طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر، جا افتاده و مجلسی

طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

خورشت قیمه، یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که با کمی حوصله و رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید آن را به شکلی مجلسی و جاافتاده تهیه کنید. نکته‌ جالب اینجاست که با یادگیری اصول پخت قیمه، دیگر نیازی نیست نگران تعداد نفرات باشید؛ چون با کمی تغییر در مقادیر مواد اولیه می‌توانید این خورش خوشمزه را برای هر تعداد نفری که می‌خواهید بپزید. در ادامه، طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این غذای لذیذ را در منزل خود طبخ کنید.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر

  • گوشت گوسفندی یا گوساله (راسته یا فیله) ۴۰۰ گرم
  • لپه ۱۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • لیمو عمانی ۱-۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • سیب زمینی ۲-۳ عدد
  • گلاب به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر

۱. آماده سازی لپه

پخت لپه در آب برای تهیه قیمه برای 4 نفر

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر این است که لپه را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را عوض کنید. سپس لپه را در قابلمه بریزید و با مقداری آب بپزید تا کاملا نرم شود.

۲. پخت اولیه قیمه

پخت قیمه برای 4 نفر

اکنون برای بار گذاشتن خورشت قیمه ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند بعد زردچوبه، چوب دارچین و هل را به همراه رب به گوشت و پیاز اضافه کنید و به مدت چند دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شده و رب رنگش را پس دهد. در نهایت آب جوش را به همراه لپه پخته شده به مواد اضافه کنید. اجازه دهید خورش با حرارت ملایم به مدت ۱ تا ۱.۵ ساعت بپزد تا گوشت و لپه کاملا پخته شوند.

۳. پخت نهایی

پخت قیمه برای 4 نفر

در این مرحله که یک ساعت از پخت قیمه برای ۴ نفر گذشته است لیمو عمانی را که سوراخ کرده‌اید به خورشت اضافه کنید و در نهایت زعفران دم‌کرده و گلاب را به خورشت اضافه کنید.

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر، سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کرده و سرخ کنید. در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورش، سیب زمینی‌های سرخ شده را به خورش اضافه کنید. نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و پس از چند دقیقه خورش آماده سرو است.

نکات تکمیلی برای تهیه قیمه

طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر

قیمه پختن، هنر ساده‌ای است که با رعایت چند نکته کوچک، به یک لذت آشپزی تبدیل می‌شود. با کمی حوصله و دقت می‌توانید قیمه‌ای بپزید که هم خوشمزه باشد و هم به راحتی آماده شود. در ادامه، نکات کاربردی و فوت‌وفن‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا قیمه‌ای بی‌نظیر و متفاوت را تجربه کنید.

بهترین گوشت برای تهیه قیمه

انتخاب گوشت مناسب برای تهیه قیمه، یکی از عوامل مهم در خوش طعم شدن این خورش خوشمزه است. گرچه هر نوع گوشتی را می‌توان برای قیمه استفاده کرد، اما برخی از قسمت‌های گوشت به دلیل بافت و طعمی که دارند، برای این خورش مناسب‌تر هستند.

بهترین قسمت‌های گوشت برای قیمه شامل ران، سردستف ماهیچه و کتف می‌شود. مقدار چربی گوشت هم به سلیقه شما بستگی دارد. اگر قیمه‌ای با چربی کمتر می‌پسندید، می‌توانید از گوشت بدون چربی استفاده کنید.

یادتان باشد اگر گوشت تکه‌ای دارید می‌توانید قیمه خود را هم با گوشت تکه‌ای گوسفند و هم گوشت گوساله تهیه کنید. طرز تهیه قیمه با گوشت گوسفند و طرز تهیه قیمه با گوشت گوساله را می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

البته یکی از روش‌های دیگر تهیه قیمه استفاده از گوشت چرخ‌کرده و یا به شکل گوشت قلقلی است. طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده و طرز تهیه قیمه با گوشت قلقلی را هم قبلا در کتاب کاله مرور کرده‌ایم. می‌توانید آن‌ها را هم بررسی کنید.

