طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر به ساده ترین روش

طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

ته چین، این شاهکار آشپزی ایرانی، همیشه در ذهن ما با مجالس و مهمانی‌های بزرگ گره خورده است. اما چرا خودمان را محدود کنیم؟ با رعایت چند نکته ساده می‌توانید حتی برای یک شام خانوادگی کوچک هم یک ته چین بی‌نظیر و مجلسی داشته باشید. در این مطلب، طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر را به شما آموزش می‌دهیم تا لذت پخت این غذای خوشمزه را در هر موقعیتی تجربه کنید.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

  • مرغ به مقدار لازم
  • برنج به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • تخم مرغ به مقدار لازم
  • ماست به مقدار لازم
  • زرشک به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • پیاز به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

۱. آماده کردن مرغ

ریش ریش کردن مرغ برای تهیه ته چین مرغ برای 4 نفر

اولین مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر درست مثل روش تهیه ته چین ساده این است که مرغ را آماده کنید. برای این کار مرغ را با پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل بپزید و بعد از پخت، ریش‌ریش کنید سپس مرغ ریش‌ریش شده را با مقداری زعفران دم کرده مخلوط کنید.

۲. آماده کردن برنج ته چین

آبکش کردن برنج برای تهیه ته چین برای 4 نفر

هم‌زمان که مرغ شما می‌پزد بهترین زمان است که برنج را هم آماده کنید. برای این کا برنج را آبکش کرده و هم زمان در یک ظرف مناسب، تخم‌مرغ، ماست، زعفران دم‌کرده و روغن را با هم مخلوط کنید در نهایت هم برنج آبکش شده را به مخلوط تخم‌مرغ و ماست اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۳. پخت ته چین برای ۴ نفر

آماده کردن مخلوط برنج ته چین

اکنون در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر، قابلمه را کمی روغن بزنید و بعد نیمی از مخلوط برنج را در ظرف بریزید مرغ ریش‌ریش شده را روی لایه اول برنج بریزید و بعد لایه دوم برنج را روی مرغ بریزید و سطح آن را صاف کنید. این کار را تا زمانی که لایه آخر برنج باشد ادامه دهید. بعد در قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید، بعد حرارت گاز را کم کنید و حتی یک شعله پخش‌کن روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۴۰-۴۵ دقیقه ته چین شما روی حرارت کم بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

ته چین یکی از غذاهای مجلسی و پرطرفدار ایرانی است که با کمی دقت و رعایت نکات زیر می‌توانید یک ته چین بی‌نظیر و خوشمزه تهیه کنید.

طرز تهیه ته چین مرغ در فر

یکی از روش‌های تهیه ته چین، پخت آن در فر است. برای تهیه ته چین به این روش، مخلوط را به همراه لایه مرغ در یک ظرف مناسب فر بریزید و بعد روی آن را با فویل آلومینیومی ببندید و چند سوراخ در فویل ایجاد کنید و داخل فر بگذارید تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در یک ساعت بپزد.

نسبت مواد لازم در تهیه ته چین

برای پخت ته چین هم درست مثل هر غذای دیگر باید نسبت مواد را به دقت انتخاب کنید تا طعم و مزه غذا خوب باشد. هر چند باید همیشه این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که می‌توانید میزان مواد را بسته به اشخاص، که گاهی برخی بیشتر غذا می‌خورند و برخی کمتر، لحاظ کنید.

اما در کل همان‌طور که در مواد لازم برای طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر ذکر کردیم، باید برای چهار نفر حدود سه پیمانه برنج ایرانی استفاده کنید و برای این میزان برنج ۲ پیمانه ماست پرچرب به همراه ۲ عدد تخم مرغ کافی است.

میزان زعفران را هم باید با توجه به ذائقه خود در نظر بگیرید.

ماست مناسب برای تهیه ته چین

بهترین ماست برای تهیه ته چین ماست چکیده است چون آب ماست می‌تواند باعث شل شدن و در نهایت وا رفتن ته چین شود. بنابراین برای تهیه ته چین حتما از انواع ماست چکیده یا ماستی که سفت و پرچرب باشد استفاده کنید.

راه‌های برای وا نرفتن ته چین بعد از پخت

ته چین یکی از غذاهایی است که تهیه آن کمی ظرافت می‌طلبد. یکی از مشکلات رایجی که در هنگام پخت ته چین ممکن است با آن مواجه شوید، وا رفتن آن پس از پخت است. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • نسبت نامناسب مواد اولیه: مقدار تخم مرغ، ماست و برنج باید به درستی تنظیم شود. تخم مرغ نقش چسبندگی را دارد، پس مقدار آن نباید کم باشد.
  • هم نزنیدن کافی مواد: مواد باید به خوبی با هم مخلوط شوند تا یکدست شوند.
  • فشار ندادن کافی مواد در ظرف: مواد باید به آرامی و با فشار در ظرف فشرده شوند تا به هم بچسبند.
  • روغن کم: کف ظرف باید به اندازه کافی روغن زده شود تا ته چین به آن نچسبد.
  • زمان پخت کم: ته چین باید به اندازه کافی بپزد تا کاملا خودش را بگیرد.
  • ظرف نامناسب: ظرفی که برای پخت ته چین استفاده می‌کنید باید مناسب باشد و به راحتی از آن جدا شود.

بهترین روش دم کردن زعفران

با توجه به این که زعفران در تهیه ته چین نقش اساسی بازی می‌کند خوب است بهترین روش دم کردن زعفران را هم برای آن استفاده کنید. برای این کار زعفران را در هاون بکوبید تا عطرش آزاد شود بعد آن با کمی آب جوش مخلوط کرده و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.

هر چند برای دم کردن زعفران از روش‌های دیگر هم استفاده می‌شود، اما روش بالا رایج‌ترین و بهترین روش است.

جلوگیری از بوی زهم تخم مرغ در ته چین

یکی از مشکلاتی که ممکن است در تهیه ته چین با آن روبرو شوید این است که ته چین شما بوی تخم مرغ بدهد، برای رفع این مشکل بهتر است تخم مرغ را با نمک، فلفل سیاه، زعفران و البته مقداری گلاب هم بزنید بعد به ماست اضافه کنید.

البته استفاده از زرده تخم مرغ به تنهایی هم روش موثری در روبرو نشدن با بوی تخم مرغ در ته چین است. در نهایت هم خوب است این را بدانید که یکی از روش‌های تهیه ته چین، تهیه آن بدون تخم مرغ است بنابراین به راحتی آن را حذف کنید.

میزان استفاده از زرشک در ته چین و نحوه شیرین کردن آن

مقدار زرشک مورد نیاز برای طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر به سلیقه شما بستگی دارد. برای تهیه زرشک مورد نیاز ته چین هم ابتدا زرشک را با کمی روغن و شکر تفت دهید تا شیرین و براق شود بعد به مواد اضافه کنید.

بهترین زمان پخت ته چین

بهترین زمان پخت ته چین در فر حدود یک ساعت در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است و برای اطمینان از پخت کامل ته چین می‌توانید با خلال دندان آن را چک کنید. اگر خلال دندان تمیز بیرون آمد، یعنی ته چین آماده است.

دیدگاه ها