فرهنگ غذایی یونان و راز سلامت یونانی‌ها

آشنایی با فرهنگ غذایی یونان

یونان، سرزمین طعم‌هاست و اولین چیزی که توجه توریست‌ها را به خود جلب می‌کند، تنوع غذایی است که دلالت بر فرهنگ غنی و تاریخ چند هزارساله این کشور دارد. فرهنگ غذایی یونان و تجربه مزه کردن غذاهای محلی، پشت میز رستوران‌هایی که در مقابل دریای آبی قرار گرفته‌اند، برای هر گردشگری لذت‌بخش است.

یونان، جنوبی‌ترین کشور شبه‌جزیره بالکان که توسط کوه‌های بلند احاطه شده است، از دیرباز به کمک دریاهای اطراف، راه ارتباطی خود را به دیگر کشورها یافته و تحث تاثیر تغییرات فرهنگی و جغرافیایی آن‌ها قرار گرفته است. مهم‌ترین این تاثیر‌پذیری‌ها در فرهنگ غذایی یونان خود را نشان داده است.

اگر می‌خواهید با تاریخچه غذای یونانی ، تاثیرپذیری آن از کشورهای مختلف، سرآشپزهای کلاه‌سفید دربار یونان، جاذبه‌های غذایی یونان آشنا شوید، با ما همراه باشید.

تاریخچه غذاهای یونانی

تاریخچه غذایی یونان
غذا همیشه از مهم‌ترین عناصر فرهنگی یونان بوده و تصاویر و متن‌های به جامانده از یونان باستان گواه این موضوع است.

درست است که معنای غذا، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ اما با سفر به یونان و نشستن سر میز یک رستوران یونانی، موفق به چشیدن مزه‌های مختلفی می‌شوید که هیچ‌جای دیگری مانند آن را پیدا نخواهید کرد. غذا در یونان، یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگی این کشور محسوب می‌شود، تا آنجا که در تصاویر و متن‌های به جا مانده از دوران یونان باستان هم شاهد آن هستیم.

شاید دانستن این موضوع برای‌تان جالب باشد که فرهنگ غذایی یونان نه تنها از دیگر کشورها تاثیر پذیرفته است، بلکه با دستورات و رژیم غذایی‌اش بر دیگر کشورها مانند روم باستان، اروپا و دیگر جاها نیز تاثیرات قابل توجهی گذاشته است. دستورات غذایی یونان، بر اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ای استوار و بر پایه شراب، روغن زیتون و گندم بنا شده است.

چرا یونانی‌ها سالم‌ترند؟

از دیرباز بخش اعظم جمعیت یونان را کشاورزان تشکیل می‌دهند که همیشه سعی در تولید مواد ارگانیکی مانند انواع پنیرها، دانه‌‌ها، سبزیجات و عسل‌های طبیعی داشتند. سرآشپزهای یونانی، همیشه با استفاده از این مواد اولیه و تازه، بهترین دستورات غذایی را داشته و به نسل بعدی خود انتقال داده‌اند.

با توجه به بندهای بالا، مهم‌ترین راز سلامتی یونانی‌ها را می‌توان، استفاده از مواد ارگانیک دانست. شواهد باقی‌مانده از یونان باستان، حاکی از آن است که میزان سرانه مصرفی گوشت در این کشور از دیرباز بسیار پایین بوده است. تمرکز اصلی آن‌ها در رژیم غذایی بیشتر بر ماهی، سبزیجات و میوه‌های مختلف است. به عنوان مثال، آن‌ها گوشت را بر روی کره ریخته، در کوره پخته و سپس جوش می‌دادند. در مثالی دیگر می‌توان به پخت ماهی با پنیر، شراب به آب افتاده و اضافه‌شدن سیر به آن اشاره کرد که همه از گذشتگان نقل شده است.

با آنکه آشپزی یونانی‌ها از قدیم زبانزد بوده است، اما نکته قابل توجه آن است که هیچ‌یک از آن‌ها در دستورات آشپزی خود، حرفی از اندازه‌های مواد اولیه نزده‌اند؛ چرا که بر این باور هستند که یک آشپز خوب، خود مقادیر را می‌داند. در ادامه همین مقاله به رژیم غذایی یونانی‌ها اشاره خواهیم کرد تا با آن بیشتر آشنا شوید.

تاثیر کشورهای مختلف بر فرهنگ غذایی یونان

تاثیر کشورهای مختلف بر فرهنگ غذایی یونان
میز غذای یونانی‌ها، ترکیبی از فرهنگ‌های غذایی امپراطوری‌های مختلفی مانند امپراطوری عثمانی است.

با نشستن بر سر میز یونانی‌ها به راحتی می‌توان مزه‌های مختلفی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را تست کرد. گاهی این مزه‌ها و بشقاب‌های رنگارنگ، شما را سرگرم کرده و ساعت‌های طولانی پای میز می‌نشاند. میز آن‌ها ترکیبی از تاریخچه غذایی و فرهنگ‌های غذایی مختلف است که باعث‌شده، مقام برتر را در «فیوژن» داشته باشند. دلیل آن‌ هم، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری یونانی‌ها در این مسئله است.
 یونان ورود دستورات غذاهای شمالی و شرقی کشور خود را مدیون اسکندر کبیر است که در سال ۳۵۰ قبل از میلاد، امپراتوری یونان را از اروپا به هندوستان گسترش داد، اما این تاثیرپذیری‌ها به این‌جا ختم نشد؛ چرا که یونان به دست رومیان افتاد و آن‌‌ها در فرهنگ و تاریخچه غذایی یونان نفوذ کردند. یونان طی این سال‌ها دست‌خوش حوادث گوناگونی شد که نمی‌توان از گفتن آن‌ها چشم پوشید.
با انتقال پایتخت امپراتوری روم باستان به قسطنطنیه و تاسیس امپراتوری بیزانس، یونان در سال ۱۴۵۳ به دست ترک‌ها افتاد و نزدیک به ۴۰۰ سال، امپراتوری عثمانی بر آن‌ها حکومت کرد. این مدت، زمان کمی برای شناخته‌شدن غذاهای یونانی به نام‌های ترکی نبود، نام‌هایی که غذاهای کلاسیک یونان را حال به آن نام می‌شناسند.

تاثیر امپراطوری عثمانی بر فرهنگ غذایی یونان

فرهنگ غذایی یونان دست‌خوش حمله‌، سقوط و تصرف‌هاست که در آشپزی و دستورات غذایی تاثیر گذاشته‌اند. باستان‌شناسان و جامعه‌شناسان بر این باور هستند که این تاثیرپذیری از سوی روم باستان، ونیز، بالکان، ترک‌‌ها، اسلاو‌ها و حتی انگلیسی‌ها بوده است، با این حال مهم‌ترین منشاء آن را امپراتوری عثمانی می‌دانند.

از مهم‌ترین دستورات غذایی یونان که ریشه در یونان باستان دارد، می‌توان به سوپ عدس، فاسولادا، رتسینا «شراب سفید با طعم صمغ کاج» و پاستلی «شیرینی کنجدی پخته‌شده با عسل» اشاره داشت. با این حال سوسیس یونانی، پنیر فتا و پکسیمادی «نان سنتی از گندم، جو و گندم سیاه» یادگار دوران بیزانس است.

از آن‌جا که میزهای یونانیان نقاشی از مزه‌های دیگر کشورهاست، می‌توان گفت پاستیتسیو، پاستیتسادا، استیفادو«خورش»، سالامی و ماکارونی یادگار حکومت ونیزی‌ها و جنوایی‌ها از قرن ۱۳ تا ۱۸ میلادی است.

زاتریکی، یوورلاکیا، دلمه، بورکی و باقلوا نمونه غذاهایی هستند که از دوران عثمانی در این کشور به جا مانده‌اند. ناگفته نماند که از تاثیرات کشور فرانسه هم بر فرهنگ غذایی یونان نباید غافل شد. بارزترین مثال آن ترکیب غذای بادمجان یونانی با روکش به سبک فرانسوی است که طرفداران بسیاری در این کشور دارد.

در آخر با توجه به مواد اولیه در دستورات غذایی یونانی‌ها، می‌توان آن را سازگار با هر سلیقه و فرهنگی دانست. ناگفته نماند که اسکندر بزرگ، دستورات غذایی یونان را به دورترین مکان‌ها و کشورها مانند اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه برد تا آن‌ها هم با خوشمزه‌های هیجان‌انگیز کشورش آشنا شوند. دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که غذاهای یونانی با اسامی ترکی در اکثر منوی رستوران‌ها دیده می‌شوند.

راز سرآشپزهای کلاه سفید دربار یونان

راز سرآشپزهای کلاه سفید دربار یونان
سرآشپزهای کلاه سفید یونانی

همیشه یکی از شیرین‌ترین داستان‌هایی که مادربزرگ‌ها برای ما تعریف می‌کردند، داستان پادشاه و سرآشپز کلاه‌سفیدش بود که در زیر کلاه خود، صدها دستور غذایی پنهان داشت. از قدیم رنگ سفید، نماد پاکیزگی و از اصلی‌ترین بخش‌های لباس یک سرآشپز به حساب می‌آمده است‌. چیزی که شنیدنی است، روایت‌های مختلف درباره تاریخچه کلاه سفید سرآشپزها است.

جالب‌ترین این روایت‌ها به تاریخچه غذایی یونان برمی‌گردد که سرآشپزهای یونانی در حدود سال ۱۴۶ قبل از میلاد، برای فرار از دست مهاجمان بیزانس و پناه بردن به صومعه‌ها، استفاده از آن را مرسوم کردند. مهم‌ترین دلیلی که آن‌ها به سبک راهبان، کلاه بر سر می‌گذاشتند، پوشیدن نوعی لباس مبدل بود تا آزادانه در قصر رفت‌و‌آمد داشته باشند و گیر نیروهای حکومتی نیفتند.

در روایتی دیگر از فرهنگ غذایی یونان آمده است که یونانیان در قرون وسطی برای متمایز شدن از راهبان معمولی با کلاه‌‌های بزرگ سیاه، از کلاه‌های بلند سفید استفاده می‌کردند تا در صومعه‌های ارتدکس یونان راحت‌تر بتوانند غذا برای درباریان آماده کنند.

از سویی دیگر، سرآشپزهای فرانسوی‌ها در دهه ۱۸۰۰ آن را نماد پاکیزگی به مردم معرفی کردند. در این دهه توجه به چین‌ها و ارتفاع کلاه سرآشپزها اهمیت قابل توجهی پیدا کرده بود تا جایی که تعداد چین کلاه و میزان ارتفاع آن‌ها دلالت بر دانستن دستورالعمل‌های غذای خاص یک سرآشپز بود. در آن زمان کسی را یک استاد سرآشپز می‌دانستند که تعداد چین‌های کلاه او برابر با صد باشد.

از بارزترین مثال‌هایی که از آن دوران می‌‌توان زد، «ماری آنتوان کارمه» سرآشپز فرانسوی است، که به علت مهارت و دانش بالا در دستورات آشپزی از کلاه ۱۸ متری استفاده می‌کرد.

رژیم غذایی یونانی‌ها از گذشته تا امروز

رژیم غذایی متنوع مدیترانه‌ای
اهمیت رژیم غذایی از دیرباز برای مردمان یونان باستان

یونانی‌ها از دیرباز به غذا اهمیت می‌دادند تا جایی که اولین کتاب آشپزی، توسط یک سرآشپز یونانی به نام  Archestratos در سال ۳۳۰ BC نوشته شد. این کتاب از دستور و رژیم‌های غذایی متنوع یونانی گفته که بر پایه سه ماده غذایی نان، شراب و گندم قرار دارد. در کنار این سه مورد، تازگی مواد اولیه، کیفیت آن‌ها، طعم‌دهندگان و روغن زیتون را نیز مدنظر گرفته شده است.

از آن‌جا که در رژیم و فرهنگ غذایی یونان، گیاه‌خواری و غذاهای دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است، از آن به عنوان رژیم مدیترانه‌ای نیز یاد می‌کنند. این نوع رژیم غذایی، برای هرکس با هر فرهنگی قابل قبول است؛ چرا که غذاهای یونانی بسیار ساده و به دور از پیچدگی هستند.

نان

ماده غذایی که از دیرباز بر سر سفره غذایی یونانی‌ها بوده و خواهد بود. طبق شواهد موجود مدل‌های مختلفی از نان در این کشور وجود دارد، که تعداد آن‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ مدل تخمین زده شده است. آن‌ها به وفور در وعده‌های غذایی خود از نان استفاده می‌کنند تا جایی که آن را عضو جدانشدنی سفره‌هایشان می‌دانند.

در این میان از غلاتی مانند جو، جو دوسر و گندم نیز نباید غافل بشیم که چارت اصلی رژیم غذایی یونانیان از دیرباز محسوب می‌شده است. آن‌ها با این غلات، فرنی، نان چاودار و تیره پخته و به وفور از آن استفاده می‌کردند. سپس با گذشت زمان استفاده از آسیاب‌ها را یاد گرفتند و نان را در کوره‌های معمولی یا میخانه‌ها می‌پختند. آن‌ها با هزینه بسیار کم برای خود انواع پای و شیرینی‌ها را هم می‌پختند.

یونانیان در زمان روم و یونان باستان، دانه‌‌های گندم و چاودار بارور‌شده را له کرده و با آن‌ها نان می‌پختند. در آخر آن را در قالب فرنی می‌جوشاندند. این روزها نان‌های گردی که بر سر سفره یونانیان قرار می‌گیرد، از گندمی تهیه می‌شود که مشابه گندم ۳۳۰۰ سال پیش است.

با توجه به گفته‌های چارلز کینگ در مقاله‌ای به نام «تاریخ نان» در وب‌سایت خود، اظهار داشته است: «یونانیان و رومی‌ها بسیار به نان سفید علاقه داشته‌اند. رنگ یکی از اصلی‌ترین تست‌های کیفیت در زمان پلینی «۷۰ سال پس از میلاد» بود، بنابراین کسانی که شوق نان سفید را یک مد مدرن می‌دانند، این نکته را در نظر داشته باشند که گندم قبرس تیره است و نان تیره تولید می‌کند، به همین خاطر با گندم سفید اسکندریه، مخلوط می‌شود».

مهم‌ترین دلیل آن سختی کشت گندم نسبت به جو است. کشت گندم نسبت به کشت جو بسیار سخت‌تر بوده، و نان سفید به دست‌آمده از آن تنها در خانه‌های ثروتمندان یافت می‌شد، اما نان قهوه‌ای رنگ پخت‌شده از جو، در خانه‌های فقیران خورده می‌شد.

یونانی‌ها نه تنها به جای قاشق و چنگال، از نان استفاده می‌کردند، بلکه دستان خود را نیز با آن پاک می‌کردند. آن‌ها نان خود را معمولا با نان پنیر و عسل می‌خوردند.

متون به‌جا مانده از یونان باستان، حاکی از آن است که مردمان شهرهای مختلف، رقابت شدیدی برای تولید بهترین نان داشتند. در آن زمان، نان‌های آتن به همراه نانوای معروفش به نام «Thearion»، زبان‌زد خاص و عام بود، تا جایی که نویسندگان بزرگ یونانی مانند «Lynceus» و «Eubulus» نقل قول‌های زیادی در وصف نان‌های خوش عطر و بو یونانی گفته‌اند.

با آن‌که میوه‌‌های زیاد و ارزان‌قیمتی در دسترس یونانیان باستان نبود، اما میوه و مصرف آن را جزء جدانشدنی رژیم غذایی خود قرار داده‌اند. از همان دیرباز مردم سیب، انجیر و انگور و آب آن‌ها را تازه و به صورت گسترده مصرف می‌کردند.می‌توان گفت آن‌ها اولین کسانی بودند که میوه‌ها را خشک می‌کردند تا در تمام طول سال، آن را مصرف کنند. مهم‌ترین دلیل این کار را گرانی میوه‌هایی مانند گلابی، آلو، خرما، گیلاس و هلو می‌دانستند.

میوه

با آن‌که میوه‌‌های زیاد و ارزان‌قیمتی در دسترس یونانیان باستان نبود، اما میوه و مصرف آن را جزء جدانشدنی رژیم غذایی خود قرار داده‌اند. از همان دیرباز مردم سیب، انجیر و انگور و آب آن‌ها را تازه و به صورت گسترده مصرف می‌کردند.می‌توان گفت آن‌ها اولین کسانی بودند که میوه‌ها را برای مصرف سالیانه خود خشک می‌کردند. مهم‌ترین دلیل این کار را گرانی میوه‌هایی مانند گلابی، آلو، خرما، گیلاس و هلو می‌دانستند.

سبزیجات و حبوبات

آن‌ها در کنار مصرف میوه‌های گوناگون، مصرف سبزیجات، حبوبات و صیفی‌جات را نیز در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند. سبزیجاتی مانند مارچوبه، قارچ، پیاز، شلغم، تربچه و کلم، کنگر فرنگی و سیر بسیار استفاده می‌شود. آن‌ها حتی از حبوباتی مانند عدس، لوبیا و نخود نیز نان می‌پختند. از حقایق جالبی که در رابطه با رژیم غذایی یونانی‌ها وجود دارد، آشنا نبودن آن‌ها با گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، اسفناج و موز تا کشف قاره آمریکا است. دیگر موردی که می‌توان به آن اشاره داشت نگه‌داری میوه و سبزیجات در شراب، آب انگور یا عسل است.

زیتون

روغن زیتون به دلیل آن‌که از محصولات مهم این کشور محسوب می‌شود، از جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی و فرهنگ غذایی یونان برخوردار است. گواه آن‌که یونان بزرگ‌ترین تولید‌کننده انواع زیتون و روغن‌های آن در سراسر جهان به حساب می‌آید. این کشور سالیانه به طور متوسط، ۲۶ لیتر روغن که میانگین ۲ فنجان در هفته است را تولید می‌کند.

جدا از آن‌که این ماده غذایی در فرهنگ غذایی یونان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در دین ارتودوکس نیز به مصرف آن تاکید شده است؛ تا جایی که از آن به عنوان روغن مقدس یاد شده و هنوز در کلیساها، آتش‌دان‌هایی وجود دارند که با روغن زیتون روشن می‌شوند.

فرقی ندارد که پیر هستید یا جوان، برای حفظ سلامتی و رژیم غذایی‌تان، برای تهیه سس‌های سالادتان از روغن زیتون استفاده کنید، که علاوه بر خوش‌طعم‌تر کردن سس‌تان، به سلامت جسم و روح‌تان نیز کمک می‌کند.

گوشت

زمان یونان باستان، گوشت کالایی گران‌ قیمت به حساب می‌آمد و در دسترس همگان نبود؛  تنها در صورت قربانی کردن، غذاهای گوشتی مصرف می‌کردند. به همین‌خاطر در رژیم غذایی‌شان، مصرف کمی از گوشت خوک، گوساله، بره و انواع گوشت‌های شکار گنجانده شده است. آن‌ها به دلیل گرانی، گوشت را به کمک استعمال دخانیات، نمک، خشک کردن یا نگه‌داری در عسل یا سرکه برای مصرف سالیانه خود ذخیره می‌کردند.

با گذشت سال‌‌های متمادی و در تنگنا بودن مردمان در زمان یونان معاصر، مصرف گوشت به دلایل مذهبی و اقتصادی ممنوع اعلام شد، تا جایی که در مذهب ارتدوکس، مصرف و خوردن گوشت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز ممنوع است. با این حال، با تغییر سبک زندگی روستاییان و کاهش گرایش‌های مذهبی، مصرف گوشت در میان یونانیان رواج پیدا کرده است.

اهمیت وعده‌های غذایی در یونان

یونانی‌ها از دیرباز نه تنها به وعده‌های غذایی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دادن، بلکه برای وعده‌های غذایی متفاوت، الگوهای مختلفی نیز داشته‌اند. در ادامه به شما وعده‌های غذایی یونانیان را توضیح خواهیم داد:

صبحانه

از آن‌جا که نان صبحانه یونانیان، نان جو بوده است، می‌توان حدس زد که برای خوردن آن، با چه دشواری همراه بوده‌اند، پس آن را در شراب غوطه‌ور می‌کردند. با این کار، نان نرم شده و راحت‌تر جویده می‌‌شد. آن‌ها در وعده صبحانه خود، علاوه بر نان غوطه‌ورشده در شراب، تگانیت «τηγανίτης» یا چیزی شبیه به پنکیک می‌خوردند. آن‌ها پنکیک خود را که از روغن زیتون، عسل و شیر دلمه درست می‌کردند، با مالیدن عسل یا پنیر بر روی آن، می‌خوردند.

املت یونانی نیز از آن صبحانه‌هایی است که اکثر اوقات، به ویژه در روزهای تعطیل بر سر میز غذای یونانی‌ها خودنمایی می‌کند.

ناهار

از دیرباز یونانیان، به وعده ناهار به چشم یک میان‌وعده ظهر نگاه می‌کردند، بنابراین غذاهای سبک‌تری مانند شراب و نان در کنار انجیر، ماهی شور، پنیر، زیتون برای آن در نظر می‌گیرند.

شام

از دیرباز مهم‌ترین وعده‌ غذایی یونانی‌ها محسوب می‌شود که در کنار نان می‌توان چندین غذای رنگ و لعاب‌دار نیز بر سر میز غذایشان دید. این وعده نیز مانند ناهار زود سرو نمی‌شود، و صاحبان رستوران‌‌ها، رستوران‌های خود را زودتر از ساعت نه شب باز نمی‌کنند.

جاذبه‌های غذایی یونان

غذاهای شناخته شده در فرهنگ غذایی  یونان
غذاهای محبوب یونانی

همیشه در منو رستوران‌های اروپایی و ترکی می‌توان ردپایی از غذاهای خوشمزه یونانی یافت، که با هر لقمه آن، فرهنگ و تاریخچه یک کشور برایمان تداعی می‌شود. از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی که در فرهنگ غذایی یونان نامشان ماندگار شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تراماسالاتا

این غذای خوشمزه را در یونان با ماهی، روغن زیتون و آبلیمو تهیه و در آخر به آن خامه، نمک و ادویه‌های مختلف اضافه می‌کنند. این غذا را در منوهای رستوران فرانسه و رومانی نیز می‌توانید ببینید. یونانی‌ها به دلیل ترکیب کردن سبزیجات معطر به تراماسالاتا آن را خوشمزه‌تر درست می‌کنند و در فرهنگ غذایی یونان ، این غذا جایگاه بالایی دارد.