استفاده از گوشت مرغ و حتی پنیر کبابی هم یکی دیگر از روش‌های تهیه خورش قیمه است که نحوه تهیه آن‌ها را در مطالب طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ و طرز تهیه قیمه با پنیر کبابی با جزییات کامل آمده است.

نسبت و میزان مواد برای تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر

برای تهیه یک خورشت قیمه خوشمزه و جا افتاده برای ۴ نفر می‌توانید از نسبت‌های زیر به عنوان یک راهنمای کلی استفاده کنید. البته این نسبت‌ها قابل تغییر هستند و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود و میزان علاقه‌تان به هر یک از مواد، مقدار آن‌ها را کم یا زیاد کنید.

نسبت‌های تقریبی برای هر نفر

  • گوشت: ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم (می‌توانید از گوشت راسته، فیله یا ران استفاده کنید)
  • لپه: ۳۰ تا ۴۰ گرم (لپه را از شب قبل خیس کنید)
  • پیاز: نصف تا یک عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق چای‌خوری
  • لیموعمانی: ۱ عدد (برای هر ۲ نفر)

راه‌های جلوگیری از تلخ شدن قیمه

قیمه از آن دسته غذاهایی است که معمولا خوشمزه می‌شود مگر آن‌که نکات مربوط به تلخ شدن قیمه که بیشتر به لیمو عمانی برمی‌گردد را رعایت نکنید. اما اگر دوست دارید قیمه شما همه چیز تمام باشد باید حتما به میزان لیمو عمانی، روش استفاده از آن و نکاتی برای رفع تلخی قیمه را خوب رعایت کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر

ادویه مناسب خورشت قیمه

خورشت قیمه یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که با ترکیب ادویه‌های مختلف، طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند. انتخاب ادویه‌های مناسب، نقش بسیار مهمی در خوش طعم شدن این خورش دارد. اما ادویه‌های مناسب این خورشت شامل زردچوبه، دارچین، هل، زیره سبز و البته جوز هندی می‌شود.

ترکیب این ادویه‌ها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اما به طور معمول، ترکیبی از زردچوبه، دارچین، هل، فلفل سیاه و نمک برای تهیه قیمه استفاده می‌شود. می‌توانید با اضافه کردن ادویه‌های دیگری مانند زیره سبز یا جوز هندی، طعم قیمه خود را متنوع‌تر کنید.

فقط بهتر است برای تهیه قیمه مجلسی از ادویه قیمه آماده استفاده کنید. این ادویه‌ها حاوی ترکیبی از ادویه‌های اصلی قیمه هستند و کار شما را راحت‌تر می‌کنند.

ضمنا ادویه‌ها را در ابتدای پخت به گوشت و پیاز اضافه کنید تا عطر و طعم آن‌ها به خوبی در خورش پخش شود.

نکاتی برای خورشت قیمه جا افتاده

برای اینکه خورشت قیمه برای ۴ نفر جا افتاده‌تر شود، می‌توانید در انتهای پخت، حرارت را کم کرده و اجازه دهید خورش به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و اگر دوست دارید خورش قیمه شما غلیظ‌تر باشد، می‌توانید در انتهای پخت، مقداری آب خورش را تبخیر کنید.

نکاتی برای خوش‌طعم‌تر شدن خورش قیمه

قیمه خوب را قیمه نذری یا قیمه امام حسین می‌دانند و معمولا برای همه این سوال وجود دارد که دلیل خوشمزه بودن این خورشت به شکل نذری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که راز خوشمزه شدن قیمه به ادویه‌هایی برمی‌گردد که در آن می‌ریزید طوری که استفاده از دارچین، پودر زنجبیل و البته گلاب به خوشمزه‌تر شدن آن کمک شایانی می‌کند.

دیدگاه ها