طرز تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده خیلی خوشمزه

طرز تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

آبگوشت مرغ با رب، غذایی ساده، مغذی و پرطرفدار است که به سادگی و با مواد اولیه در دسترس می‌توانید آن را تهیه کنید. این غذا طعمی دلچسب و سنتی دارد و برای روزهای سرد زمستان و یا زمانی که به دنبال یک غذای مقوی و سیرکننده هستید، انتخابی عالی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید تا تهیه این غذا را به شکل مرحله به مرحله بیاموزید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده

  • لپه ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • مرغ ۳-۴ تکه
  • سیب زمینی ۲-۳ عدد
  • لیمو عمانی ۱ عدد
  • رب ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده

۱. تفت دادن پیاز و لپه

تفت دادن پیاز و لپه برای تهیه آبگوشت مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده این است که پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود بعد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت هم لپه را اضافه کنید و خوب تفت دهید.

نکته: حتما لپه را قبل از پخت در آب بخیسانید تا نفخش گرفته شود. اگر لپه را از قبل خیس نکرده اید، می‌توانید آن را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در آب جوش بپزید تا نفخ آن گرفته شود.

۲. اضافه کردن مرغ و آب

اکنون در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و تکه‌های مرغ را داخلش تفت دهید تا رنگشان خوب طلایی شود. بعد مرغ را به قابلمه پیاز و لپه اضافه کنید و در نهایت آب بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا آبگوشت به مدت یک ساعت تا یک‌ساعت‌ونیم یا تا زمانی که مرغ و لپه پخته شوند، بپزد.

۳. پخت نهایی آبگوشت مرغ

در ۳۰ دقیقه آخر پخت، سیب زمینی‌ها را که پوست کنده‌اید به شکل کامل به همراه لیمو عمانی و نمک و ادویه مدنظرتان به قابلمه اضافه کنید و بعد در یک ماهیتابه رب را در کمی روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. در نهایت هم رب را به قابلمه آبگوشت مرغ اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت شما بپزد و جا بیافتد.

نکته: می‌توانید از زعفران، هل و سایر ادویه‌های دلخواه خود هم در این غذا استفاده کنید. البته اضافه کردن جعفری خشک یا گشنیز یا حتی مرزه خشک هم به این غذا، به بهتر شدن طعمش کمک می‌کند.

نکته: برای طعم ترش‌تر می‌توانید از آبغوره به جای لیمو عمانی استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه آبگوشت مرغ

طرز تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده

تهیه و پخت آبگوشت مرغ درست مثل طرز تهیه آبگوشت ساده است. اما بهتر است برای تهیه بهتر آن نکات و فوت‌وفن‌هایش را با جزییات بدانید و رعایت کنید.

نکاتی برای انتخاب مرغ مناسب آبگوشت

برای پخت آبگوشت مرغ با رب می‌توانید از مرغ کامل، ران مرغ یا سینه مرغ استفاده کنید. اما اگر از مرغ کامل استفاده می‌کنید، بهتر است از مرغی استفاده کنید که چربی به اندازه کافی داشته باشد تا آبگوشت شما طعم و مزه بهتری پیدا کند.

همچنین می‌توانید از ران مرغ یا سینه مرغ بدون پوست و استخوان استفاده کنید. در این صورت، ممکن است لازم باشد به آبگوشت کمی روغن اضافه کنید تا طعم و مزه بهتری داشته باشد.

استفاده از آب قلم یا عصاره مرغ به جای آب

برای خوشمزه‌تر شدن آبگوشت مرغ می‌توانید از آب قلم یا عصاره مرغ به جای آب معمولی در پخت آبگوشت استفاده کنید تا طعم و مزه بهتری داشته باشد.

استفاده از آبلیمو ممنوع!

در تهیه آبگوشت مرغ، اگر دوست دارید آبگوشت شما ترش‌تر باشد به هیچ‌وجه از آبلیمو استفاده نکنید چون غذای شما طعمی شبیه سوپ خواهد گرفت پس بهتر است به جای آبلیمو از آبغوره استفاده کنید.

استفاده از انواع حبوبات برای تهیه آبگوشت مرغ

اگر دوست دارید که غذای‌تان پر‌وپیمان‌تر باشد می‌توانید انواع حبوبات را به این غذا اضافه کنید. یکی از جذاب‌ترین حبوبات برای آبگوشت گندم است درست مثل طرز تهیه آبگوشت گندم که بسیار خوشمزه است. یا حتی از فقط از نخود استفاده کنید، درست مثل طرز تهیه آبگوشت نخود تبریزی که قبلا در کتاب کاله آموزش داده بودیم.

پخت آبگوشت در زودپز

آبگوشت مرغ را هم می‌توانید درست مثل طرز تهیه آبگوشت سنتی در زودپز، با زودپز بپزید تا سریع‌تر آماده شود.

+

دیدگاه ها