طرز تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی مجلسی و ویژه

طرز تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی مجلسی و ویژه
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

چلو گوشت یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است که در مهمانی‌ها و مجالس خاص ایرانی‌ها سرو می‌شود. این غذا از دو بخش اصلی چلو و گوشت خورشتی تشکیل شده است که هر کدام طرز تهیه مخصوص خود را دارند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه چلو گوشت ساده و طرز تهیه چلو گوشت بوقلمون را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی را مرور می‌کنیم تا از آن به عنوان یک خورشت مجلسی لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی

  • گوشت خورشتی ۱ کیلو
  • پیاز متوسط، خرد شده ۲ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • سیر ۱ حبه
  • فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • برگ بو ۳-۴ تکه
  • زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون فوق بکر ۳ قاشق غذاخوری
  • برنج ۴ فنجان

طرز تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی

۱. تفت دادن پیاز

اولین مرحله از طرز تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی این است که در یک قابلمه بزرگ، روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت متوسط رو به زیاد حرارت دهید تا داغ شود بعد پیاز خرد شده را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه تفت دهید تا پیاز نرم شود و شروع به قهوه‌ای شدن کند.

۲. تفت دادن گوشت و پخت آن

وقتی پیاز سرخ شدن زمان آن رسیده که گوشت خورشتی را به قابلمه اضافه کنید و در پیاز و روغن تفت دهید. گوشت را برای چند دقیقه خوب سرخ کنید تا رنگش عوض شود سپس ادویه‌ها، برگ بو و نمک را به طور مساوی روی گوشت قهوه‌ای شده بپاشید و هم بزنید. بعد هم هویج و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و کمی تفت دهید و در نهایت رب را بریزید و تفت دهید تا خامیش از بین برود و سپس زعفران را با ۴ فنجان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید که آب به جوش آید بعد حرارت را تا حد متوسط کم کنید تا گوشت به مدت دو ساعت روی حرارت ملایم کم بجوشد.

۳. پخت پلو و سرو غذا

هم‌زمان که خورشت گوشت شما در حال آماده شدن است باید برنج را که حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کرده‌اید بپزید. برای این کار در یک قابلمه بزرگ آب را به جوش برسانید سپس برنج را به همراه نمک به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید تا نیم‌پز شود. در نهایت برنج را آبکش کنید و در یک قابلمه دیگر با مقداری آب و روغن دم بگذارید.

این خورشت خوشمزه را همراه این پلو که زعفرانی می‌کنید می‌توانید آماده و به همراه انواع ترشی، سالاد و ماست سرو کنید.

نکته: می‌توانید مقداری شوید هم به این پلو اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه چلو گوشت

تهیه و پخت چلو گوشت به ظاهر کار ساده‌ای است اما اگر نکات و فوت‌وفن‌های لازم برای آن را رعایت نکنید ممکن است حاصل کار غذایی خوب نشود پس حتما با دقت نکات و فوت‌وفن‌های تهیه این غذا را بخوانید.

نکاتی برای گوشت چلو گوشت

اولین نکته‌ای که برای تهیه چلو گوشت باید به آن دقت کنید انتخاب گوشت مناسب است. برای تهیه چلو گوشت بهتر است از گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کنید. گوشت گوسفندی طعم قوی‌تری دارد و برای چلو گوشت مجلسی مناسب‌تر است. اما اگر به دنبال طعمی ملایم‌تر هستید، می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که باید هنگام تهیه چلو گوشت به آن دقت کنید، طعم‌دار کردن گوشت است. برای اینکه گوشت طعم و مزه بهتری داشته باشد، باید حتما برای پخت آن از پیاز، سیر، زعفران، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک استفاده کنید.

در کنار مزه‌دار کردن گوشت یادتان باشد حتما آن را ابتدا در روغن تفت دهید تا رنگش تغییر کند و اجازه دهید آرام بپزد. البته در کنار تما موارد بالا می‌توانید از گوشت گردن یا قلم گوسفند هم برای طعم و لعاب بیشتر این غذا استفاده کنید.

ضمنا یادتان باشد اگر زمان کافی برای پخت گوشت ندارید، می‌توانید از زودپز برای پخت سریع‌تر گوشت چلو گوست استفاده کنید.

افزایش غلظت چلو گوشت

برای اینکه خورش شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید در ۱۵ دقیقه آخر پخت، یک قاشق غذاخوری آرد را در مقداری آب حل کرده و به خورش اضافه کنید تا خورشتتان غلظت پیدا کند.

تزیین چلو گوشت

برای اینکه چلو گوشت شما ظاهری مجلسی‌تر داشته باشد، می‌توانید از زرشک، خلال بادام و یا کشمش برای تزیین آن استفاده کنید.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل