طرز تهیه کوکو مرغ چرخ کرده ترد و لذیذ در خانه

طرز تهیه کوکو مرغ چرخ کرده
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کوکوی مرغ چرخ‌کرده، همان قدر ساده و خوشمزه است که کوکوی سیب زمینی خوشمزه و جذاب است! اگه عاشق کوکوی سیب زمینی هستید، پس حتما کوکوی مرغ هم می‌تواند تبدیل به غذای مورد علاقه شما شود. پس دست به کار شوید و در ادامه طرز تهیه کوکو مرغ چرخ کرده را با چند مواد ساده و روش پخت آسان بخوانید.

مواد لازم برای تهیه کوکو مرغ چرخ کرده

  • مرغ چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد متوسط
  • آرد سوخاری به مقدار لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو مرغ چرخ کرده

۱. آماده‌سازی مواد کوکو

اولین مرحله از طرز تهیه کوکو مرغ چرخ کرده درست مثل روش تهیه کوکوی مرغ ساده این است که مواد اولیه این کوکو را آماده کنید. برای این کار ابتدا پیازها را رنده کرده و آب اضافی آن را بگیرید بعد سیب زمینی را هم رنده کنید و مجدد آب اضافه آن را هم بگیرید. اکنون در یک ظرف بزرگ، مرغ چرخ‌کرده، پیاز و سیب زمینی رنده شده را به همراه تخم مرغ، آرد سوخاری، زردچوبه، نمک و فلفل را بریزید و خوب مخلوط کنید تا یک مایه یک‌دست به دست آید.

نکته: برای طعم‌دار کردن بیشتر کوکو می‌توانید از سبزیجات معطر خرد شده مانند جعفری و شوید هم استفاده کنید.

۲. سرخ کردن کوکو

سرخ کردن کوکو مرغ چرخ کرده

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه کوکوی مرغ ابتدا در یک تابه مناسب، مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روی حرارت متوسط گرم شود سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از مواد کوکو بردارید و در دست شکل دهید، کوکوی شکل داده شده را در روغن که سرخ شده بگذارید تا از هر دو طرف طلایی و پخته شود. کوکوی مرغ آماده را می‌توانید در ظرفی مناسب به همراه خیارشور، گوجه، انواع سالاد یا ماست سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو مرغ

طرز تهیه کوکو مرغ چرخ کرده

کوکوی مرغ، یه غذای ساده و خانگی است که به راحتی طرز تهیه کوکوی سیب زمینی می‌توانید آن را آماده کنید. اما اگر چند نکته‌ جزیی را رعایت کنید، طعم کوکوی شما چند برابر بهتر می‌شود پس با ما همراه باشید تا با فوت‌و‌فن‌های پخت یک کوکوی مرغ مجلسی و جذاب آشنا شوید. با رعایت این نکات، نه تنها یه غذای خوشمزه بلکه یک وعده غذایی کامل و مغذی داخل سفره خود خواهید داشت.

تهیه کوکو مرغ با گوشت ریش ریش

به جای تهیه کوکوی مرغ با گوشت چرخ‌کرده می‌توانید مرغ را بپزید و بعد ریش ریش کنید. این کار باعث می‌شود بافت کوکو نرم‌تر و لطیف‌تر شود و طعم گوشت بهتر در آن پخش شود. علاوه بر این، ریش‌ریش کردن گوشت باعث می‌شود کوکو شکل بهتری به خود بگیرد و موقع سرخ کردن از هم نپاشد.

استفاده از سیب زمینی پخته یا خام برای تهیه کوکوی مرغ چرخ کرده

برای تهیه کوکو مرغ می‌توانید از سیب زمینی پخته یا خام استفاده کنید. سیب زمینی پخته باعث نرم‌تر شدن کوکو می‌شود اما اگر می‌خواهید کوکو تردتر باشد، از سیب زمینی خام رنده شده استفاده کنید. طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی را هم می‌توانید در کتاب کاله با جزییات کامل مطالعه کنید.

نکاتی برای ترد و پفکی شدن کوکوی مرغ

برای اینکه کوکوها ترد شوند، بهتر است قبل از سرخ کردن، آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. البته استفاده از آرد سوخاری هم باعث می‌شود کوکوها تردتر شوند. می‌توانید از آرد سوخاری آماده یا خانگی استفاده کنید.

ضمنا اگر دوست دارید کوکوهایتان حجم بیشتری داشته باشند، می‌توانید به جای سیب زمینی از نان تست خیس خورده در شیر استفاده کنید.

جلوگیری از وا رفتن کوکو

اگر همیشه دغدغه این را دارید که کوکوی شما حین پخت وا نرود و خوب شکل خود را حفظ کند باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای وا نرفتن کوکو در کل باید هم میزان تخم مرغ را به درستی انتخاب کنید تا مواد کوکو به خوبی به هم بچسبند، هم آرد سوخاری استفاده کنید تا مایه کوکو بهتر چسبندگی پیدا کنند. ضمنا کوکو را همیشه با حرارت متوسط سرخ کنید تا از هم نپاشد.

نسبت مناسب مواد اولیه

برای تهیه بهتر کوکوی مرغ چرخ کرده باید حتما نسبت مواد را رعایت کنید. بنابراین برای ترد شدن و البته راحت‌تر سرخ شدن کوکو باید حتما به ازای هر نیم کیلو گوشت مرغ، یک عدد سیب زمینی متوسط و برای هر نیم کیلو گوشت مرغ دو تا سه عدد تخم مرغ و یک عدد پیاز متوسط استفاده کنید.

+++

دیدگاه ها