طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی خوشمزه و جا افتاده

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

خورشت قیمه یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که با گوشت گوسفندی طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند. برای تهیه این خورشت خوشمزه، به مواد اولیه ساده و کمی حوصله نیاز دارید. در ادامه، طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی را به شما آموزش می‌دهیم. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده را مرور کرده بودیم تا اگر گوشت چرخ‌کرده را ترجیح می‌دهید، به آن روش خورشتتان را بپزید.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

  • گوشت گوسفندی (راسته یا ران) ۵۰۰ گرم
  • لپه ۲ پیمانه
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • لیمو عمانی ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • سیب زمینی ۲ عدد متوسط

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

۱. آماده کردن لپه

خیساندن لپه

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی درست مثل طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی این است که ابتدا لپه را بشویید و در مقداری آب به مدت حداقل ۲ ساعت بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

۲. تفت پیاز و گوشت

تفت دادن گوشت گوسفندی با پیاز برای تهیه قیمه

بعد از این که لپه خیس خورد زمان آن رسیده که خورشت را آماده کنید. برای این کار ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه مناسب برای تهیه خورش با کمی روغن تفت دهید تا کاملا طلایی شود بعد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و در نهایت گوشت گوسفند تکه‌ای را به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگش عوض شود.

۳. اضافه کردن باقی مواد

اضافه کردن آب به خورشت قیمه

در این مرحله، آب لپه را دور بریزید و داخل آبکش بریزید. بعد لپه را به قابلمه گوشت اضافه کنید و کمی تفت دهید تا لپه سفت شده و در مرحله پخت له نشود. در نهایت فلفل و ادویه مناسب قیمه را اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید. در نهایت رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود بعد خوب با مواد مخلوط کنید و آب مورد نیاز برای پخت خورش را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ابتدا با حرارت بالا به جوش آید بعد که آب جوش آمد حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورش به مدت یک ساعت بپزد.

۴. اضافه کردن لیمو عمانی و پخت نهایی قیمه

پخت قیمه با گوشت گوسفندی

در یک ساعت آخر، لیمو عمانی که با چنگال یا چاقو سوراخ کرده‌اید را به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر خورشت بپزد و جا بیفتد. در پایان پخت نمک را به همراه زعفران دم‌کرده اضافه کنید. دقت داشته باشید که خورشت نباید آبکی یا خیلی غلیظ باشد. اگر علاقه‌مند به اضافه کردن گلاب هستید، می‌توانید در این مرحله آن را اضافه کنید و در نهایت هم خورشت را با سیب زمینی سرخ شده تزئین کرده و با برنج سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قیمه

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

برای تهیه یک خورشت قیمه بی‌نظیر و حرفه‌ای، علاوه بر رعایت مراحل اصلی پخت، به برخی نکات ریز و درشت هم توجه کنید.

گوشت مناسب برای تهیه و پخت خورشت قیمه

خورشت قیمه با گوشت گوسفند، طعمی بسیار لذیذ و عطر دلنشینی دارد. اما ممکن است برای برخی افراد سوال پیش بیاید که تفاوت تهیه قیمه با گوشت گوسفند و سایر گوشت‌ها چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

از جمله تفاوت‌های گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله که معمولا برای تهیه قیمه از آن هم استفاده می‌شود این است که گوشت گوسفند به طور طبیعی چربی بیشتری نسبت به گوشت گوساله دارد و همین چربی به قیمه عطر و طعم خاصی می‌دهد و باعث می‌شود خورش جاافتاده‌تر شود. بنابراین اگر فقط از گوشت گوساله برای تهیه خورش استفاده می‌کنید، حتما مقداری روغن به خورشت اضافه کنید.

تفاوت دیگر گوشت گوسفند با گوشت گوساله این است که گوشت گوسفند بافت متراکم‌تری دارد بنابراین زمان پختش نسبت به گوشت گوساله معمولا بیشتر است.

از لحاظ طعم هم گوشت گوسفند طعم قوی‌تر و چرب‌تری نسبت به گوشت گوساله دارد و همین باعث می‌شود طعم قیمه با گوشت گوسفند با طعم قیمه با گوشت گوساله متفاوت باشد.

البته خوب است یادتان باشد که برای تهیه قیمه می‌توانید حتی از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله هم استفاده کنید.

یا حتی برای تهیه قیمه از پنیر کبابی به جای گوشت استفاده کنید. البته استفاده از ترکیب گوشت و پنیر کبابی هم گزینه خوبی است که حتما امتحان کنید. طرز تهیه قیمه با پنیر کبابی را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از گوشت قرمز برای تهیه خورشت استفاده کنید می‌توانید گوشت مرغ را جایگزین کنید. طرز تهیه گوشت قیمه با مرغ را هم می‌توانید با تمام نکات در کتاب کاله بخوانید.

بهترین پیاز برای تهیه قیمه

برای تهیه یک قیمه خوشمزه بهتر است نسبت به انتخاب بهترین مواد برای پخت غذا دقت کنید. از جمله نکات مهم برای پخت قیمه خوشمزه این است که پیاز مناسب را انتخاب کنید. بهتر است برای تهیه قیمه از پیاز زرد شیرین استفاده کنید. البته اگر به پیاز زرد دسترسی ندارید می‌توانید پیازهای دیگر را جایگزین کنید.

ضمنا دقت کنید که پیاز داغ یکی از مهم‌ترین بخش‌های قیمه است پس پیاز را به خوبی تفت دهید تا طلایی رنگ شود. اگر دوست دارید بیشتر و کامل‌تر با تفاوت انواع پیاز آشنا شوید می‌توانید مطلب انواع پیاز و خواص پیاز را در کتاب کاله مطالعه کنید.

میزان و نسبت مواد قیمه

میزان دقیق مواد برای تهیه خورشت قیمه به تعداد نفرات و سلیقه شما بستگی دارد. اما به طور کلی، یک نسبت تقریبی برای تهیه قیمه برای ۴ تا ۵ نفر می‌تواند شامل استفاده از ۲ پیمانه لپه برای هر ۵۰۰ گرم گوست باشد.

فقط دقت کنید که این نسبت‌ها تنها یک راهنما هستند و شما می‌توانید آن‌ها را بر اساس ذائقه خود تغییر دهید. مثلا اگر دوست دارید خورشت قیمه غلیظ‌تر باشد، می‌توانید مقدار لپه را بیشتر کنید. برای تهیه قیمه لعابدار هم می‌توانید طرز تهیه خورشت قیمه جا افتاده و مجلسی در خانه را در کتاب کاله با جزییات مرور کنید. اما اگر دوست دارید قیمه شما مجلسی باشد حتما نسبت مواد را رعایت کنید یا طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی بهتر از رستوران را بخوانید.

ضمنا خوب است این نکته را هم مد نظر داشته باشید که گوشت گوسفندی معمولا آب بیشتری نسبت به گوشت گوساله از دست می‌دهد. بنابراین، ممکن است برای پخت گوشت گوسفندی به آب بیشتری نیاز داشته باشید.

دیدگاه ها