طرز تهیه دمی گوجه ساده و خیلی خوشمزه در سه سوت

طرز تهیه دمی گوجه ساده
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

دمی گوجه یا همان کته گوجه غذایی ساده، خوشمزه و اصیل ایرانی است که با مواد اولیه در دسترس و به روشی آسان تهیه می‌شود. این غذا می‌تواند یک انتخاب عالی برای وعده‌های غذایی مختلف باشد، به خصوص زمانی که وقت زیادی برای آشپزی ندارید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ‌کرده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه دمی گوجه ساده را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه ساده

  • برنج ۳ پیمانه
  • گوجه ۵ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • روغن ۴ قاشق سوپ‌خوری
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • کره ۲۵ گرم

طرز تهیه دمی گوجه ساده

۱. تفت پیاز و گوجه

اولین مرحله از طرز تهیه دمی گوجه ساده این است که پیاز را به شکل نگینی ریز کاملا خرد کنید و بعد آن را در مقداری روغن تفت دهید و هم‌زمان که پیاز سرخ می‌شود گوجه‌ها را آماده کنید. برای این کار روی پوست گوجه از چهار طرف گوجه خراش ایجاد کنید و بعد آن‌ها را داخل آب در حال جوش بیاندازید تا بتوانید پوست گوجه را راحت‌تر بگیرید.

در نهایت روی پیاز در حال سرخ شدن مقداری زردچوبه و ادویه مناسب گوجه بریزید و هم بزنید و هم‌زمان گوجه را از آب جوش در بیاورید و بگذارید خنک شود بعد پوست گوجه را به راحتی از آن جدا کنید و گوجه را به شکل نگینی ریزی خرد کنید.

۲. تهیه و پخت دمی گوجه

اکنون گوجه خرد شده را به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و هم بزنید کمی که آب گوجه کشیده شد و گوجه در روغن خوب تفت خورد، برنج را اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت هم آب اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش آید و در نهایت کامل بخار شود. در این مرحله در قابلمه را ببندید وقتی که آب کامل تبخیر شد مقداری کره یا روغن به برنج آماده کنید و هم بزنید و در نهایت دم کنی را روی در قابلمه بگذارید و اجازه دهید دمی گوجه شما حدود ۴۵ دقیقه با حرارت کم دم بکشد.

نکته ۱: برای اینکه دمی گوجه عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید از زعفران یا گلاب استفاده کنید.

نکته ۲: برای سرو دمی گوجه می توانید از ماست، سالاد شیرازی یا ترشی مخلوط استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه دمی گوجه ساده

طرز تهیه دمی گوجه ساده

همان‌طور که دیدید و خواندید، تهیه و پخت دمی گوجه درست مثل طرز تهیه دمی یارما که یک غذای سنتی است و البته طرز تهیه استانبولی پلو کار ساده‌ای است و همه می‌توانند از عهده آن برآیند. اما خوب است فوت‌و‌فن دمی گوجه را هم بدانید تا دمی گوجه‌هایتان خاص و خوشمزه‌تر باشد.

اضافه کردن سیب زمینی و مواد دیگر به دمی گوجه

می‌توانید به دمی گوجه‌تان سیب زمینی، فلفل دلمه ای، گوشت چرخ کرده یا مرغ هم اضافه کنید. یکی از کارهای جذاب دیگر که باعث می‌شود دمی گوجه شما خوشمزه‌تر شود این است که یک لیمو عمانی در مرحله جوشیدن آب برنج به آن اضافه کنید تا غذایتان عطر و طعم بهتری داشته باشد.

اگر دوست دارید دمی گوجه شما مجلسی باشد می‌توانید دمی گوجه را با گوشت چرخ‌کرده، مرغ یا لوبیا پخته شده هم تهیه کنید.

رازهای دمی گوجه خوشمزه

برای خوش رنگ‌تر شدن دمی گوجه‌تان می‌توانید مقداری رب گوجه هم اضافه کنید. البته می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از ۲ قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی استفاده کنید. یکی از کارهای جذاب دیگر برای تهیه ته دیگ بهتر این غذا این است که چند قاشق شیر علاوه بر آب به برنج در حال پخت اضافه کنید تا ته دیگ خوش‌رنگ‌تر داشته باشید.

گوجه خرد شده یا رنده شده!

برای داشتن بافت یکنواخت‌تر در پلوی دمی گوجه بهتر است گوجه‌ها را رنده کنید. اما اگر دوست دارید بافت دمی کمی دانه‌دار باشد، گوجه‌ها را خرد کنید.

+

دیدگاه ها