طرز تهیه پیتزا بدون فر ساده و سریع

طرز تهیه پیتزا بدون فر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پیتزا از آن دسته غذاهاست که همه از کودک و پیر دوستش دارند. اما عده‌ای فکر می‌کنند برای تهیه پیتزا باید حتما فر یا توستر داشته باشند. در حالی که می‌توانند پیتزا را در ماهیتابه و به آسانی تهیه کنند. قبلا در کتاب کاله روش تهیه پیتزا با فر را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه پیتزا بدون فر ساده و سریع را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه پیتزا بدون فر

  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۱ عدد
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر کوچک تا متوسط ۲ حبه
  • ریحان ۴ تا ۵ برگ
  • پونه کوهی خشک یک‌چهارم قاشق چایخوری
  • پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا رنده شده یک‌سوم فنجان
  • سس پیتزا به مقدار لازم

طرز تهیه پیتزا بدون فر

۱. آماده کردن مواد رویه پیتزا

تهیه مواد رویه پیتزا بدون فر

اولین مرحله از طرز تهیه پیتزا بدون فر این است که مواد آن را آماده کنید. برای این کار سبزیجات را خرد کرده و در یک کاسه بریزید. می‌توانید از سبزیجات انتخابی خود استفاده کنید یا از موادی که ما در بالا مشخص کردیم یعنی پیاز، فلفل دلمه‌ای قرمز و گوجه فرنگی استفاده کنید. بعد یک‌چهارم قاشق چایخوری سیر ریز خرد شده، یک قاشق غذاخوری برگ ریحان خرد شده و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پونه کوهی خشک را اضافه کنید و با مقداری نمک مزه‌دار کنید. در نهایت هم یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. اگر روغن زیتون ندارید، می‌توانید از هر روغنی با طعم خنثی استفاده کنید بعد هم خیلی خوب مواد را با هم مخلوط کنید و سبزیجات را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مرینیت کنید. هم‌زمان پنیر را هم رنده کرده و آماده نگه دارید.

نکته مهم: برای تاپینگ پیتزا می‌توانید از سبزیجات دیگر هم استفاده کنید. ذرت بخارپز، اسفناج سرخ شده، قارچ، پنیر و توفو هم به همراه انواع گوشت یا سوسیس و کالباس گزینه‌های خوبی برای رویه پیتزا هستند.

۲. پخت پیتزا بدون فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه پیتزا بدون فر تابه‌ای را گرم کنید و با قلم مو یا مقداری روغن زیتون روی آن بمالید. حالا پیتزا را به آرامی روی تابه قرار دهید. حرارت را روی حرارت ملایم نگه دارید و پایه پیتزا را بپزید. وقتی دیدید حباب هایی روی آن می آید و پایه آن طلایی شد، آن را ورق بزنید. حالا به سرعت سس پیتزا را روی این سمت پخته شده از پایه پیتزا پخش کنید. پنیر پیتزا یا پنیر موزارلا رنده شده بپاشید. رویه پیتزا را بریزید. در تابه را ببندید و بگذارید پیتزا روی حرارت ملایم بپزید تا پیتزا را بپزید تا پایه آن طلایی و ترد شود و پنیر آب شود.

نکات تکمیلی برای تهیه پیتزا بدون فر

طرز تهیه پیتزا بدون فر

تهیه و پخت پیتزا بدون فر درست مثل طرز تهیه پیتزا با فر یا توستر، نکات و مباحث مهمی دارد که باید به آن‌ها دقت کنید.

انتخاب خمیر مناسب

بهتر است برای تهیه پیتزا بدون فر از خمیر پیتزا آماده مخصوص پخت بدون فر استفاده کنید. این نوع خمیرها معمولا ضخیم‌تر هستند و به راحتی در تابه یا ماهیتابه پخته می‌شوند.

می‎‌توانید خمیر پیتزا را به صورت خانگی هم تهیه کنید. برای این کار، از دستور پخت‌های مخصوص خمیر پیتزا بدون فر استفاده کنید.

ضمنا حواستان باشد اگر به گلوتن حساسیت دارید، می توانید از خمیر پیتزا بدون گلوتن استفاده کنید.

استفاده از انواع سس برای پخت پیتزا

برای تهیه پیتزا می‌توانید از انواع مختلف سس استفاده کنید. سس گوجه فرنگی، سس بشامل و سس پستو از جمله سس‌های محبوب برای پیتزا هستند. طرز تهیه سس بشامل برای پیتزا را در کتاب کاله مطالعه کنید.

ادویه‌جات مناسب برای تهیه پیتزا

برای طعم دادن به پیتزا از ادویه‌جات مختلف استفاده کنید. آویشن، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر پیاز از جمله ادویه‌جات محبوب برای پیتزا هستند.

نکاتی پیرامون پخت پیتزا بدون فر

خوب است هنگام پخت پیتزا در ماهیتابه و بدون فر به نکات زیر دقت داشته باشید تا پیتزای شما به خوبی بپزد:

  • از تابه یا ماهیتابه‌ای با ضخامت بالا استفاده کنید تا پیتزا به طور یکنواخت بپزد.
  • قبل از پخت، تابه یا ماهیتابه را با کمی روغن چرب کنید.
  • برای پخت کامل پیتزا حتما شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • در طول پخت، در تابه یا ماهیتابه را ببندید تا پیتزا بخارپز شود و پنیر بهتر آب شود.
  • برای اطمینان از پخت پیتزا می‌توانید از یک خلال دندان استفاده کنید. خلال دندان را داخل پیتزا فرو کنید، اگر خلال دندان تمیز بیرون آمد، پیتزا پخته است.
  • بعد از پخت، پیتزا را به مدت چند دقیقه از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود، سپس برش داده و سرو کنید.

دیدگاه ها