پیتا

ریشه این نان به یونان برمی‌گردد و از محبوب‌ترین و اصلی‌ترین غذاهای یونانی به حساب می‌آید که در رژیم مدیترانه‌ای آن‌‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. مصرف پیتا در این کشور قدمتی طولانی دارد، که با بافتی سبک، نیمه خشک و متراکم برای تهیه انواع ساندویچ‌ها استفاده می‌شود.

سالاد یونانی

شاید با شنیدن نام سالاد یونانی به این فکر کنید که یونانی‌ها از آن برای رژیم و کاهش وزن استفاده می‌کنند، در صورتی که برای آن‌ها یک غذای کامل به حساب می‌آید. این سالاد برخلاف سالادهای دیگر، فاقد کاهو است و مخلفات آن شامل گوجه فرنگی، پیاز و خیار می‌باشد، که یونانی‌ها با کمک پنیر فتا و روغن زیتون به آن طعم بی‌نظیری می‌دهند.

فرقی ندارد که چه زمانی به یونان سفر می‌کنید، بدون شک اولین انتخاب شما، سالاد یونانی است. دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که طرز تهیه این سالاد بسیار آسان و برای همه سنین قابل مصرف است. پس حتما آن را در برنامه‌های غذایی‌تان قرار دهید.

موساکا

موساکا غذایی محبوب بین یونانی‌ها است که شباهت زیادی به لازانیا دارد. در این غذای یونانی از بادمجان به جای لایه‌های پاستا استفاده می‌شود. گوشتی که در این غذا به کار می‌رود، معمولا از گوشت تازه بره است و با دارچین و سیر مزه‌دار می‌شود. یونانی‌ها برای آن‌که طعم بهتری به این غذا بدهند، در لایه آخر به آن سس بشامل اضافه می‌کنند.

سوولاکی

فرقی نمی‌کند که گوشت‌خوار هستید یا گیاه‌خوار، در سفر به یونان حتما باید این غذا را امتحان کنید. طعم فراموش‌نشدنی این غذا را در گوشه گوشه خیابان‌های یونان می‌توانید تست کنید. دست‌فروش‌های خیابانی و رستوران‌ها، سوولاکی را با انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ سرو می‌کنند. اگر شما در زمره گیاه‌خواران قرار دارید، با خیال راحت آن را سفارش دهید؛ چرا که آن را با بادمجان، فلفل و قارچ برای شما آماده می‌کنند. خود یونانی‌ها این غذا را با نان پیتا، سیب‌زمینی سرخ‌شده و سس تزاتزیکی می‌خورند و اسم این ترکیب را ژیرو گذاشته‌اند.

فرهنگ غذایی یونان و قصه‌های خواندنی

تاریخچه غذایی یونان و قصه‌های آن
یونانیان از دیرباز عادت به دورهمی و گفتن داستان‌هایی از فرهنگ غذایی این کشور دارند.

شاید تا به حال با شنیدن نام یونان، درس فلسفه و فیلسوف‌های یونانی را به خاطر می‌آوردیم، اما دیگر کافیست. این کشور تنها به این موضوعات خلاصه نمی‌‌شود و کلی قصه‌های خواندنی در دل خود از تاریخچه غذاها و فرهنگ غذایی یونان دارد، که باید آن‌ها را شنید. در ادامه به چند نمونه جالب اشاره خواهیم کرد.

فتا ملکه یونانیان

مردم سراسر دنیا خوردن این ماده غذایی نرم و سفید را به یونان باستان مدیون هستند. با توجه به عکس‌نگاره‌ها و نقل‌قول‌های اساطیر یونانی، زمان شناختن و استفاده از این پنیر به قرن Cyclope Polyfimos و زمان هومر برمی‌گردد. زمانی که «سیکلوپ پولیفیموس» برای اولین بار، شیر جمع‌آوری‌شده از گوسفندان را درون کیسه‌های پوستی تهیه‌شده از شکم حیوانات ریخت.

سیکلوپ چند روز بعد، متوجه تغییر حالت انجمادی شیر شد که اتفاقا بسیار خوش‌طعم و قابل نگه‌داری بود. در نتیجه می‌توان گفت که یونانیان باستان، به محصول منعقد‌شده از شیر بز و گوسفند، پنیر می‌گفتند.

باستان‌شناسان با بررسی شواهد موجود از قرن هفدهم، معنی لغوی «فتا» را برش میدانستند؛ چرا که به عمل برش دادن پنیر و قرار دادن آن در بشکه اشاره داشت. ناگفته نماند که این سنت هنوز هم در یونان اجرا می‌شود و از همان تکنیک‌های قدیمی برای عمل آوردن پنیر استفاده می‌کنند.

اگر خواهان آن هستید که مانند یونانی‌ها در وعده‌های غذایی خود از پنیر فتا استفاده کنید، می‌توانید با تهیه دو نوع سالاد متفاوت، وعده‌های غذایی خود را جذاب‌تر کنید.

تفاوت یونانی‌ها با بربرها

بربر در یونان از ریشه «Barbaroi» گرفته شده است که اشاره به هر انسان غیریونانی و ناآشنا به زبان یونانی دارد. آن‌ها این لفظ را بیشتر برای ترک‌ها و مصریان استفاده می‌کردند که در سرزمینی غیر از یونان ساکن بودند.

یونانی‌ها همیشه با وجود فرهنگ‌های غذایی مشترک با بربرها، خود را از آن‌ها جدا می‌دانستند. مهم‌ترین دلیل آن هم، وحشی و بدبو بودن این قوم بود. بربرها برخلاف یونانیان علاقه بسیاری به مصرف گوشت داشتند، در حالی که یونانیان تنها برای قربانی کردن یا اعیاد خاص گوشت می‌خوردند. از سویی دیگر یونانیان باستان طبق آئین و سنت خود، از خوردن شیر گاو و کره دوری کرده و تنها از آن پنیر درست می‌کردند، اما برای بربرها، شکار حیوانات و کباب کردن‌شان کاری عادی محسوب می‌شد.

قهوه سرد یونانی

پیدایش قهوه سرد یونانی یا فراپه به سپتامبر ۱۹۵۷ برمی‌گردد که شرکت نستله، سرگرم معرفی یک نوشیدنی شکلاتی در نمایشگاه بین‌المللی تجارت در تسالونیکی بود. به گفته آن‌‌ها این نوشیدنی فوری با حل شدن شکر در آن، آماده خوردن می‌شد. در خلال این نمایشگاه، یکی از توزیع‌کنندگان یونانی نستله به نام «دیمیتریوس واکوندیو»، خواهان خوردن قهوه فوری شد، اما نبود آب گرم برای قهوه، مزیدی بر علت شد تا به کشف بزرگی دست پیدا کند.

دیمیتریوس، با آن‌که شکر مخصوص «Nesquik» و نوشیدنی کاکائویی نستله را گرفته بود، قهوه فوری را با آب سرد پر کرد و آن را به شدت تکان داد. او بعد از انجام این حرکت، ابتدا متوجه غلظت، رنگ و در آخر کف روی آن شد. آن لحظه او یاد نوشیدنی‌های غیرالکلی یونانی افتاد. از آن‌جا کم‌کم بستر تولید این نوشیدنی فراهم شد.

این موضوع را همیشه مدنظر قرار بدهید که فرهنگ قهوه‌خوری تنها متعلق به یونان و یونانی نیست، بلکه هر کشوری، داستانی جذاب از آن در دل خود دارد که باید آن را به خوبی بدانید. با سفر به یونان باستان، حتما به رستوران‌های معروف و قدیمی آن‌ها سر بزنید، تا علاوه بر فرهنگ غذایی یونان، با طعم‌های ماندگار این کشور نیز آشنا شوید.

دیدگاه ها