ساده‌ترین روش تهیه چیز کیک کدو حلوایی خوشمزه

چیز کیک کدو حلوایی
متوسط
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

چیز کیک کدو حلوایی یک دسر جذاب برای میز شب یلدا و سرو بعد از شام است. کدو حلوایی از جمله میوه‌هایی است که در شب یلدا با آن دسر تهیه می‌شود. غیر از آن دسر با هندوانه و انار هم طرفداران زیادی دارد. به خاطر خواصی که کدو حلوایی برای سلامتی دارد، پیشنهاد می‌کنیم اولویت شما تهیه دسر با کدو حلوایی باشد.

به طور کلی چیزکیک از دو لایه تشکیل شده؛ لایه اول اصطلاحا کراست (Crust) نامیده می‌شود و همان لایه بیسکوییتی یا اسفنجی است و نگهدارنده لایه خامه‌ای محسوب می‌شود. لایه دوم لایه پنیری یا لایه خامه‌ای است که با پنیر ماسکارپونه تهیه می‌شود.

چیزکیک به دو صورت قابل پخت است؛ در حالت اول در یخچال و به کمک ژلاتین تهیه می‌شود و در حالت دوم در فر تهیه می‌شود و از تخم‌مرغ جهت ایجاد غلظت در بافت استفاده می‌شود.

چیزکیک کدو حلوایی امروز ما جزو دسته دوم قرار می‌گیرد و در فر تهیه می‌شود. بافت نرم و طعم پنیر ماسکارپونه به همراه لایه شیرین بیسکویتی ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌شود. شروع فصل زمستان فرصت مناسبی برای تهیه این دسر است. در ادامه، با طرز تهیه یک دسر یلدایی همراه ما باشید.

مواد لازم برای لایه بیسکوییتی چیز کیک کدو حلوایی

  • بیسکوییت پتی‌بور (خرد شده) دو پیمانه
  • شکر قهوه‌ای یک‌چهارم پیمانه
  • دارچین (آسیاب شده) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • کره پاستوریزه دویچه مارکن کاله (آب‌شده)هشت قاشق غذاخوری

مواد لازم برای پر کردن لایه وانیلی و لایه کدو حلوایی

  • کدو حلوایییک پیمانه
  • شکر قهوه‌ای سه‌چهارم پیمانه
  • پنیر ماسکارپونه کاله (نرم شده)680 گرم
  • تخم مرغ بزرگ سه عدد
  • عصاره وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی (آسیاب شده)یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • کدو تنبلیک پیمانه

مواد لازم اختیاری برای تزیین

  • خامه صبحانه کاله (همزده)دو پیمانه
  • کاتلا (نرم شده)سه قاشق غذاخوری

مراحل تهیه چیزکیک کدو حلوایی

مرحله اول

برای تهیه این چیزکیک کدو حلوایی خوشمزه اول از هر چیزی باید فر را روشن کنید و روی دمای 190 سانتی‌گراد تنظیم کمید. تا فر داغ می‌شود به سراغ مراحل آماده‌سازی چیزکیک بروید.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-1

مرحله دوم

در یک کاسه بزرگ، بیسکوییت پتی‌بور را ریز خرد کنید. می‌توانید از یک گوشتکوب استفاده کنید. بعد از آن، شکر قهوه‌ای، دارچین و کره ذوب شده را در کاسه بریزید و با کمک یک همزن برقی یا با دست شروع به همزدن کنید. مواد باید کاملا با هم ترکیب شوند. پس تا می‌توانید خوب هم بزنید.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-2

مرحله سوم

در قالب کیک یا چیز کیک مخلوط تهیه‌شده مرحله قبل را خالی کنید. آن‌ها را در قالب خوب فشار دهید تا پخش شود و یک لایه با ضخامت مناسب را ایجاد کند. لایه شما نباید خیلی هم نازک باشد که در فر ترک بردارد، خیلی هم نباید ضخیم باشد که خوب پخته نشود.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-3

مرحله سوم

پایه چیز کیک را به همراه قالب در فر قرار دهید. اجازه دهید تقریبا به مدت 12 دقیقه در فر بماند تا پخته شود. این مدت بسته به فر شما می‌توانید کمتر یا بیشتر شود. در این مدت به فر سر بزنید تا مطمئن شوید پایه چیز کیک پخته شده و نمی‌سوزد. بعد از پخته شدن پایه چیز کیک آن را از فر خارج کنید. کناری قرار دهید تا خنک شود. سپس، دمای فر را به 160 درجه سانتی‌گراد کاهش دهید.

طرز تهیه چیزکیک کدوحلوایی-3

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه فیلینگ چیزکیک کدو حلوایی، نوبت به مخلوط کردن پنیر ماسکارپونه با شکر قهوه‌ای می‌رسد. با همزن برقی پنیر و شکر را خوب هم بزنید تا مواد شما یکدست شوند و کرم رنگ شوند. تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید. با همزن برقی خوب هم بزنید تا باز هم مواد یکدست شوند. یک و نیم پیمانه از مخلوط را در داخل قالب فر که حاوی پایه چیز کیک است بریزید.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-4

مرحله پنجم

مخلوط باقی‌مانده، کدو حلوایی، دارچین و جوز هندی را به کاسه اضافه کنید و شروع به همزدن کنید. پس از آن که مخلوط شما خوب هم خورد و خودش را گرفت، روی لایه اول چیز کیک بریزید و با لیسک آن را پخش کنید.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-5

مرحله ششم

پای چیز کیک کدو حلوایی را به مدت 40 تا 50 دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شود. در این مدت چند بار به فر سر بزنید تا پایه بیسکوییتی یا لایه بالای چیز کیک نسوزد.

طرز تهیه چیزکیک کدوحلوایی-6

مرحله هفتم

بعد از این مدت، قالب را از فر خارج کنید و به کناری بگذارید تا خنک شود. روی آن را با یک حوله بپوشانید و بین سه تا چهار ساعت آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-6

مرحله هشتم

بعد از این مدت، چیزکیک کدوحلوایی شما اماده سرو است. می‌توانید مربای شیر را به عنوان تزیین روی کیک کمی گرم کنید تا نرم شود. بعد روی چیز کیک بریزید: هم دسر را خوشمزه می‌کند و هم به ظاهر چیز کیک رنگ و لعاب بیشتری می‌دهد. حتی می‌توانید خامه صبحانه را با همزن برقی هم بزنید و با ماسوره روی لایه بالایی چیزکیک را تزیین کنید.

طرز تهیه چیز کیک کدو حلوایی-8

دیدگاه ها