وقتی از شیر کاله حرف می‌زنیم

شرکت سولیکو کاله اولین و تنها کارخانه‌ تولیدی در کشور است که از فرآیند ESL استفاده می‌کند. ESL یا Extended Shelf Life به تمام مراقبت‌هایی اطلاق می‌شود که از ابتدا تا انتها در تمامی مراحل از جمع آوری شیر در …

وقتی از شیر کاله حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

شرکت سولیکو کاله اولین و تنها کارخانه‌ تولیدی در کشور است که از فرآیند ESL استفاده می‌کند. ESL یا Extended Shelf Life به تمام مراقبت‌هایی اطلاق می‌شود که از ابتدا تا انتها در تمامی مراحل از جمع آوری شیر در مزارع تا فرآوری و توزیع، به منظور حفظ طراوت، تازگی و طعم صورت می‌گیرد. این فرآیند تنها یک پروسه ساده نیست بلکه یک فرهنگ است که از مزرعه آغاز شده و به سمت مصرف کننده رفته و باز به آن بر می‌گردد.

مختصری درباره فرآیند تولید شیر کاله

مهندس آویژه،‌ مدیر پالایشگاه شیر سولیکو کاله واقع در تهران بیشتر در این باره توضیح داده و می‌گوید، “این کارخانه روزانه هشتصد تن شیر ورودی دارد که حدود چهارصد تن از آن به صورت بطری و در بسته‌بندی‌های کوچک به بازار عرضه می‌گردد.”

تمامی مراحل پس از دریافت از دامداری؛ از جمله انتقال به کارخانه و اتصال به تانکرها، از طریق مسیرهای بسته استریل صورت می‌گیرد. به محض ورود شیر به کارخانه و جداسازی حباب‌های اکسیژن، تمامی اقلام اضافه که ممکن است در مرحله دوشیدن به شیر اضافه شده باشد از آن جدا می‌شود. پس از آن فرآیند ترمیزاسیون (Thermisation) برای منجمد کردن و در نتیجه غیرفعال کردن میکروارگانیسم‌ها انجام می‌گیرد، بعد از آن فرآیند سالم‌سازی انجام می‌شوددر این روش با استفاده از دمای بالای ۱۰۰ درجه به مدت کوتاه ( حدود ۳-۴) ثانیه تمامی  میکروب‌ها و موجودات زنده از بین می‌روند.

در نهایت برای بهبود کیفیت و طعم شیر، بوی اضافه آن از شیر گرفته می‌شود و به بخش بسته‌بندی ارسال می‌‌شود.تمامی فرآیندهای قبل روی همه ملزومات بسته‌بندی نیز صورت می‌گیرد تا احتمال ورود هرگونه الودگی ثانویه از بین برود، تمام مراحل سالم‌سازی و بسته بندی در محیط کاملا اسپتیک و در اتاق‌های بسته که به اصلاح Clean room گفته می‌شود، صورت گرفته و بطری‌ها پر می‌شود.

پس از خروج بطری‌ها از دستگاه آن‌ها به صورت تک به تک توسط تجهیزات خاص عکسبرداری، برای اطمینان از درست بودن پلم‌ها و همچنین سطح استاندارد شیر در بطری بررسی می‌شوند.

بسته بندی و توزیع بر چه اساس صورت می‌گیرد؟

بعد از آنکه از سطح شیر و بسته بندی اطمینان حاصل شد به مرحله بعد یعنی بسته بندی در شرینک‌های شش تایی و سپس پالت‌ها می‌رود. تمام کنترل‌ها در ایستگاه‌های مختلف بر اساس طرح کنترل اقتباس شده از استانداردهای بین المللی و FDA انجام می‌شوند و با اطمینان ۹۹٫۹۹۹% تمام بطری‌های خارج شده از این پروسه سالم هستند. با اینحال با توجه به اینکه سلامت مشتریان همیشه در اولویت این شرکت تولیدی بوده‌است محصولات به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قرنطینه و از تمامی گروه‌ها نمونه برداری می‌شود تا در محیط مطلوب برای رشد میکروبی (فرآیند گرمخانه گذاری) قرار می‌گیرد و اگر آلودگی در شیر وجود داشته باشد مشخص و شناسایی می‌گردد.

سپس محصول آزاد شده از بخش کنترل کیفیت، ‌بر اساس میزان تقاضایی که از سمت تیم فروش صورت گرفته است دسته بندی شده و با کامیون‌ها و حامل‌های ویژه حمل، محصولات استریل و پاستوریزه که عمدتا دمایی کمتر از ۴ درجه سانتیگراد دارند به مراکز توزیع منتقل می‌شوند.

سرونوشت محصولات مرجوعی به چه صورت است؟

با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و فرآیند تولید ESL که از مزرعه تا مصرف کننده و از مصرف کننده تا مزرعه تعریف شده‌است تمام شیرهایی که تاریخ انقضای آن‌ها سررسیده است از مشتری‌ها جمع آوری شده و به واحد پسماند و سالم‌سازی منتقل شده و در آن‌جا تبدیل به کود یا غذای دام شده و به این صورت به مزرعه برگردانده می‌شود.

این شیرهای برگشتی به دلایل بهداشتی و GMP به کارخانه وارد نمی‌شوند بلکه مستقیما به کارخانه پسماند که در مکانی دور از کارخانه تولیدی قرار دارد منتقل می‌شود.

3 دیدگاه برای وقتی از شیر کاله حرف می‌زنیم

  1. آقای مهندس حسن آویژه از بهترین و دلسوزترین مدیرهای اجرایی هستند که تا به امروز باهاشون کارکردم ، باوجود این آدم های شریف همیشه محصولات لبنی کاله در بهترین نقطه کیفیت خواهند بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *