طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ مجلسی و رستورانی

طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ مجلسی و رستورانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

قیمه از آن دسته غذاهای ایرانی است که هم برای مهمانی‌ها، هم وعده‌های غذایی داخل منزل طرفدار دارد و در کنارش به خاطر قیمه‌هایی که در مراسم مذهبی به عنوان نذری پخته می‌شود، بسیار محبوب است. معمولا خورشت قیمه را با گوشت قرمز تهیه می‌کنند اما اگر دوست دارید، می‌توانید مرغ را جایگزین کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت قیمه ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با مرغ

  • سینه یا ران مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • لپه ۱ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ

۱. آماده سازی مواد

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ درست مثل طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی ابتدا لپه را از شب قبل خیس کنید. مرغ را به قطعات دلخواه برش دهید بعد پیازها را خرد کنید و لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید.

نکته: اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید لپه را یک تا دو ساعت در آب بخیسانید.

۲. پخت مواد قیمه

وقتی لپه خوب خیس خورد زمان آن است که خورشت قیمه را آماده کنید برای این کار ابتدا پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود بعد مرغ را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند سپس زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به مواد اضافه کرده و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود سپس لپه خیس خورده و آبکش کرده را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد هم رب را اضافه کنید و در نهایت به اندازه کافی آب اضافه کنید تا روی مواد را بگیرد و اجازه دهید خورشت ابتدا با حرارت بالا به جوش آید و بعد حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورشت با حرارت متوسط بپزد.

۳. پخت خورشت

طرز تهیه قیمه با مرغ

وقتی کمی خورشت پخت حرارت را کم کرده و اجازه دهید خورشت به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. در نیم ساعت آخر پخت، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی را به خورشت اضافه کنید. در نهایت هم در ۱۰ دقیقه آخر پخت، زعفران دم کرده را به خورشت اضافه کنید و خورشت قیمه را با برنج زعفرانی سرو کنید.

نکته: دارچین را در آخرین مراحل پخت به قیمه اضافه کنید تا خورشت شما سیاه نشود.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قیمه با مرغ

طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ

حالا که با مراحل تهیه و پخت خورش قیمه با مرغ آشنا شدید، بد نیست که با چند نکته و فوت و فن برای تهیه یک خورش قیمه خوشمزه و مجلسی هم آشنا شوید. این نکات کوچک می‌توانند طعم و ظاهر خورش شما را به طور قابل‌توجهی بهبود ببخشند و باعث شوند یک خورش قیمه حرفه‌ای و لذیذ داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا با این فوت و فن‌ها آشنا شوید.

نکات مهم برای مرغ خورش قیمه

برای خرد کردن سینه مرغ باید ابتدا سینه‌های مرغ را به تکه‌های درازی به عرض ۱/۵ تا ۲ سانتی‌متر برش بزنید. سپس هر برش را به قطعات مناسب با عرض ۱/۵ تا ۲ سانتی‌متر برش بزند. 

اگر تکه‌های گوشت مرغ را برای قیمه با دقت برش نزنید، قیمه طبخ‌شده شما چندان ظاهر مجلسی نخواهد داشت، باید برای تمیز و زیبا شدن تکه‌های گوشت مرغ،‌ در خورش قیمه دقت لازم را به خرج دهید. به این ترتیب خورش مجلسی شما شکیل و دلچسب‌ به نظر مهمان‌ها خواهد آمد.

ران مرغ را قیمه نکنید

گوشت ران مرغ بافت چرب و لطیف‌تری دارد و برای گوشت قیمه‌ای که حالت مکعبی ریز از آن انتظار می‌رود، مناسب نیست. 

میزان استاندارد مواد برای قیمه

اگر می‌خواهید خورشت قیمه خود را برای افراد زیادی تهیه کنید بهتر است حتما به میزان و نسبت مواد دقت کنید پس برای هر فرد دو قاشق غذاخوری سر صاف لپه در نظر بگیرید. گوشت هم می‌تواند ۳ تا ۴ تکه برای هر نفر باشد.

خوش‌رنگ و خوش‌طعم شدن خورشت قیمه

برای خوشرنگ شدن خورشت قیمه می‌توانید از کمی زعفران در مرحله تفت دادن پیاز استفاده کنید. برای طعم بهتر خورش قیمه می‌توانید از کمی آب نارنج یا آب لیمو ترش در خورشت استفاده کنید. یادتان باشد حتما رب گوجه را قبل از اضافه کردن به خورشت در حال پخت در مقداری روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود.

غلظت بیشتر قیمه با مرغ

اگر دوست دارید خورشت قیمه غلیظ‌تر شود، می‌توانید در انتهای پخت حرارت را زیاد کرده و اجازه دهید آب اضافی آن تبخیر شود.

دلیل استفاده از لیمو عمانی

لیمو عمانی به خورش قیمه طعم ترش و دلپذیری می‌دهد. قبل از استفاده، لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ کنید تا طعم آن بهتر به خورش نفوذ کند.

اضافه کردن سیب زمینی سرخ شده

برخی افراد به خورش قیمه سیب زمینی نیز اضافه می‌کنند. برای این کار، سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کرده و در نیم ساعت آخر پخت به خورش اضافه کنید. البته می‌توانید بادمجان سرخ شده را هم استفاده کنید.

پخت خورشت قیمه با گوشت قرمز

خورشت قیمه معمولا با تکه‌های گوشت قرمز تهیه می‌شود اما گاهی هم عده‌ای آن را با گوشت چرخ کرده تهیه می‌کنند. بنابراین با توجه به زمان و البته ذائقه خود گوشت مدنظرتان را انتخاب کنید. فقط دقت کنید که حتما خوب گوشت را تفت دهید و خوب به آن ادویه اضافه کنید تا خوشمزه باشد. طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده را می‌توانید با نکات مهمش در کتاب کاله بخوانید.

البته یکی از روش‌های دیگر پخت خورش قیمه این است که آن را با پنیر کبابی به جای گوشت تهیه کنید یا حتی از ترکیب گوشت و پنیر کبابی استفاده کنید. طرز تهیه خورشت قیمه با پنیر کبابی را در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

روش‌های مختلف پخت خورش قیمه

خورش قیمه از آن دسته خورش‌های ایرانی است که در نقاط مختلف ایرانی با کمی تغییر نسبت به هم به روش‌های مختلف تهیه می‌شود اما در کل می‌توانید با مهمترین روش‌های پخت این غذا در کتاب کاله آشنا شوید.

دیدگاه ها