نکات طلایی برای تهیه یک همبرگر خانگی خوشمزه

نکاتی طلایی برای تهیه همبرگر خانگی

اگر دلتان برای خوردن یک همبرگر آب‌دار و نرم، از آن همبرگرهایی که دندانتان راحت در آن فرو برود تنگ شده، به خواندن این مطلب ادامه دهید. می‌خواهیم از نکاتی طلایی درباره درست کردن همبرگر خانگی برایتان بگوییم؛ از بهترین نوع گوشت چرخ‌کرده گرفته تا بهترین روش‌ شکل دادن گوشت!

بهترین گوشت برای همبرگر خانگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • اولین چیزی که باید برای درست کردن یک همبرگر خوب در نظر داشته باشید استفاده از گوشت مرغوب است. اضافه کردن مواد و طعم‌ دهنده‌های مختلف در مرحله بعد قرار دارد. گوشت خوب بخرید تا همبرگر خوب درست کنید. 
  • گوشت ایده‌آل برای همبرگر از ۸۰٪ گوشت بدون چربی و ۲۰٪ چربی تشکیل شده است. خریدن گوشت بدون چربی یکی از اشتباهات رایجی است که باید از آن اجتناب کنید. یادتان باشد ۱۵ تا ۲۰ درصد چربی برای درست کردن همبرگر ضروری است، در غیر این صورت همبرگر شما خشک و شکننده می‌شود. 
  • حتما از گوشت چرخ کرده تازه استفاده کنید. گوشت تازه از گوشت بسته بندی شده فشردگی کمتری دارد، علاوه بر این می‌توانید بعد از شکل دادن به گوشت چرخ کرده آن را برای مصارف بعدی بسته بندی کنید و در فریزر بگذارید.

آماده کردن گوشت

بعد از در نظر گرفتن کیفیت، تازگی و میزان چربی گوشت ورز دادن آن اهمیت پیدا می‌کند. گوشتی که با فشار دست کمتری ورز داده و مخلوط شده باشد نرم‌تر و تردتر از همبرگری خواهد بود که زیاد ورز داده شده باشد. هنگام شکل دادن به گوشت و گرد کردن آن سعی کنید تا جایی که می‌توانید کمتر گوشت را با دستتان بازی دهید، بلکه سعی کنید آن را روی یک سطح صاف با کف دست فشار دهید، سپس دور گوشت را با ضربه‌های آرام انگشت گرد کنید. در عین حال لازم نیست گوشت‌ها خیلی هم‌شکل از آب دربیایند. همان فرم نامنظم گوشت همبرگر شما را تردتر و دلچسب تر می‌کند.

گوشت را گود کنید

گوشت همبرگری را که که شکل داده‌اید کف دستتان بگیرید و مرکز آن را کمی گود کنید. با ایجاد یک گودی در گوشت از آب رفتن اندازه گوشت و بالا آمدن وسط آن هنگام پخت جلوگیری می‌کنید. به کمک انگشت‌هایتان روی یک نقطه فرضی در مرکز گوشت ضربه‌های آرام بزنید، طوری که ضخامت مرکز آن کمی نازک‌تر از لبه‌ها شود.

به یکی از اشتها برانگیزترین صداها گوش دهید

ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و همبرگرها را داخل آن بگذارید. وقتی همبرگرها را داخل ماهیتابه می‌گذارید باید صدای جلز و ولز آن را بشنوید و وقتی آن‌ها را برمی‌گردانید باید زیر همبرگرها به خوبی قهوهای طلایی باشند. صدای خوب و رنگ خوب از نشانه‌های یک همبرگر با کیفیت است! برای برگرداندن همبرگرها از یک کف‌گیر کمک بگیرید تا سریع و بدون آسیب ‌و از هم پاشیدن همبرگرهای نازک‌تر، این کار انجام شود. حتی اگر همبرگر شما به اصطلاح وا رفت، تکه‌ها را به هم فشار دهید و به سراغ برگرداندن بقیه گوشت‌ها بروید. با گذاشتن یک ورق پنیر روی آن می‌توانید شکستگی را بپوشانید!

