طرز تهیه خورشت ریواس با لپه خانگی و جا افتاده

طرز تهیه خورشت ریواس با لپه
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

با شروع فصل بهار سبزیجات جدیدی در بازار موجود می‌شود که فقط مختص این فصل هستند. از جمله این سبزیجات خوشمزه ریواس است که می‌توانید با آن خورشت ریواس را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورش ریواس با مرغ و طرز تهیه خورش ریواس با گوشت چرخ‌کرده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت ریواس با لپه را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورشت ریواس با لپه

  • ریواس ۴۵۰ گرم
  • لپه نصف لیوان
  • سبزی مناسب نعناع و جعفری یا سبزی قورمه ۵-۶ قاشق غذاخوری
  • آبغوره به مقدار لازم
  • ادویه مناسب، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
  • پیاز ۱ عدد
  • گوشت تکه‌ای ۵۰۰ گرم به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت ریواس با لپه خانگی

۱. پخت گوشت و خیساندن لپه

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت ریواس با لپه ابتدا گوشت را در آب ریخته روی شعله گاز با حرارت زیاد بگذارید تا کف حاصل از گوشت خارج شود. آن را بگیرید و دور بریزید. هم‌زمان لپه را هم با کمی آب خیس کنید تا خیس بخورد.

۲. پخت لپه و تفت پیاز و گوشت

بعد از این که لپه خیس خورد آن را هم در قابلمه جداگانه بپزید. برای آن که لپه شما بوی خامی نداشته باشد یک چهارم پیاز را داخلش بریزید تا لپه شما طعم بهتری داشته باشد. هم‌زمان باقی پیاز را هم خرد کنید و بعد داخل قابلمه مناسب پخت خورشت همراه روغن بریزید تا خوب سرخ شود سپس گوشت را که آب و کفش را بیرون ریخته‌اید، اضافه کنید و خوب تفت دهید.

در نهایت نمک، فلفل و ادویه مدنظرتان را اضافه کنیدو خوب با گوشت مخلوط کنید و سپس مقداری آب را اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت خوب بپزد. هم‌زمان کف روی لپه را هم بگیرید.

۳. اضافه کردن باقی مواد و پخت نهایی خورشت

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش ریواس با لپه ریواس را هم خوب خرد کنید و در روغن تفت دهید تا کمی سبک شوند. بعد از یک ساعت از پخت گوشت سبزی قرمه یا سبزی مناسب ریواس را اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است حتما اگر از جعفری و نعناع استفاده می‌کنید آن را در روغن تفت دهید سپس به خورشت اضافه کنید. در نهایت ریواس تفت داده شده را به همراه لپه و کمی آبغوره و یک لیمو عمانی به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید مواد با هم بجوشند تا آرام آرام همه مواد بپزند و خورشت جا بیافتد.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت ریواس با لپه

همان‌طور که خواندید و دیدید، تهیه خورشت ریواس کار ساده‌ای است و تفاوت زیادی به تهیه خورش کرفس یا تهیه خورشت گوجه سبز دارد. اما خوب است برای تهیه این غذا هم نکات و فوت‌وفن‌های آن را کامل بدانید.

نکاتی در خصوص سبزی مناسب خورش ریواس

سبزی خورش ریواس معمولا فقط نعنا و جعفری است که به نسبت یک به سه با هم ترکیب شده و برای این غذا استفاده می‌شوند. اما اگر این ترکیب را ندارید می‌توانید سبزی قورمه را جایگزین کنید.

بهترین گوشت برای تهیه خورش ریواس

بهترین گوشت برای تهیه خورش گوشت گوسفند است اما اگر دوست دارید می‌توانید گوشت گوساله هم استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که در کل بهترین قسمت گوشت معمولا گوشت سردست و ماهیچه استفاده می‌کنند. طرز تهیه خورشت ریواس با گوشت قرمز را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

نکات مهم برای انتخاب بهترین ریواس

برای انتخاب بهترین ریواس در هنگام خرید خوب است دقت کنید که ساقه‌های ریواس حتما سفت و ترد باشد و گل آن خیلی سفید نشده باشد.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل