طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی در سه سوت

طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی
متوسط
۱۰-۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

چیزکیک یخچالی را بیشتر افراد به خاطر طعم شوری و شیرینی‌ آن دوست‌ دارند. لایه‌های بیسکویتی و پنیری این دو کیک است که مزه‌اشان را فوق‌العاده کرده است. چیز کیک را با فر و بدون آن و با کم‌ترین مواد در منزل می‌توان به آسانی درست کرد. شما با استفاده از میوه و ژله‌های متفاوت می توانید طعم‌های متنوعی از آن را امتحان کنید. چیزکیک یخچالی با بیسکویت پتی بور را در مطالب قبلی گفته‌ایم اما در این مطلب طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی را خواهیم گفت تا در سوت درست کنید.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک

  • بیسکویت ۲۰۰ گرم
  • پنیر خامه‌ای ۲۰۰ گرم
  • خامه ۲۰۰ گرم
  • کره ۱۵۰ گرم
  • شکر ۱۰۰ گرم
  • پودر ژلاتین یک قاشق غذاخوری
  • وانیل یک قاشق‌ چای خوری
  • توت فرنگی یا موز به مقدار لازم

طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی

۱. ظرف چیزکیک را آماده کنید

انداختن سلفون در قالب پیرکس برای تهیه چیزکیک بدون قالب کمربندی

در اولین مرحله از طرز تهیه چیزکیک یخچالی بدون قالب کمربندی ابتدا باید تمامی مواد به دمای محیط برسند. از آن‌جا که این چیزکیک یخچالی را بدون قالب درست می‌کنید پس در انتخاب ظرف جایگزین باید دقت کامل را داشته باشید. ظرفی را در نظر بگیرید که به راحتی بتوانید برای چند ساعت در فریزر یا یخچال بگذارید. پس بهترین پیشنهاد ظروف پیرکس است که هم به راحتی چیزکیک را از آن خارج کنید و هم ظاهر زیبای آن را حفظ کند. داخل ظرفی که انتخاب کرده‌اید را با دو لایه سلفون بپوشانید. بهتر است سلفون‌ها از اطراف ظرف بیرون بزند.

۲. مواد چیزکیک را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی بیسکویت‌‌ها را با کمک دست یا غذاساز خرد کنید. بهتر است که ابتدا آن را با دست خرد کرده سپس داخل غذاساز بریزید یا با گوشت‌کوب خرد کنید. بیسکویت‌های ریز‌شده را داخل یک کاسه بریزید سپس کره‌ به دمای محیط‌رسیده را هم به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید. خمیر را به آرامی داخل ظرفی که از قبل آماده‌ کرده‌اید بریزید و کف ظرف‌تان پهن کنید. با کمک ته لیوان، آن را کامل صاف کنید. حال آن را برای یک تا دو ساعت در فریزر یا یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

۳. مخلوط پنیری را آماده کنید

آماده کردن مخلوط پنیری برای تهیه چیزکیک بدون قالب

در سومین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی مخلوط پنیری آن را آماده کنید. سپس پنیر خامه‌ای، شکر و وانیل را برای چند دقیقه با کمک هم‌زن برقی خوب بزنید. خامه را در ادامه اضافه کرده و مجدد هم بزنید. برای فرم و ماندگاری بهتر مخلوط پنیری باید به آن ژلاتین اضافه کنید. مقدار ژلاتین گفته شده را با چهار قاشق آب سرد مخلوط و روی بخار آب بگذارید تا حل شود. هیچ دانه‌ای نباید در کاسه بماند. در ادامه نصف لیوان آب سرد به ژلاتین اضافه و هم بزنید. از درست کردن چیزکیک پرتقال در این روزها غافل نشوید.

۴. ژلاتین را اضافه کنید

ریختن مخلوط پنیری روی مواد چیزکیک بدون قالب کمربندی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی ژلاتین آماده‌شده را به مخلوط پنیری اضافه کنید. مخلوط را برای ۳۰ ثانیه مجدد هم بزنید تا صاف و یک‌نواخت شود. قالب را از فریزر بیرون بیاورید و مخلوط پنیری را روی آن بریزید. با پشت قاشق روی مخلوط را صاف کنید. قالب را در یخچال بگذارید تا ببندد. پیشنهاد ما به شما در روزهای سرد زمستان درست کردن چیزکیک خرمالو است تا نهایت لذت را از آن ببرید.