زیاد نپزید

درست کردن برگر در ماهیتابه و روی اجاق یک کار بسیار سریع است. حتی اگر بخواهید همبرگر شما حسابی بپزد، ۱۰ دقیقه برای پختن آن کافی است. اگر بیشتر از این زمان طول بکشد، چیزی بیش از یک تکه گوشت خشک و شکننده‌ حاصل نمی‌شود. برای این که بفهمید همبرگر چقدر آماده است حاشیه دور آن را نگاه کنید. اگر همبرگر نیم‌پز می‌خواهید همین که مرکز آن به یک رنگ قرمز مایل به صورتی درآمد آن را بردارید. با محو شدن رنگ صورتی از مرکز همبرگر، پختگی آن بیشتر می‌شود.

همبرگر خانگی

زمان‌بندی پخت همبرگر خانگی

  • نیم پز (رنگ قرمز در مرکز): ۶ دقیقه
  • متوسط (رنگ صورتی در مرکز): ۷ تا ۸ دقیقه
  • پخته (صورتی  خیلی محو): ۹ دقیقه
  • مغز پخت (بدون صورتی): ۱۰ دقیقه

مواد مورد نیاز

  • ۷۵۰ گرم گوشت چرخ کرده (۸۵٪ بدون چربی)
  • ۴ تا ۶ عدد نان همبرگر
  • کره یا روغن 
  • نمک و فلفل
  • ۴ تا ۶ ورق پنیر چدار یا پنیر موزارلا
  • مواد رایج لازم برای روی همبرگرها: گوجه فرنگی، پیاز، کاهو، سس کچاپ، سس باربکیو، خردل و…

طرز تهیه همبرگر خانگی

۱- ابتدا گوشت چرخ کرده را تقسیم کنید: گوشت چرخ کرده را به ۴ یا ۶ تکه بزرگ و هم اندازه تقسیم کنید.
۲- به تکه‌های گوشت شکل بدهید: هر تکه از گوشت را روی سطح صافی گرد کنید و فشار دهید تا ضخماتی به اندازه نیم سانتی‌متر پیدا کند. حالا گوشت را از مرکز با فشار خفیف انگشت کمی گود کنید و اطراف آن را با ضربات آرام انگشت گرد کنید. در این حالت گوشت باید کمی بزرگ‌تر از نان همبرگری باشد. از دیدن تَرَک‌های ایجاد شده بر لبه گوشت نترسید و هنگام شکل دادن به گوشت با آن زیاد بازی نکنید.
۳- ماهیتابه را گرم کنید: ماهیتابه را روی اجاق با حرارت متوسط بگذارید. مقداری کره یا یک قاشق چای‌خوری روغن اضافه کنید و بگذارید گرم شود.
۴- نان‌های همبرگر را گرم و کمی برشته کنید: نان‌ها را روی کره یا روغنی که در ماهیتابه ریخته‌اید فشار دهید و بگذارید سطح آن طلایی شود. سپس نان‌ها را به بشقاب منتقل کنید.
۵- حرارت اجاق را بیشتر کنید: حرارت اجاق را کمی بیشتر کنید، در عین حال چشمتان به ماهیتابه باشد. دود خفیفی که از ماهیتابه بلند شد، همه چیز آماده پختن همبرگرها است.
۶- همبرگرها را ۳ تا ۵ دقیقه بپزید: تکه‌های گوشت را به ماهیتابه داغ برگردانید و بین آن‌ها کمی فاصله ایجاد کنید. هنگام تماس برگرها با ماهیتابه باید صدایی ایجاد شود، اگر این صدا ایجاد نشود کمی حرارت را بیشتر کنید. مقداری نمک و فلفل روی برگرها بپاشید و بگذارید ۳ تا ۴ دقیقه بپزند.
۷- به کمک کف‌گیر به سرعت برگرها را برگردانید. زیر برگرها باید رنگ قهوه‌ای تیره پیدا کرده باشد، در غیر این صورت کمی حرارت را افزایش دهید. کمی نمک و فلفل اضافه کنید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه دیگر هم بپزد.
۸- اگر قصد دارید چیزبرگر درست کنید روی برگرها پنیر بگذارید. اگر پنیر به سرعت آب نشد، درِ ماهیتابه را بگذارید و برای چند یک دقیقه حرارت زیر آن را زیاد کنید تا پنیر شما آب شود.

دیدگاه ها