طرز تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز با و بدون فر در خانه

طرز تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز با و بدون فر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

از تهیه خمیر پیتزا و زمان زیادی که برای تهیه آن صرف می‌کنید، خسته شده‌اید؟ پیتزای سیب زمینی آب پز، یک جایگزین سریع و خوشمزه برای شماست. در این روش تهیه پیتزا از سیب زمینی آب پز به جای خمیر پیتزا استفاده می‌شود. این پیتزا که بافت نرم و لطیفی دارد با وجود طعم بی‌نظیر سیب‌زمینی به همراه پنیر و سایر مواد دلخواه به شما یک پیتزای خاص، کامل و دلچسب می‌دهد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه پیتزا با خمیر پیتزا آماده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه پیتزا با سیب زمین آب پز با و بدون فر را مرور خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز

  • سیب زمینی ۱/۵ کیلوگرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پنیر چدار رنده شده ۱/۲ پیمانه
  • آرد برنج یا آرد ذرت ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • پنیر موزارلا رنده شده ۱ پیمانه
  • مواد لازم برای رویه پیتزا (سوسیس، گوجه و …) به مقدار لازم
  • ریحان و آویشن خشک به مقدار لازم

طرز تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز

۱. آماده کردن سیب زمینی و لایه سیب زمینی

آماده کردن لایه خمیری پیتزا با سیب زمینی آب پز

اولین مرحله از طرز تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز با فر این است که فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. یک سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سیب زمینی‌های آب پز را له کرده و در یک کاسه بزرگ بریزید. پنیر چدار، تخم مرغ، آرد برنج، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه را به سیب زمینی‌های له شده اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. مخلوط سیب زمینی را روی سینی فر پهن کرده و به شکل یک دایره به قطر ۳۰ سانتی‌متر درآورید.

۲. پخت پیتزا

پوسته سیب زمینی را به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی و خشک شود. پوسته پخته شده را از فر خارج کرده و پنیر موزارلا، گوجه گیلاسی، ریحان خشک، آویشن خشک و سوسیس یا پپرونی را روی آن بپاشید. پیتزا را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا پنیر آب شود. پیتزا را از فر خارج کرده و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سپس به برش‌های دلخواه تقسیم کرده و سرو کنید.

طرز تهیه پیتزا با سیب زمینی آبپز بدون فر

یکی دیگر از روش‌های تهیه پیتزا با سیب زمینی این است که آن را بدون فر و در ماهیتابه تهیه کنید. روش تهیه و پخت پیتزای سیب زمینی به این روش هم درست مثل روش تهیه با فر است فقط در این روش به جای آن‌که سینی فر را گرم کنید، باید ماهیتابه خود را با کمی روغن چرب کنید و بعد که گرم شد سیب زمینی را داخلش پهن کنید و اجازه دهید خود را بگیرد سپس از روی گاز بردارید و تاپینگ را که شامل سس گوجه و باقی مواد مثل پنیر و انواع سبزیجات مناسب است را روی آن بریزید و مجدد روی شعله کم گاز بگذارید تا به آرامی پنیر آب شده و پیتزای شما آماده شود.

نکات تکمیلی برای تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز

طرز تهیه پیتزا با سیب زمینی آب پز

تهیه و پخت پیتزا با سیب زمینی آبپز چه در فر انجام شود چه در ماهیتابه کار ساده‌ای است که فقط باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را هم رعایت کنید.

تهیه پیتزا سیب زمینی به روش کمپیر استانبول

یکی دیگر از روش‌های اصیل تهیه این غذا به ترکیه برمی‌گردد که در آن سیب زمینی به شکل کامل استفاده می‌شود یعنی سیب زمینی پخته را برش می‌دهند و با یک وسیله سنگین فقط له می‌کنند، این در حالی است که در پیتزای سیب‌زمینی، سیب‌زمینی را رنده یا له کرده و به عنوان خمیر استفاده می‌کنند. بعد روی همان را با تاپینگ‌های اصیل مثل کره، پنیر و برخی ادویه‌های خاص تهیه می‌کنند.

نکات مهم برای تهیه خمیر سیب زمینی برای پیتزا

برای تهیه لایه خمیری پیتزا با سیب زمینی بهتر است حتما برای چسبندگی بهتر پوسته سیب زمینی آرد برنج یا آرد ذرت در مخلوط استفاده کنید. البته استفاده از روغن، فرقی هم ندارد روغن زیتون باشد یا روغن دیگر بخش مهم دیگری برای تهیه خمیر سیب زمینی پیتزاست.

ضخامت پوسته مناسب پیتزای سیب زمینی

ضخامت پوسته پیتزا با سیب زمینی درست مثل ضخامت پیتزا با خمیر به سلیقه شما بستگی دارد. اگر پوسته نازک‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید مقدار مواد را کمتر کرده و پوسته را نازک‌تر پهن کنید.

تنوع دادن به لایه سیب زمینی پیتزا

اگر دوست دارید پوسته پیتزا طعم سیر داشته باشد، می‌توانید مقداری پودر سیر یا سیر رنده شده به مخلوط سیب زمینی اضافه کنید.

برای اینکه پیتزا طعم دودی داشته باشد هم می‌توانید قبل از اضافه کردن مواد روی پوسته، آن را به مدت چند دقیقه زیر گریل قرار دهید.

مواد مناسب تاپینگ یا لایه رویی پیتزا

برای تهیه پیتزا سیب زمینی هم می‌توانید از سایر مواد دلخواه مانند قارچ، فلفل دلمه، پیاز یا زیتون برای رویه پیتزا خود استفاده کنید. پس بسته به ذائقه و سلیقه خود هر ماده اولیه‌ای که مدنظرتان است را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از سیب زمینی آب پز به سیب زمینی خام برای تهیه پیتزا

این که بخواهید این پیتزا را با سیب زمینی آب پز تهیه کنید یا سیب زمینی خام کاملا به شما بستگی دارد. اما در کل پیتزایی که با سیب زمینی پخته تهیه می‌شود، بافت نرم‌تر و لطیف‌تری نسبت به پیتزا با سیب زمینی خام رنده‌شده دارد. البته نکته مهم‌تر هم این است که سیب زمینی آبپز نسبت به سیب زمینی خام راحت‌تر هضم می‌شود.

سیب زمینی یک گزینه عالی فاقد گلوتن

سیب‌زمینی به طور طبیعی فاقد گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که در برخی غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن باید از مصرف این غلات و محصولات حاوی آن‌ها خودداری کنند.

از آنجا که سیب‌زمینی ریشه گیاهی است و ارتباطی با غلات ندارد، برای افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند، یک انتخاب عالی است. سیب‌زمینی را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند پختن، سرخ کردن، پوره کردن و یا استفاده در تهیه نان و کیک‌های بدون گلوتن آماده کرد.

دیدگاه ها