طرز تهیه حلیم گندم در زودپز – خوشمزه، ساده و بدون دردسر

طرز تهیه حلیم گندم در زودپز
متوسط
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

کلمه حلیم از زبان عربی به معنای صبر است بنابراین برای پخت حلیم باید صبور بود اما اگر عجله دارید و می‌خواهید یک حلیم فوری داشته باید می‌توانید آن را در زودپز تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلیم گندم با قلم و طرز تهیه حلیم بازاری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلیم گندم در زودپز را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم در زودپز

  • گندم پوست گرفته ۲ فنجان
  • گوشت استخوان دار ۲۵۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • آب یا شیر به مقدار لازم
  • شکر ۳-۴ قاشق سوپخوری
  • دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم گندم در زودپز

۱. خیساندن گندم در آب

اولین مرحله از طرز تهیه حلیم گندم در زودپز این است که گندم را بعد از آن که تمیز کردید و خوب شستید، به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. یادتان باشد با خیس خوردن گندم، زمان پخت آن کمتر می‌شود.

۲. پخت گوشت

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه حلیم گندم در زودپز نوبت آن رسیده که گوشت را بپزید. برای این کار گوشت را به همراه پیاز و دارچین و مقداری آب داخل زودپز بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بپزد. بعد از یک‌ساعت گوشت و پیاز را از داخل قابلمه خارج کنید و گوشت را با چنگال کاملا ریش‌ریش کنید.

۳. پخت گندم و حلیم

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلیم گندم در زودپز ابتدا گندم را در زودپزی که آب گوشت در آن است بریزید و بگذارید به مدت ۴۵ دقیقه بپزد. بعد از آن در زودپز را باز کنید و با گوشت‌کوب برقی خوب گندم را له کنید تا کاملا حالت کشسانی به خود بگیرد. بعد از آن مقداری شکر و دارچین اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا شکر در حلیم حل شود. در نهایت یک فنجان آب به زودپز اضافه کنید و اجازه دهید مواد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر بپزند. حلیم گندم آماده است می‌توانید آن را در ظرف مناسب بریزید و با دارچین و کنجد تزیین کنید. نوش جان!

نکته: مدت زمان پخت گندم در زودپز معمولا ۴۵ دقیقه یا یک ساعت است.

نکات تکمیلی برای تهیه حلیم گندم

طرز تهیه حلیم گندم در زودپز

با کمک زودپز، پخت حلیم دیگر کار سخت و پیچیده‌ای نیست و می‌توان خیلی راحت حلیم فوری پخت اما برای پخت حلیم با زودپز برقی یا غیر برقی باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

گوشت مناسب حلیم

گوشت مناسب حلیم مثل گوشت آبگوشت باید از قسمت‌های گردن، سر سینه یا دنده گوسفند باشد. اما بهترین گزینه معمولا دنده است چون بعد از پختن و کوبیده شدن خوب حالت کشسانی پیدا می‌کند. در گذشته برخی گوشت حلیم را با نخود می‌پختند تا بوی زهم گوشت را بگیرد و حتی نخود را هم به حلیم اضافه می‌کردند اما می‌توانید نخود را به حلیم اضافه نکنید و برای تهیه غذاهای دیگری از آن استفاده کنید. نکاتی کلیدی برای انتخاب گوشت تازه و روش‌های نگهداری گوشت را در کتاب کاله مطالعه کنید.

البته اگر نمی‌خواهید گوشت قرمز استفاده می‌کنید می‌توانید حلیم را با گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه کنید. طرز تهیه حلیم بوقلمون را در کتاب کاله بخوانید.

نکات مهم برای داشتن حلیم غلیظ و کشسان

یکی از رازهای مهم برای کشسانی شدن حلیم این است که از گوشت مناسب مثل دنده گوسفند استفاده کنید و البته بهتر است گوشت را ریش‌ریش کنید تا با گوشت کوب برقی یا غذاساز له کنید تا هلیم‌تان کشسان شود.

تزیین حلیم گندم

برای تزیین حلیم می‌توانید مقداری کره یا روغن را آب کنید و کنجد را داخلش بریزید تا کمی تفت بخورد بعد به همراه دارچین از این ترکیب برای تزیین حلیم گندم استفاده کنید.

دیدگاه ها