لیمو گفته‌شده را بریزید. قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید تا مواد حل و به قوام مناسب برسد. آن را کنار بگذارید تا خنک شود. بافت شربت‌تان باید کمی غلیظ باشد. درست کردن شربت بار باید دو ساعت قبل از پیش بردن مراحل پخت شیرینی باشد.

۲. خمیر شیرینی زبان را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر ، خمیر را از فریزر بیرون بیاورید. کمی به آن زمان دهید تا یخش باز شود. کمی روی سطح کار خود آرد بپاشید. حال خمیر هزارلا را با کمک وردنه باز کنید. سپس دو لایه را روی یکدیگر قرار دهید و از وسط آن‌ها را تا کنید. دقت داشته باشید که کامل روی یکدیگر قرار بگیرند. با کمک یک قالب بیضی‌شکل یا قالب شیرینی زبان، خمیر را  قالب بزنید. در صورت نداشتن قالب یا کاتر از چاقو استفاده کنید. شما باید با کمک چاقو، خمیر را مستطیل شکل به هر اندازه‌‌ای که دوست دارید برش دهید. در آخر روی خمیرها با همان چاقو مانند همان‌چیزی که در شیرینی‌ زبان‌های بازاری می‌بینید کمی شیار بیاندازید. در کنار شیرینی زبان می‌توانید طرز تهیه قطاب با ماست و بدون فر را هم درست کنید تا به زیبایی هرچه تمام‌تر از میهمان‌هایتان پذیرایی کنید.

۳. خمیر ها را به شربت بار آغشته کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر ، نوبت به طعم‌دار کردن آن می‌رسد. حالا قلم‌مو یا برس شیرینی‌ را به شربت عسلی‌تان آغشته کنید و به آرامی روی شیرینی‌ها بمالید. تنها مراقب باشید که از کناره‌ها نریزد چراکه دیگر شیرینی‌تان در قابلمه پف نخواهد کرد. حال که سروکارتان با قابلمه است پس طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را هم می‌توانید در روزهای تعطیل‌تان تست کنید.

۴. شیرینی زبان را بدون فر بپزید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر ، قابلمه مناسبی را برای یک ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا کامل گرم شود. کاغذ روغنی به اندازه کف قابلمه داخلش پهن کنید. شیرینی‌ها را با فاصله از یکدیگر روی آن بچینید. پخت شیرینی زبان در قابلمه تنها به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا کامل پخته شود. با گذشت زمان گفته‌شده، شیرینی‌ها را به قابلمه دیگری منتقل کنید تا روی دیگرش هم پخته شود. لازم است که در قابلمه را باز بگذارید. شما اگر قابلمه مناسبی در دسترس‌تان نبود تنها کافی است شیرینی‌ها را در همان قابلمه به آرامی برگردانید تا آن روی دیگرش هم پخته و طلایی شود. دقت داشته باشید مدت زمان پخت و استفاده از کاغذ روغنی برای روی دیگر شیرینی فراموش نشود. اگر به دنبال درست کردن شیرینی هستید که به فر نیاز ندارد پس به سراغ شیرینی پنجر‌ه‌ای بروید.

۵. شیرینی زبان را سرو کنید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر ، شیرینی‌ها را از فر خارج کنید. روی آن‌ها را مجدد آغشته به شربت کنید. سپس به صورت دلخواه برای تزئین از پودر پسته، پودر نارگیل یا کنجد استفاده کنید. حال شیرینی‌های زبان را در ظرف پذیرایی خود بچینید و آن را به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو کنید.

نکات تکمیلی پخت شیرینی زبان بدون فر

شیرینی زبان را بدون دردسر مانند شیرینی کشمشی و بهشتی بدون فر برای مهمانی‌هایتان می‌توانید درست کنید برای آن‌که شیرینی‌ زبان‌تان را بتوانید در حد قنادی درست کنید تنها کافی است نکات زیر را بدانید.

تفاوت خمیر یوفکا، هزارلایه و فیلو

خمیر هزارلایه یا خمیر یوفکا را به نام‌های متفاوت می‌شناسند. این خمیر داستان‌های زیادی را پشت‌سر گذرانده‌ است. این خمیر خوش‌قلق در پخت انواع شیرینی‌ها مانند شیرینی زبان یا دانمارکی استفاده می‌شود. برای شناخت بهتر این خمیر می‌توانید مطلب آشپزی با خمیر هزارلا را بخوانید تا جواب سوال‌تان را پیدا کنید.

جلوگیری از سوختن شیرینی زبان

بهتر است برای پخت شیرینی زبان در قابلمه از چند کاغذ روغنی روی هم استفاده کنید تا نه بسوزد و نه بچسبد. پخت با حرارت بسیار کم، مانع از سوختن شیرینی‌ها می‌شود. پخت کیک خیس کاکائویی با و بدون فر را در منزل در روزهای تعطیل‌تان از یاد نبرید.

پف شیرینی زبان

در طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلایه باید در استفاده از ابزار به دمای آن هم توجه داشته باشید چراکه باید چاقو یا قالب‌تان حتما خنک باشند. پس بهترین راه‌حل، گذاشتن آن‌ها برای ساعاتی در فریزر است. از فشار دادن زیادی لایه‌ها به یکدیگر جلوگیری کنید چراکه هنگام پخت خمیر لایه‌لایه نشده و پف نمی کند. اگر می‌خواهید شیرینی‌‌تان شکل و ظاهر زیبایی داشته باشد در استفاده از آب‌لیمو دقت داشته باشید در صورت زیادی استفاده کردن، شیرینی زبان‌تان کج می‌شود. شما می‌توانید خمیر یوفکا را در منزل درست کرده و از آن برای پخت شیرینی زبان استفاده کنید.

شربت شیرینی زبان

در طرز تهیه شیرینی زبان بدون فر هنگام تهیه شربت نباید آن را زیاد هم بزنید چراکه نه تنها غلیظ نشده بلکه شکرک هم می‌زند. نکته دیگر آن‌که حرارت باید بسیار کم باشد تا آرام‌آرام به غلظت مناسب برسد. شربت باید کامل خنک باشد تا بتوانید برای شیرینی‌ها استفاده کنید در غیر این‌‌صورت شیرینی‌هایتان بافت خمیری و نرمی پیدا خواهند کرد.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل