دفاع تمام قد از اصالت صنایع لبنی ایران

نخستین همایش صنعت لبنیات ایران با حضور مسئولان دولتی و فعالان صنعت لبنیات و تولیدکنندگان شیر خام در مرکز پژوهش های صدا و سیما برگزار شد. بخشی از این همایش به برگزاری پنل تخصصی با عنوان بازار لبنیات اختصاص داشت.

اولین همایش ملی صنعت لبنیات ایران دوشنبه، ۷ بهمن با حضور رضا رحمانی وزیر صمت، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران‌، سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور، غلامعلی سلیمانی بنیان گذار گروه سولیکو و دیگر مدیران ارشد صنعت لبنیات‌‌ به همت انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بخش هایی از خبر این رویداد در انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران:

غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار گروه صنایع غذایی سولیکو کاله درباره قیمت گذاری کالاهای لبنی گفت: شخصا معتقد به آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد هستم تا قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود چرا که علت این فسادها، قیمت های چندگانه است. به نظر بنده دولت باید بر اساس درآمد از افراد پردرآمد مالیات بگیرد و آن را به اقشار کم درآمد پرداخت کند و از قیمت گذاری کالاها صرف نظر کند.

 

به ازای هر کیلو صادرات و واردات شیر، ۲ دلار کم می آوریم

بنیانگذار گروه صنایع غذایی سولیکو کاله در ادامه این پنل گفت: مالیات و ارز دو عامل اصلی در اقتصاد هستند، مالیات را از پردرآمد می گیرند و به کم درآمد می دهند. هر محصولی یک قیمتی دارد. اگر قرار است به افراد کم درآمد کمک شود، دولت باید به افراد کم درآمد کمک کند، مانند کشورهای اروپایی. ما قرار نیست در عرض چند دقیقه ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را ۱۴۰۰۰ تومان کنیم. طبیعی است مسئولان دولتی، حرف دولت را بزنند. ولی اصل بر واقعیت هاست.

وی افزود: دولت ۴۰ درصد مالیات می گیرد اما از ۶۰ درصد که پردرآمد هستند مالیاتی گرفته نمی شود، چرا باید سوبسید به دامدار خارجی بدهند ولی یارانه به دامدار و کشاورز ایرانی نمی‌دهند؟ ما به ازای هر لیتر اجزای شیر صادراتی ۱.۶ دلار گیرمان می آید، همان اجزای شیر را وارد می کنیم، ۳.۶ دلار می پردازیم. یعنی ۲ دلار کم می آوریم. ما درباره چیزهای غلط داریم بحث می کنیم. باید همه این سازمان‌ها مانند سازمان حمایت، تعطیل شود.

 

فایل پیوست مربوط است به ارائه‌ی بنیانگذار گروه صنایع غذایی سولیکو کاله در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران. محورهای اصلی همایش عبارت بودند از:

  • چشم انداز صنعت لبنیات در اقتصاد ملی
  • نظام قیمتگذاری در زنجیره لبنیات
  • آسیب شناسی سرانه مصرف

این همایش فرصتی بود برای گردهم‌آیی همه فعالان چرخه صنعت لبنیات کشور و گفت‌وگوی آنها با مسئولان ارشد دولتی و نهادهای سیاستگذار با هدف ارتقای جایگاه این صنعت و ارائه راه حل هایی برای برون رفت از مشکلات پیش روی این صنعت مهم و تاثیرگذار.

دانلود فایل پیوست

ویدیوی خبر همایش: