بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از پالایشگاه شیر کاله

خودکفایی کشور در صنایع لبنی با راه اندازی نخستین پالایشگاه شیر در شهرستان شهریار/ ظرفیت صادراتی یک میلیارد دلاری پالایشگاه شیر کاله / اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از 50 هزار نفر

خودکفایی کشور در صنایع لبنی با راه اندازی نخستین پالایشگاه شیر در شهرستان شهریار/ ظرفیت صادراتی یک میلیارد دلاری پالایشگاه شیر کاله / اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۵۰ هزار نفر

روز شنبه مورخ چهارم آبان ماه پالایشگاه شیر کاله میزبان وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جناب آقای رضا رحمانی و هیات همراه ایشان بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نخستین پالایشگاه شیر کشور در شهرستان شهریار، در گفتگو با خبرنگاران گفت: این واحد بزرگ صنعتی با برترین ماشین آلات و آخرین فناوری های‌ روز دنیا تکمیل و در آستانه راه اندازی است.

به گزارش شاتا، رضا رحمانی افزود: امروز مایه افتخار کشور است که چنین پروژه بزرگی که در شهرستان شهریار در حال ساخت است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: این واحد در حوزه صنایع غذایی و دارویی جزو بزرگترین طرح اجرا شده در سطح کشور است.

برتری واحد پالایشگاهی شیر در خاورمیانه و آسیا

رحمانی تصریح کرد: پالایشگاه شیر کاله نه تنها در کشور و خاورمیانه، بلکه در سطح آسیا جزو اولین ها و برترین هاست.

اشتغالزایی برای ۵۰ هزار نفر

وی خاطرنشان کرد: اثر اجرای این پروژه، اشتغالزایی برای جوانان منطقه است؛ که به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۵۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وزیر صمت گفت: تکمیل این پالایشگاه در برخی اقلام مهم غذایی و لبنی مورد نیاز کشور مثل کره حیوانی، ما را به خودکفایی خواهد رساند.

قطع واردات ۱٫۵ میلیارد دلاری

رحمانی تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه فراورده های لبنی و پروتئینی همچون گوشت بالغ، ۱٫۵ میلیارد دلار واردات در کشور انجام شده است، که با اجرای این طرح در صنایع لبنی نه تنها کشور خودکفایی می رسد بلکه ظرفیت‌های جدید صادراتی بالغ بر یک میلیارد دلاری نیز ایجاد می شود.

وی افزود: در مقیاس صادرات نفتی کشور این میزان ظرفیت صادراتی، قابل ملاحظه است و قطعاً حمایت این واحد نیازمند نگاه ویژه ای است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: قطع واردات و رونق صادرات در ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان کشورمان کاملا تاثیر گذار است.

رحمانی ادامه داد: روند تولیدات این واحد بر پایه سلامت محوری است و از این منظر نیز در راستای تامین سلامت فرزندان و آینده آنها دارای اهمیت فراوانی است.

وی با اشاره به ظرفیت های کشورمان در حوزه دامداری و دامپروری اضافه کرد: با تکمیل و راه اندازی طرح پالایشگاه شیر کاله در شهریار، تولیدات دامی و شیر خام این حوزه نیز مورد حمایت جدی قرار می گیرد و در عمل حامی سرمایه گذاری های انجام گرفته در حوزه دامداری و دامپروری است که می توانند تولیدات خود را با قراردادهای طولانی مدت و با قیمت روز برای این واحد ارسال کنند.

وزیر صمت تصریح کرد: این واحد، زنجیره ای کامل از صنایع و تولیدات مختلف را ایجاد خواهد کرد که عملا روی اقتصاد منطقه و استان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رحمانی خاطرنشان کرد: پالایشگاه شیر کاله از جمله واحدهایی است که نقطه عطف این صنعت در کشور است و به راحتی تکرار نخواهد شد.

لزوم تسریع در روند تامین نقدینگی واحد

وی گفت: در بازدید امروز روند اجرای طرح و تامین سرمایه مورد نیاز واحد، با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده و چالش های موجود به سبب ایجاد تغییر نرخ ارز در مرحله تامین سرمایه اولیه و همچنین تامین برخی دیگر از خدمات لازم، با توجه به اهمیت وجودی طرح، مواردی برای پیگیری جدی در دستور کار قرار گرفت.

بکارگیری آخرین فناوری های بروز دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از ماشین آلات این واحد، با برترین و آخرین فناوری های‌ روز دنیا و همچنین بخشی دیگر با بهره گیری از توان داخلی تکمیل و در آستانه راه اندازی است.

 

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در زنجیره کامل

«غلامعلی سلیمانی» مدیر پالایشگاه شیر کاله نیز در تأمین منابع مورد نیاز گفت: با راه اندازی این پالایشگاه، از خروج سالانه ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

رحمانی اضافه کرد: هم اکنون بخشی از طرح فعال شده و اگر تامین مالی به هنگام انجام شود، با توجه به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در مجموع زنجیره تولیدی و ۶ هزار میلیارد تومانی فقط در خود پالایشگاه و متناسب با اهمیت طرح، در کمترین زمان ممکن شاهد راه اندازی کامل آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امروز قابل قبول نیست که بخش زیادی از مصرف کره حیوانی کشور از محل واردات تامین شود، این واحد ما را در مواردی همچون این خودکفا می کند و حتی امکان صادرات نیز ایجاد می نماید.

ایجاد زنجیره کامل تولید در صنایع استراتژیک کشور

وزیر صمت تاکید کرد: در همه رشته های مهم و استراتژیک صنعتی کشور از جمله مس، فولاد، آلومینیوم، صنایع غذایی و…؛تمام تلاش ما بر این است که با ایجاد زنجیره کامل تولید شرایط خودکفایی حداکثری فراهم شده و وابستگی ما به خارج کشور، به حداقل ممکن برسد.

رحمانی در پایان تصریح کرد: واحدهای دامداری و دامپروری که شیر مورد نیاز این واحد را تامین خواهند کرد از سایر استان ها نیز هستند و حداقل ۱۵ تا ۲۰ استان در تامین شیر مورد نیاز این واحد سهیم خواهند بود که اهمیت بالای این طرح را بیش از پیش نمایان می سازد.