طرز تهیه نان بربری در خانه ساده اما حرفه‌ای

طرز تهیه نان بربری خانگی
آسان
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بربری تنها نان حرفه‌ای است که در خانه هم می‌توان چیزی شبیه به آن را درست کرد. خمیر این نان، اگر گرد و نازک پهن شود، به صورت نان پیتزا در می‌آید و اگر چانه را کوچکتر (به قطر حدودا هشت سانتی‌متر) و ضخیم بگیرید، می‌توانید خمیر آن را به نان همبرگر تبدیل کنید. طرز تهیه نان بربری خانگی اما حرفه‌ای را در ادامه این مطلب با شما در میان گذاشته‌ایم؛ آن را مو به مو رعایت کنید تا حاصل کارتان به زحمتی که برای تهیه نان بربری خانگی می‌کشید بیارزد.

مواد لازم برای تهیه نان بربری خانگی

  • آرد سفیدشش پیمانه
  • مخمر خشکیک قاشق مرباخوری
  • کنجدسه قاشق غذاخوری
  • روغنسه قاشق غذاخوری
  • شکردو قاشق غذاخوری
  • نمکیک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان بربری خانگی

مرحله اول

نان بربری، حتی اگر خانگی هم باشد یک نان حرفه‌ای است. اگر هنوز قدم‌های اول نان‌پزی را برمی‌دارید، می‌توانید سراغ این نان شکم‌پر بروید و قدم به قدم با ویدیو آن را تهیه  کنید. اما اگر می‌خواهید یک نان کامل و مناسب برای صبحانه روی میزتان باشد، همین دستور را تا ادامه بخوانید و نان بربری تهیه کنید.

مخمر را با یک قاشق شکر در نیم پیمانه آب ولرم حل کنید و برای پنج دقیقه در جای گرم قرار دهید. سپس یک پیمانه آب ولرم را در کاسه بزرگی بریزیه، نمک و روغن و باقی‌مانده شکر را اضافه کنید و همه را با هم مخلوط کنید. حالا مخلوط مخمر را هم اضافه کنید. پنج پیمانه از آرد را کم کم در کاسه بریزید و با دست یا کاردک چوبی هم بزنید تا خمیر نسبتا سفتی به دست بیاید.

مرحله دوم

روی تخته آرد بپاشد و خمیر را روی آن ورز بدهید. سپس یک کاسه را کمی چرب کنید و خمیر را گلوله کرده و در کاسه بگذارید و یک دور بگردانید تا روی آن چرب شود. روی کاسه را بپوشانید و خمیر را دو ساعت در جای گرمی بخوابانید تا ور بیاید.

مرحله سوم

دو سینی فر را کمی چرب کنید یا کفشان را با کاغذ روغنی یا کمی سبوس بپوشانید. باد خمیر را با مشت بخوابانید. روی تخته کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن بیندازید. با کارد خمیر را دو نیم کنید و هر نیمه را به صورت یک چانه گرد در بیاورد و هر چانه را در یک سینی بگذارید و با دست به صورت بیضی یا دایره پهن کنید. یک پارچه نمدار روی سینی‌ها بکشید و 50 تا 60 دقیقه خمیر را به همان وضعیت بخوابانید.

مرحله سوم

حالا انگشت‌های خود را در آب سرد بزنید و روی خمیر نقش بیندازید. با قلم‌مو روی نان روغن بمالید و کنجد بپاشید. سینی را در فری هم که از قبل روی دمای 230 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید قرار دهید. یادتان باشد که سینی‌ها را باید در طبقه وسط بگذارید و 12 تا 15 دقیقه به نان‌ها برای پختن وقت دهید. همینکه رویه نان برشته شد، آن را از فر بیرون بیاورید.

اگر عاشق انواع نان هستید اما به گلوتن حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ دستور پخت این نان بدون گلوتن بروید و در خانه آن را تهیه کنید.

دیدگاه ها