۵. چیز کیک را سرو کنید

سرو چیز کیک بدون قالب کمربندی

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی بدون قالب کمربندی نوبت به سرو آن می‌رسد. بعد از سه ساعت چیزکیک را از یخچال بیرون بیاورید. سپس با احتیاط و با کمک سلفون آن را از ظرف موردنظر بیرون بیاورید. چیزکیک را در ظرف مورد نظر قرار دهید تا روی آن را با خرده میوه‌هایی مانند موز، توت‌فرنگی، خامه، ژله یا سس شکلاتی تزئین کنید.

دستور تهیه چیزکیک بدون قالب کمربندی

نکات تکمیلی تهیه چیز کیک یخچالی

چیزکیک دسری است که در صورت نداشتن وقت آن را در سه سوت می‌توانید آماده کنید. این دسر را با طعم‌ها و روش‌های متعددی می‌توان آماده کرد. در ادامه نکاتی را برایتان یادآور خواهیم شد که به شما در تهیه آن کمک کند.

تزئین چیز کیک

تزئین چیزکیک بدون قالب کمربندی

تزئین چیزکیک کاملا سلیقه‌ای است و با هر آن‌چه که در منزل دارید می‌توانید به آن زیبایی و جلوه خاصی بدهید. سس شکلاتی، کارامل خامه بهترین گزینه‌هایی هستند که زیبایی چیزکیک‌ یخچالی‌تان را دو چندان می‌کند. برش‌های میوه، ترافل، چیپس شکلاتی و انواع ژله‌ها دم دستی‌ترین موادی هستند که برای تزئین روی چیزکیک یا لایه میانی آن می‌‌توانید به کار ببرید.

انتخاب بیسکویت در تهیه چیزکیک

در طرز تهیه چیزکیک یخچالی انتخاب بیسکویت را می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان انجام دهید، یا بیسکویت پتی‌بور وانیلی را انتخاب کنید یا شکلاتی. از سویی دیگر بیسکویت ساقه طلایی ساده هم به دلیل بافت تردش گزینه خوبی است. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید در صورت استفاده از بیسکویت کرم‌دار یا اورئو حتما لایه کرم آن را بردارید. اگر به بیسکویت علاقه نداشتید می‌‌توانید از کیک اسفنجی هم به عنوان پایه چیزکیک استفاده کنید.

انتخاب پنیر در تهیه چیز کیک

استفاده از پنیر در طرز تهیه چیزکیک بدون قالب

برای لایه میانی کیک‌تان هم می‌توانید از پنیر ماسکارپونه، لبنه یا ویلی کاله استفاده کنید. هم‌چنین برای زیبایی بیشتر چیز کیک یخچالی‌تان اسانس و رنگ خوراکی هم می‌توانید به آن بزنید. پنیر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به چیزکیک‌تان می‌دهد. برای بافت بهتر دسرتان، پنیر خامه‌ای را باید آن‌قدر بزنید تا یک‌دست شود. برای جلوگیری از سفت و گلوله‌گلوله شدن پنیر خامه‌ای‌تان حتما قبل از استفاده آن را به دمای محیط برسانید. طرز تهیه چیز کیک شکلاتی با پنیر ماسکارپونه را هم می‌توانید امتحان کنید.

تاریخچه چیز کیک

ردپای چیزکیک را می‌توان در فرهنگ غذایی یونان و جزیره ساموس دید که با آن پنیرهای خوشمزه‌ و گندم‌شان کیک پنیری درست می‌کردند. یونانی‌های باستان کیک پنیری را برای سرو در عروسی‌ها و پذیرایی از ورزشکاران المپیکی می‌پختند. رومی‌ها با فتح یونان، دستور چیزکیک را یک غنیمت بزرگ به حساب آوردند و به تمام نقاط اروپا پخش کردند.

دلیل وا رفتن چیز کیک

دلیل وا رفتن چیزکیک

مهم‌ترین دلیل وا رفتن چیزکیک عدم استفاده از ژلاتین در لایه میانی است. ژلاتین با آن‌که بو و طعم خاصی ندارد اما به خوبی می‌تواند باعث سفت شدن لایه پنیری چیزکیک شود. به یاد داشته باشید که ژلاتین جایگزین دیگری در تهیه این دسر یخچالی ندارد.

نگه داری چیز کیک یخچالی

باقی‌‌مانده چیز‌کیک خود را باید در یک ظرف دربسته قرار دهید و در مدت یک هفته آن را مصرف کنید. اگر آن را در فریزر می‌خواهید نگه دارید تنها باید چیزکیک را بدون ژله‌اش سلفون بپیچید. شما با این کار آن را تا «سه ماه» می‌توانید نگه دارید.

دیدگاه ها