طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی، ساده و خیلی خوشمزه

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

قیمه، یکی از خورش‌های محبوب و اصیل ایرانی است که طعم بی‌نظیر آن دل هر کسی را می‌برد. این خورش خوشمزه را می‌توان هم با گوشت تکه‌ای و هم با گوشت چرخ‌کرده قلقلی تهیه کرد. هر کدام از این روش‌ها طعم و بافت متفاوتی به قیمه می‌دهند. اما اگر به دنبال یک قیمه مجلسی و خوش‌طعم با تکه‌های گوشت قلقلی آبدار هستید، طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی به شکل ساده و گام به گام را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • لپه ۲۰۰-۲۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • رب ۲-۳ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی ۲-۳ عدد

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی

۱. آماده کردن لپه

خیساندن لپه

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی درست مثل طرز تهیه خورشت قیمه جا افتاده این است که لپه را خوب بشویید بعد در مقداری آب بگذارید تا خوب خیس بخورد و نفخش گرفته شود. بهتر است لپه حداقل یک تا دو ساعت خیس بخورند.

۲. آماده‌سازی گوشت قلقلی

هم‌زمان که لپه را خیسانده‌اید، زمان آن است که گوشت قلقلی را آماده کنید برای این کار گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنید و خوب ورز دهید بعد، از این مخلوط گلوله‌های کوچکی به اندازه گردو درست کنید. بعد در یک ظرف مناسب گوشت قلقلی‌ها را اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهند.

۳. پخت قیمه با گوشت قلقلی

اضافه کردن گوشت قلقلی به قیمه برای تهیه قیمه با گوشت قلقلی

اکنون در این مرحله لپه را که از قبل خیس کرده بویدد آبکش کنید بعد آن را در قابلمه مناسب تهیه خورشت با پیاز سرخ شده و البته نمک، فلفل و ادویه مناسب قیمه و البته رب ابتدا تفت دهید بعد آب کافی برای تهیه خورشت را اضافه کنید و اجازه دهید لپه بپزد. بهتر است برای آن‌که رنگ قیمه شما خوب باشد حتما کف حاصل از پخت لپه را بگیرید.

بعد از این که لپه حدود ۴۵ دقیقه در قابلمه با در بسته پخت، در قابلمه را باز کنید و لیمو عمانی و گوشت قلقلی سرخ شده را به خورشت اضافه کنید و مجدد اجازه دهید خوشت حدود ۳۰ تا ۳۴ دقیقه دیگر بپزد تا جا بیافتد. فقط در این مرحله حتما حرارت را کم کنید تا خورشت به آرامی بپزد و جا بیافتد و گوشت قلقلی شما وا نرود. در اواخر پخت، در ظرف را بردارید تا آب اضافی خورشت تبخیر شود.

نکته: قبل از اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت، آن را با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید تا طعم آن بهتر به خورشت نفوذ کند.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی

پخت خورشت قیمه با گوشت قلقلی درست مثل طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات آشپزی است. این غذا خوشمزه و پرطرفدار، با طعمی بی‌نظیر و بافت نرم گوشت قلقلی‌ها می‌تواند هر میهمانی را دلنشین‌تر کند. اگرچه پخت قیمه کار سختی نیست، اما رعایت چند نکته‌ کوچک می‌تواند طعم آن را دوچندان کند.

نکاتی برای تهیه گوشت قلقلی مناسب قیمه

برای تهیه بهترین گوشت قلقلی، از گوشت چرخ کرده‌ای با نسبت مناسب چربی و گوشت استفاده کنید. گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا مخلوط گوسفندی و گوساله، گزینه‌های مناسبی هستند.

برای ترد شدن گوشت قلقلی‌ها هم می‌توانید آن‌ها را قبل از اضافه کردن به خورشت در آرد سوخاری بغلطانید.

برای اینکه گوشت قلقلی‌ها هنگام پخت وا نروند، آن‌ها را با حرارت ملایم و به آرامی در روغن تفت دهید تا سطح آن‌ها بسته شود. همچنین می‌توانید کمی آرد به گوشت چرخ کرده اضافه کنید تا قلقلی‌ها بهتر به هم بچسبند.

البته یکی از گزینه‌های جذاب برای تهیه قیمه متفاوت، استفاده از پنیر کبابی به جای گوشت یا در کنار گوشت قیمه است. طرز تهیه خورشت قیمه با پنیر کبابی را هم می‌توانید در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

راز خوشمزه شدن قیمه

برای طعم بهتر می‌توانید از چوب دارچین یا پودر سیر هم برای پخت قیمه استفاده کنید. البته به صورت کلی یادتان باشد ادویه قیمه که در این غذا به کار می‌برید می‌تواند کلید خوشمزه‌شدن غذایتان باشد.

البته یادتان باشد خیلی‌ها علاوه بر اضافه کردن ادویه مناسب، استفاده از زعفران را به عنوان اصلی‌ترین راز خوشمزه شدن قیمه می‌دانند و حتی عده‌ای اضافه کردن مقداری گلاب را هم به بهبود طعم این غذا لازم می‌دانند و راز خوشمزه شدن قیمه نذری را به وجود این دو نسبت می‌دهند.

دیدگاه ها