طرز تهیه حلیم گندم با قلم و آب قلم – لذیذ و کش دار

طرز تهیه حلیم گندم با قلم و آب قلم
متوسط
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

حلیم یک صبحانه مغذی است که لازم نیست حتما آن را از بیرون خریداری کنید. هر زمان دوست داشتید کافی است دست به کار شوید و حلیم را در منزل تهیه کنید. قبلا در کتاب ترفندهای تهیه و پخت حلیم را بررسی کرده بودیم اما در ادامه طرز تهیه حلیم گندم با قلم و آب قلم را به گونه‌ای که کاملا کش‌دار و لذیذ باشد و با حلیم‌های بیرون رقابت کند، مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم با قلم و آب قلم

  • گندم ۵۰۰ گرم
  • گوشت و قلم گوسفند ۱ کیلوگرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ذوب شده ۱/۴ فنجان
  • دارچین ۲ قاشق چایخوری
  • شکر ۱/۴ فنجان

طرز تهیه حلیم گندم با قلم و آب قلم

۱. خیساندن گندم در آب

خیساندن گندم در آب برای تهیه حلیم گندم

اولین مرحله از طرز تهیه حلیم گندم با قلم درست مثل طرز تهیه حلیم بوقلمون این است که گندم را به مدت ۸ ساعت یا یک شبانه روز خیس کنید، سپس آبکش کنید.

۲. پخت قلم و گوشت

پخت قلم در آب برای تهیه حلیم گندم

هم‌زمان که گندم خیس می‌خورد، باید قلم گوسفند را که خوب شسته‌اید بپزید برای این کار قلم را با پیاز و نمک در یک قابلمه بزرگ بریزید. ۸ فنجان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد سپس کفی که روی قابلمه ایجاد می‌شود را جمع کنید و بیرون بریزید و در نهایت اجازه دهید گوشت به مدت ۲ تا دو ساعت و نیم بپزد و از استخوان جدا شود. البته هر زمان احساس کردید گوشت برای پخت نیاز به آب بیشتری دارد حتما اضافه کنید. جزییات تهیه آب قلم را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۳. پخت گندم و اضافه کردن گوشت و آب قلم

گندم را در یک قابلمه با شش فنجان آب قرار دهید و به مدت دو ساعت بجوشانید و در صورت نیاز آب بیشتری به آن اضافه کنید. بعد آب قلم را مستقیما در گندم پخته بریزید، سپس گوشت را از استخوان جدا کرده و به قابلمه اضافه کنید.

۴. ریش ریش کردن مواد و پخت نهایی

در آخرین مرحله از تهیه حلیم گندم با قلم با استفاده از یک گوشت کوب برقی مواد پخته شده حلیم را له کنید تا صاف شده و کمی کشسانی شود. بعد مخلوط یک دست شده را به قابلمه برگردانید و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید مواد داخل قابلمه مجدد بجوشد. در این زمان مرتب مواد را هم بزنید تا نسوزند. حلیم را می‌توان تا زمان سرو گرم نگه داشت. برای سرو، روی کاسه‌های حلیم را با کره ذوب شده، دارچین، کنجد و شکر تزیین و مزه‌دار کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه حلیم گندم

طرز تهیه حلیم گندم با قلم

برای درست کردن حلیم گندم با قلم به سبک بازاری بهتر است علاوه بر مراحل پخت به نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن هم دقت کنید.

نکات مهم برای انتخاب گندم حلیم

استفاده از گندم کامل نسبت به گندم پوست کنده برای تهیه حلیم توصیه می‌شود چون هم اثرات ضد انگلی دارد و هم در برابر عوارض عصبی موثر است. اما سوای این مورد، نکات زیر را هم هنگام انتخاب گندم حلیم مد نظر قرار دهید:

  • هنگام خرید گندم دقت کنید که از نوع سفید باشد چون باعث می‌شود حلیم شما رنگ روشن‌تری و بافت بهتری داشته باشد.
  • برای کاهش زمان لازم برای پخت و پز تهیه حلیم بهتر است به جای گندم پوست‌‎کنده از بلغور گندم استفاده کنید و مواد حلیم را در زودپز بپزید.
  • آبی که گندم را در آن خیس کرده‌اید حتما دور بریزید چون طعم ترش به حلیم شما می‌دهد.

نکات مهم برای انتخاب گوشت حلیم

برای داشتن یک حلیم خوش طعم، بهتر است از گوشت گردن، سینه و دنده گوسفند استفاده کنید. هرچه گوشت بیشتر استفاده شود، حلیم طعم بهتری پیدا می کند و کشش بیشتری خواهد داشت. حلیم با گوشت گوسفندی یکی از بهترین انواع حلیم است البته تهیه حلیم گندم با گوشت مرغ هم خوشمزه است و مناسب افرادی است که نباید گوشت قرمز استفاده کنند.

قابلمه مناسب برای تهیه حلیم

از قابلمه تفلون استفاده نکنید. قابلمه‌های مسی یا روی بهترین گزینه‌ها برای تهیه و پخت حلیم هستند.

میزان و نسبت گندم به گوشت برای تهیه حلیم

برای تهیه حلیم نذری معمولا گوشت را دو برابر بیشتر از گندم در نظر می‌گیرند تا نتیجه خوشمزه‌تر و غلیظ‌تر شود.

راز کش دار شدن حلیم

مهم‌ترین راز کش دار شدن حلیم، نوع گوشت استفاده شده در غذا است. گوشت دنده گوسفند به کشسانی شدن بیشتر حلیم کمک می‌کند. همچنین گوشت را نباید قبل از پختن خرد کرد. وقتی فرآیند پخت تمام شد، به جای چرخ کردن، گوشت را تکه‌تکه کنید. از دستگاه غذاساز هم استفاده نکنید.

تهیه حلیم فوری

اگر زمان کافی برای تهیه و پخت حلیم ندارید می‌توانید آن را در زودپز تهیه کنید. طرز تهیه حلیم در زودپز را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها