طرز تهیه حلیم بازاری و مجلسی کشدار – مرحله به مرحله

طرز تهیه حلیم بازاری و مجلسی کشدار – مرحله به مرحله
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

دلتان برای حلیم‌های بازاری پر کشیده است؟ حلیمی که با هر قاشق، کشسانی بی‌نظیرش را به رخ می‌کشد و طعمی بهشتی دارد؟ نگران نباشید! با دستور پخت ساده‌ای که در ادامه می‌خوانید، می‌توانید در منزل حلیمی خوشمزه و مجلسی با همان طعم و کشسانی حلیم‌های بازاری تهیه کنید و از آن لذت ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلیم گندم با قلم و طرز تهیه حلیم گندم با شیر را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلیم بازاری و مجلسی کشدار را به شکل مرحله به مرحله بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه حلیم بازاری و مجلسی

  • گندم پوست کنده ۳ لیوان
  • گوشت گوسفندی (یا گوساله) ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک ۱ قاشق مرباخوری
  • شکر به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • دارچین به مقدار لازم
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم بازاری و مجلسی

۱. خیس کردن گندم

خیساندن گندم برای تهیه حلیم بازاری

اولین مرحله از طرز تهیه حلیم بازاری درست مثل طرز تهیه گندم در زودپز این است که گندم‌های پوست کنده را چند بار بشویید تا تمیز شوند. سپس آن‌ها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس کنید تا خوب خیس بخورند و به اصطلاح پوستشان ورآید.

۲. پخت گوشت

پخت گوشت حلیم بازاری

هم‌زمان که گندم خیس می‌خورد زمان آن است که گوشت را به همراه یک عدد پیاز پوست کنده و مقداری آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از جوش آمدن آب، کف روی آن را جمع کنید و سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت به آرامی بپزد.

۳. پخت گندم

پخت گندم برای تهیه حلیم بازاری

در این مرحله گندم‌های خیس خورده را آبکش کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. حدود ۱۰ لیوان آب به همراه نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. گندم‌ها باید حدود ۳ تا ۴ ساعت بپزند تا کاملا نرم و له شوند.

۴. له کردن مواد و مخلوط کردنشان با هم

له کردن گندم حلیم بازاری

پس از پخت کامل گوشت، آن را از استخوان جدا کنید و خوب ریش ریش کنید. هم زمان گندم پخته شده را هم داخل میکسر یا گوشت کوب برقی بریزید و بگذارید خوب له شوند. بعد گوشت را اضافه کنید تا مخلوط شوند در نهایت مخلوط گوشت و گندم را به همراه عصاره گوشت به قابلمه برگردانید و اجازه دهید خوب با هم بپزند. در این مرحله باید حلیم را به طور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد و کشدار شود. حدود ۲ تا ۳ ساعت دیگر زمان لازم است تا حلیم جا بیفتد و به غلظت دلخواه برسد. در نهایت در ۳۰ دقیقه آخر پخت، شکر و دارچین را به حلیم اضافه کنید و هم بزنید تا طعم آن‌ها به خورد حلیم برود بعد حلیم را در ظرف مورد نظر خود بریزید و با روغن، دارچین و کنجد تزیین کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه حلیم

طرز تهیه حلیم بازاری

پخت حلیم، اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد. در ادامه، به نکات تکمیلی برای تهیه حلیم خوب و کشدار می‌پردازیم تا شما بتوانید این غذای خوشمزه را در منزل به بهترین شکل ممکن تهیه کنید.

استفاده از گوشت کوب برای کشدار شدن حلیم

یکی از مهم‌ترین عوامل کشدار شدن حلیم، استفاده از گوشت‌کوب مناسب است. برای این منظور می‌توانید از گوشتکوب برقی یا دستی استفاده کنید. ضمنا برای کشدار شدن حلیم با گوشت کوب برقی، باید آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طور مداوم له کنید.

اگر از گوشتکوب دستی استفاده یم‌کنید باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید، اما می‌تواند به کشدار شدن بهتر حلیم کمک کند.

انتخاب گندم مناسب برای حلیم

گندم مناسب طرز تهیه حلیم بازاری

برای تهیه حلیم، از گندم پوست کنده استفاده کنید. گندم‌های پوست کنده به طور کامل سبوس‌گیری شده‌اند و پخت سریع‌تر و آسان‌تری دارند. ضمنا حتما گندم‌های تازه و باکیفیت را انتخاب کنید. گندم‌های کهنه و مانده ممکن است طعم و بوی نامطبوعی داشته باشند.

  • یادتان باشد که گندم‌ها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. خیس کردن گندم به پخت سریع‌تر و بهتر آن کمک می‌کند و حتما در طول مدت خیس کردن، آب گندم را چند بار عوض کنید تا از ترش شدن آن جلوگیری شود.
  • اگر قرار است حلیم را در فصل‌های گرم سال تهیه کنید حتما گندم‌ها را در یخچال خیس کنید تا از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری شود.
  • ضمنا حتما پس از خیس کردن، گندم‌ها را به آرامی آبکش کنید و از له شدن آن‌ها خودداری کنید.
  • در نهایت اگر می‌خواهید حلیم شما سریع‌تر پخته شود، می‌توانید از گندم نیمه‌کوب استفاده کنید اما در صورت تمایل می‌توانید از یک پیمانه جو پوست کنده در کنار گندم استفاده کنید تا حلیم شما لعاب بیشتری داشته باشد.

استفاده از گوشت گوسفندی برای کشدار شدن حلیم

یکی از نکات مهم دیگر برای کشدار شدن حلیم این است که حتما از گوشت گوسفندی با استخوان استفاده کنید. گوشت دنده گوسفندی بهترین گزینه برای این منظور است. شاید باورش برایتان سخت باشد اما شکر هم به کشدار شدن حلیم کمک می‌کند. اما اگر منع استفاده از گوشت قرمز دارید می‌توانید آن را با گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه کنید. طرز تهیه حلیم با مرغ و طرز تهیه حلیم بوقلمون را در کتاب کاله بخوانید. البته می‌توانید حلیم را بدون گوشت هم تهیه کنید. طرز تهیه حلیم بدون گوشت را هم با جزییات مطالعه کنید.

دیدگاه ها