طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور با ساده ترین دستور

طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور
متوسط
۴-۶ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

چیز کیک یا کیک پنیری یکی از خوشمزه‌ترین دسرهایی است که می‌توانید در میهمانی‌هایتان آن را سرو کنید. این دسر پرطرفدار یونانی به دلیل عدم استفاده از فر و راحتی تهیه، در میان ایرانی‌ها هم طرفداران زیادی دارد. پایه چیزکیک یخچالی معمولا بیسکویت پتی‌بور یا کیک اسفنجی است که روی آن یک لایه کراست و ژله می‌آید. چیز کیک شکلاتی یکی از ساده‌ترین انواع آن است که در مطالب قبلی کتاب کاله می‌‌توانید آن را بخوانید. حال طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور را بخوانید تا با ساده‌ترین دستور آن را در عصرهای پاییزی برای دورهمی‌هایتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک با بیسکویت پتی بور

  • بیسکویت خردشده ۲۰۰ گرم
  • کره بدون نمک ذوب شده ۸۰ گرم
  • خامه یک بسته
  • پنیر خامه‌ای پرچرب ۲۰۰ گرم
  • ژله یک بسته
  • پودر ژلاتین یک قاشق غذاخوری
  • پودرقند دو قاشق غذاخوری
  • آب یک لیوان

طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیکویت پتی بور

۱. بیسکویت و کره را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور باید کره را به صورت بن‌ماری آب کنید و کنار بگذارید. حال بیسکویت‌ها را با کمک غذاساز یا گوشت‌کوب حسابی خرده کرده و داخل یک کاسه مناسب بریزید. کره آب‌شده را هم به ظرف اضافه و خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. در ادامه به اندازه قالب کمربندی‌تان فویل بریده و داخل آن پهن کنید. مخلوط کره و بیسکویت را داخل قالب بریزید. با استفاده از گوشت‌کوب آن را به داخل فشار دهید. قالب را برای ۴۵ دقیقه داخل یخچال بگذارید. طرز تهیه چیزکیک رنگین کمانی را حتما برای تولدهایتان درست کنید.

۲. مواد میانی را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور به سراغ ژلاتین بروید. آن را با یک لیوان آب‌جوش مخلوط کنید و روی حرات کتری بگذارید. ژلاتین را مدام هم بزنید تا کامل حل شود. ظرف ژلاتین را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. پنیر خامه‌ای، وانیل و پودر قند را برای چند دقیقه در یک کاسه مناسب هم بزنید تا مخلوط کامل یک‌دست شود. ژلاتین آب‌شده را به مخلوط پنیری اضافه کرده و خوب هم بزنید. پیشنهاد ما به شما با رسیدن فصل خرمالو، درست کردن طرز تهیه چیز کیک خرمالو است.

۳. مواد میانی را روی بیسکویت بریزید

ریختن مواد میانی روی مخلوط بیسکویت و کره در تهیه چیز کیک یخچالی

در سومین مرحله از طرز تهیه چیزکیک یخچالی با بیسکویت پتی‌بور، بعد از یک‌دست شدن مخلوط، قالب را از یخچال بیرون بیاورید و مواد میانی را به آرامی روی سطح بیسکویت پخش کنید. قالب را مجدد برای دو ساعت در یخچال بگذارید و به سراغ مرحله بعدی بروید. چیزکیک کدو حلوایی یکی دیگر از دسرهای خوشمزه‌ای است که در ماه‌های پاییزی سال می‌توانید آن را امتحان کنید.

۴. ژله را آماده کنید

آماده کردن ژله برای روی چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور

در چهارمین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور باید ژله را در طعم و رنگ دلخواه خود انتخاب و درست کنید. بعد از آن‌که ژله به دمای معتدلی رسید آن را روی لایه پنیری چیزکیک بریزید. حال قالب کمربندی را مجدد برای دو ساعت در یخچال بگذارید تا کامل ببندد. اگر از علاقه‌مندان دسر چیزکیک هستید حتما طرز تهیه چیز کیک تنوری را در کتاب کاله بخوانید.

۵. چیز کیک را سرو کنید

سرو چیزکیک یخچالی

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی نوبت به سرو آن می‌رسد. قالب را به آرامی باز کنید و چیزکیک را بیرون بیاورید. آن را در ظرف موردنظر بگذارید و با یک چاقوی تیز آن را به هر تعداد که می‌خواهید برش دهید. روی آن را با سس کاراملی یا خرده میوه به راحتی می‌توانید تزئین کنید.

دستور تهیه چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور

نکات تکمیلی تهیه چیز کیک یخچالی

چیزکیک یخچالی یکی از ساده‌ترین دسرهایی است که به راحتی در منزل با مواد در دسترس برای میهمانی‌هایتان می‌توانید درست کنید با این‌حال در ادامه نکاتی را یادآور شده‌ایم که به شما در تهیه این دسر خوشمزه کمک خواهد کرد.

انتخاب بیسکویت

انواع بیسکویت برای تهیه چیزکیک یخچالی

در طرز تهیه چیزکیک یخچالی انتخاب بیسکویت را می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان انجام دهید، یا بیسکویت بتی‌پور وانیلی را انتخاب کنید یا شکلاتی. از سویی دیگر بیسکویت ساقه طلایی ساده هم به دلیل بافت تردش گزینه خوبی است. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید در صورت استفاده از بیسکویت کرم‌دار یا اورئو حتما لایه کرم آن را بردارید. اگر به بیسکویت علاقه نداشتید می‌‌توانید از کیک اسفنجی هم به عنوان پایه چیزکیک استفاده کنید.

مواد میانی چیز کیک یخچالی

برای لایه میانی کیک‌تان هم می‌توانید از پنیر ماسکارپونه، لبنه یا ویلی استفاده کنید. هم‌چنین برای زیبایی بیشتر چیز کیک یخچالی‌تان اسانس و رنگ خوراکی هم می‌توانید به آن بزنید. طرز تهیه چیز کیک شکلاتی با پنیر ماسکارپونه را هم می‌توانید امتحان کنید.

تزئین چیز کیک یخچالی

شما برای تزئین چیزکیک از انواع برش‌های میوه، دانه‌های انار، سس شکلاتی یا خامه هم می‌توانید کمک بگیرید. قبل از ریختن ژله روی لایه پنیری بهتر است میوه‌ها را قالب بزنید و روی آن بگذارید سپس ژله را بریزید.

اگر در طرز تهیه چیز کیک یخچالی با پتی بور به میزان شکر گفته شده در مواد‌ لازم دقت نکنید و آن را بیش از حد مصرف کنید، کیک‌‌تان بعد از سرد شدن سفت خواهد شد.

دلیل وا رفتن چیز کیک یخچالی

مهم‌ترین دلیل وا رفتن چیزکیک عدم استفاده از ژلاتین در لایه میانی است. ژلاتین با آن‌که بو و طعم خاصی ندارد اما به خوبی می‌تواند باعث سفت شدن لایه پنیری چیزکیک شود. به یاد داشته باشید که ژلاتین جایگزین دیگری در تهیه این دسر یخچالی ندارد.

دلیل گلوله گلوله شدن پنیر میانی چیز کیک یخچالی

گلوله گلوه شدن لایه پنیری چیزکیک

در طرز تهیه چیزکیک باید پنیر را از چند ساعت قبل بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد و سفت نباشد. در صورتی که پنیر تازه از یخچال بیرون آمده را در تهیه این دسر مصرف می‌کنید حتما مایه یک‌دست و نرمی خواهید داشت که در طول کار گلوله‌گلوله می‌شود. با پنیر خامه‌ای می‌توانید چیز کیک نیویورکی مجلسی را هم برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

نحوه بیرون آوردن چیز کیک یخچالی از قالب کمربندی

قالب را که از یخچال بیرون آوردید از پالت قنادی یا یک چاقوی عریض کمک بگیرید. چاقو را از قسمت کناره چیزکیک به پایین فرو ببرید. کناره‌های آن را با کمک چاقو آزاد کنید. سپس کمربند قالب را باز کنید تا کنار‌ه‌های چیزکیک از قالب جدا شوند. با میوه‌های پاییزی می‌توانید چیز کیک پرتقالی خوشمزه را هم درست کنید.

دیدگاه ها