طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت و مرغ در خانه

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حلیم نوعی صبحانه خوشمزه است که به طور سنتی با ترکیب گوشت و گندم تهیه می‌شود اما اگر به هر دلیل نمی‌توانید یا منع مصرف گوشت دارید، می‌توانید حلیم را بدون گوشت تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلیم گندم سنتی و طرز تهیه حلیم بازاری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت و مرغ را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم بدون گوشت

  • گندم ۵ پیمانه
  • کره گیاهی یا کره معمولی ۳- ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و شکر به مقدار لازم
  • دارچین و کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

۱. خیساندن گندم

خیساندن گندم در آب برای تهیه حلیم

اولین مرحله از طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت درست مثل طرز تهیه حلیم شیر این است که گندم را خوب بشویید و بعد روی آن آب بریزید و بگذارید حداقل ۲۴ ساعت خیس بخورد. بهتر است در این مدت دو تا سه بار آب را عوض کنید تا گندم داخل آب بو نگیرد.

۲. پخت گندم

پخت گندم در آب برای تهیه حلیم بدون گوشت

اکنون در این مرحله آب و گندم خیس خورده را به یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید همراه کمی کره و به مدت ۴ ساعت بپزد تا نرم شود. فقط هر از گاهی آن را هم بزنید و در صورت نیاز به آن آب بیشتری اضافه کنید.

۳. له کردن گندم پخته

له کردن گندم برای تهیه حلیم بدون گوشت

پس از پختن گندم، آن را یا با گوشت‌کوب برقی یا داخل غذاساز بریزید و مخلوط کنید. در نهایت بهتر است برای آن‌که مخلوط گندم‌تان کاملا یک دست باشد آن را در صافی بریزید تا اگر پوست گندم مانده بتوانید آن را از مخلوط گندم خارج کنید. در نهایت گندم از صافی رد شده را با کمی آب دوباره داخل قابلمه بزرگ برگردانید و اجازه دهید با حرارت کم قل بزند.

۴. پخت حلیم

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

در آخرین مرحله کره را اضافه کنید و بگذارید حلیم بدون گوشت شما غلظت پیدا کند و سفت شود. در نهایت آن را در ظرف مناسب سرو بریزید و با کنجد، دارچین و روغن تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه حلیم گندم

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

تهیه و پخت حلیم بدون گوشت نسبت به تهیه انواع دیگر حلیم بسیار آسان‌تر است. بنابراین کافی است با نکات تهیه آن خوب آشنا باشید تا حاصل کارتان هم یک حلیم خوشمزه باشد.

اضافه کردن آرد برای غلظت حلیم؛ آری یا خیر؟

دقت داشته باشید که گاهی برای غلظت بیشتر حلیم به‌خصوص حلیم بدون گوشت در زمان میکس گندم به آن آرد اضافه می‌کنند. اما این کار لازم نیست چون باعث می‌شد بعد از گذشت زمان حلیم خیلی سرو شود و اگر بخواهید حلیم را دوباره گرم کنید آن‌وقت مجبور خواهید شد مقدار زیادی آب به آن اضافه کنید.

تهیه حلیم کاملا گیاهی

اگر گیاهخوار هستید یا می‌خواهید این صبحانه خوشمزه را برای شخصی گیاهخوار تهیه کنید، حتما حواستان باشد از روغن‌های گیاهی یا کره گیاهی در تهیه این حلیم استفاده کنید.

استفاده از شیر در تهیه حلیم بدون گوشت

در تهیه حلیم بدون گوشت می‌توانید برای پخت گندم به جای آب از ترکیب آب و شیر استفاده کنید تا به این ترتیب حلیم شیر بدون گوشت داشته باشید. فقط دقت داشته باشید اگر می‌خواهید حلیم‌تان کاملا مناسب افراد گیاهخوار باشد می‌توانید از انواع شیر گیاهی استفاده کنید.

انواع روش تهیه حلیم به شکل سنتی

همان‌طور که می‌دانید حلیم سنتی با ترکیب آرد و گوشت تهیه می‌شود و برای تهیه حلیم سنتی معمولا از گوشت گردن گوسفند یا گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده می‌شود. اگر دوست دارید طرز تهیه حلیم با مرغ و طرز تهیه حلیم با بوقلمون را هم با جزییات کامل فرا بگیرد حتما به کتاب کاله مراجعه کنید.

اما سوای این‌ها در شهرهای مختلف ایران هم در روش تهیه و پخت حلیم تفاوت‌هایی وجود دارد مثلا طرز تهیه حلیم گندم اصفهانی به‌خاطر داشتن شیر از باقی حلیم‌ها متمایز است.

در کنار این روش‌های تهیه حلیم اگر دوست دارید حلیم‌تان خیلی مقوی باشد می‌توانید از قلم گاو یا آب قلم هم استفاده کنید. طرز تهیه حلیم با آب قلم را هم در کتاب کاله می‌توانید مطالعه کنید.

ضمنا خاطرتان باشد در طرز تهیه حلیم گندم می‌توانید به جای گندم از بلغور گندم استفاده کنید. به این ترتیب حلیم شما سریع‌تر آماده می‌شود.

دیدگاه ها