طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار بازاری و حرفه ای

طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی ساق عروس خود به تنهایی انواع مختلفی دارد که یکی از یکی خوشمزه‌تر است. ظاهر، طعم و اندازه این شیرینی خوشمزه مناسب پذیرایی در هر میهمانی به ویژه عروسی است. ایرانی‌ها این شیرینی خوش‌عطر و طعم را همانند شیرینی زبان در دسته شیرینی‌های نوستالژیک قرار می‌دهند. در مطالب قبلی به روش تهیه شیرینی ساق عروس به صورت کامل اشارره کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. اگر روزی هوس این شیرینی خوشمزه را کردید یا میهمانی در منزل داشتید با دانستن طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار می‌توانید آن را به شکل بازاری و حرفه‌ای درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کرم شیرینی ساق عروس

  • شیر دو لیوان
  • شکر یک‌دوم پیمانه
  • آرد سه قاشق غذاخوری
  • کره یک قاشق غذاخوری
  • وانیل به مقدار لازم

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

  • آرد ۳۵۰ گرم
  • خامه صبحانه ۲۰۰ گرم
  • کره ۱۵۰ گرم
  • سفیده تخم‌مرغ یک عدد
  • زرده تخم‌مرغ دو عدد
  • پودرقند پنج قاشق غذاخوری

مواد لازم برای رومال

  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • مغزیجات به مقدار لازم

طرز تهیه کرم شیرینی

۱. مایه کرم را درست کنید

مخلوط آرد، شکر و شیر در طرز تهیه کرم شیرینی ساق عروس کرم دار

شیرینی ساق عروس از آن دسته شیرینی‌هایی است که می‌توان به راحتی در منزل و به صورت حرفه‌ای درست کرد. مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل از شروع آماده‌سازی بیرون بگذارید. با این کار مواد هم‌دمای محیط شده و مراحل کار هم راحت‌تر پیش می‌رود. در طرز تهیه کرم شیرینی ساق عروس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. شیر، شکر و آرد را داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. مواد را مدام هم بزنید. با از بین رفتن بوی خامیِ آرد، کره را هم اضافه کنید. مواد را مجدد هم بزنید تا کره ذوب شود. با به غلظت رسیدن مخلوط، وانیل را اضافه کنید. یک دقیقه زمان دهید که قابلمه روی حرارت بماند. در نهایت آن را داخل یک کاسه بریزید تا از حرارت بیفتد. روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید. شما برای کرم این شیرینی نوستالژی می‌توانید دستور تهیه کرم پیراشکی را هم امتحان کنید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

۱. مخلوط کره را آماده کنید

مخلوط کره، شکر و وانیل در طرز تهیه شیرینی ساق عروس

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار باید کره را به همراه شکر داخل یک کاسه بریزید. مواد را با هم‌زن برای چند دقیقه خوب هم بزنید. در حین هم‌زدن مواد را هم دورگیری کنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. در آخر که مخلوط حجیم و کرمی‌رنگ شد، وانیل را اضافه کنید. حال نیاز است که برای تهیه بهتر مخلوط، کره را برای یک تا دو دقیقه دیگر مجدد هم بزنید. دستور تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه برای پذیرایی بهتر در دورهمی‌ها به کمک‌تان خواهد آمد، آن را امتحان کنید.

۲. خمیر ساق عروس را درست کنید

مخلوط کردن زرده و سفیده تخم‌مرغ در تهیه مایه شیرینی ساق عروس کرم دار

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار نوبت به تخم‌مرغ‌ها می‌رسد. زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از یکدیگر جدا کنید. ۲ عدد زرده تخم‌مرغ را داخل کاسه بریزید. مواد را هم بزنید سپس مقدار خامه گفته‌شده را هم اضافه کنید. مخلوط را با دور متوسط برای دو تا سه دقیقه هم بزنید. در کاسه‌ای جداگانه سفیده تخم‌مرغ را با شکر گفته‌شده هم بزنید تا کف کند. در ادامه مخلوط سفیده تخم‌مرغ را به مواد داخل کاسه اضافه کنید. مواد را به آرامی با لیسک هم بزنید.

۳. آرد را اضافه کنید

خمیر شیرینی ساق عروس کرم دار

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار باید آرد را سه بار الک کنید. سپس آن را کم‌کم به مخلوط داخل کاسه اضافه کنید تا شکل خمیر شیرینی به خود بگیرد. خمیر شیرینی ساق عروس باید کمی چسبناک باشد. به همین‌خاطر خمیر را برای ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را گرفته و سفت شود. با وجود زرده اضافه تخم‌مرغ می‌توانید دستور تهیه شیرینی پفکی گردویی با زرده تخم‌مرغ را هم به دیگر دستورهای شیرینی عید اضافه کنید.

۴. خمیر را شکل دهید

فرم دادن خمیر شیرینی ساق عروس

در چهارمین مرحله از طرز شیرینی ساق عروس کرم دار باید روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید. خمیر را روی آن بگذارید. با کمک وردنه خمیر را به صورت چهارگوش باز کنید. اطراف آن را با کاتر یا یک چاقوی تیز برش دهید. خمیر را در اندازه‌های پنج در هشت برش بزنید. کرم شیرینی را که از قبل آماده کرده‌اید با کمک قیف مخصوص داخل خمیر بریزید. خمیر را از دو طرف به روی یکدیگر بیاورید. از دیگر شیرینی‌های محلی شب عید که تهیه آن خالی از لطف نیست دستور تهیه قطاب با ماست و بدون فر است که به آسانی درست می‌شود.

۵. خمیر شیرینی را رومال بزنید

شیرینی ساق عروس کرم دار

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس باید خمیر شیرینی‌ها را به آرامی و با فاصله از یکدیگر داخل سینی فر بچینید. زرده تخم‌مرغ و زعفران دم‌کرده را داخل یک کاسه کوچک ریخته و هم بزنید. حال با کمک برس مخصوص، روی خمیرهای شیرینی را رومال کنید. سپس با توجه به ذائقه‌تان پودر آجیل مورد علاقه‌تان را روی آن‌ها بپاشید. فر را از قبل برای ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در نهایت سینی را برای ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا شیرینی‌ها پخته شوند. پیشنهاد ما به شما برای خوشحال کردن فرزندان‌تان تهیه کیک یخچالی با بیسکوییت پتی‌بور است که نباید از آن غافل شوید.

دستور تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

نکات تکمیلی پخت شیرینی ساق عروس کرم دار

شیرینی ساق‌عروس را می‌توان به راحتی همانند تهیه شیرینی نارگیلی یا شیرینی اشکی در منزل و قبل از شب‌های عید تهیه کرد. دستور تهیه این شیرینی پیچیدگی خاصی ندارد تنها به تکرار و تمرین نیاز دارد. نکات تکمیلی گفته‌شده در ادامه به شما در پیش بردن مراحل تهیه‌اش کمک خواهد کرد.

خمیر شیرینی ساق عروس

خمیر و شکل دادن به آن در طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

در طرز تهیه شیرینی ساق‌عروس کرم‌دار، پیچیدن خمیر به شکل دوک برای تازه‌کاران کمی دشوار است. برای راحتی کارتان می‌توانید از یک نی چوبی محکم همانند قلم خطاطی کمک بگیرید. در ادامه خمیر شیرینی را باید همانند دستور تهیه باقلوا پهن کنید. آن را به دور نی چوبی بپیچید. لبه‌های خمیر را با کمک سفیده تخم‌مرغ یا عسل به یکدیگر بچسبانید. آن را با کمک چاقو به قطعات دو سانتی‌متری برش دهید. سپس داخل روغن سرخ کنید. قلم را از داخل خمیر بیرون بیاورید. با کرم تهیه‌شده آن‌ها را پر کنید. یک سر آن را به شربت آغشته کنید. در نهایت در پودر پسته یا کنجد بغلتانید.

تهیه شیرینی ساق عروس بدون فر

یکی از دستورهای تهیه شیرینی ساق عروس تهیه آن بدون فر است که باید از تابه یا قابلمه کمک بگیرید. در صورت تهیه آن با تابه باید مراحل گفته‌شده در بالا را به خوبی پیش ببرید. داخل خمیر را با گردو خردشده یا هر مغزیجات دیگری پر کنید. سپس روغن سرخ‌کردنی را داخل یک تابه مناسب بریزید. خمیرهای شیرینی را به آرامی داخل آن انداخته و سرخ کنید. در نهایت در پودر قند و هل بغلتانید. در صورت استفاده از قابلمه باید آن را به همراه شعله‌پخش‌کن برای ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود. سپس شیرینی‌ها را با فاصله داخل آن بچینید. در آن را دم‌کنی بپیچید. ساق عروس‌هایتان بعد از ۲۵ دقیقه آماده هستند.

مواد میانی شیرینی ساق عروس

مواد میانی شیرینی ساق عروس

در دستور تهیه شیرینی ساق عروس باید بدانید که آن را با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید پر کنید. اگر از علاقه‌مندان به آجیل هستید می‌توانید پودر پسته، پودر نارگیل، پودر‌ بادام، مغز گردو خردشده یا از دیگر انواع مغزیجات استفاده کنید و در صورت عدم تمایل می‌توانید داخل آن را با کرم پیراشکی یا پودر قند پر کنید. از دیگر شیرینی‌های نوستالژی، تهیه شیرینی زبان بدون فر برای دورهمی‌ها و پذیرایی در ایام عید است.

سرو شیرینی ساق عروس

اگر این شیرینی نوستالژی را برای پذیرایی در میهمانی‌هایتان تهیه کرده‌اید به راحتی می‌توانید آن را با پودر قند و هل تزئین کنید. با این‌حال شما می‌توانید آن‌‌ها را قبل از پخت در فر رومال کنید. سپس پودر پسته و پودر گردو روی آن‌ها بریزید. قهوه یونانی، چای یا تهیه لته کدوحلوایی پاییزی بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید کنار این شیرینی سرو کنید.

نگه‌داری شیرینی ساق عروس

نحوه نگه‌داری شیرینی ساق عروس

ماندگاری شیرینی ساق‌عروس نسبت به دیگر شیرینی‌ها بسیار کم است پس باید آن را داخل یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید. به صورت میانگین تنها یک هفته تازه می‌مانند پس تنها به اندازه نیازتان آن را درست کنید. از سویی دیگر آن را در دمای محیط نگذارید چراکه زود خشک می‌شوند. از دیگر شیرینی‌های بدون فر، تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر است که تهیه آن خالی از لطف نیست.

دیدگاه ها