طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده رستورانی و مجلسی

طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

یکی از غذاهای جذاب و مجلسی که می‌توانید در منزل تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید، تهیه انواع رولت است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه رولت مرغ سوخاری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده را به روش رستورانی و مجلسی بررسی می‌کنیم تا بتوانید آن را به راحت‌ترین شکل در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه رولت مرغ چرخ کرده

  • مخلوط گوشت سینه و ران مرغ ۴۵۰ گرم
  • سیر ۲ حبه
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • آرد سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
  • زرشک ۲ قاشق غذاخوری
  • هویج پخته شده ۲ عداد
  • پاپریکا، نمک و فلفل به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس رولت مرغ

  • پیاز ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده ۲ لیوان
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم

طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده

آماده کردن مخلوط مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده، باید مرغ را چرخ کنید. برای این کار مرغ را به همراه ۲ حبه سیر در غذاساز بریزید و کاملا چرخ کنید. بعد پیاز رنده شده آب گرفته را به همراه تخم مرغ، آرد سوخاری، زعفران دم کرده غلیظ و ادویه‌ها را اضافه کنید و غذاساز را روشن کنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند.

آماده کردن رولت مرغ

وقتی مخلوط مرغ آماده شد، روی یک تخته که کمی آب رویش پاشیده‌اید را یک لایه کیسه فریزر قرار دهید و کمی با روغن چرب کنید سپس مخلوط مرغ را رویش بریزید و بعد یک لایه دیگر نایلون قرار دهید و با کف دست مخلوط را به شکل صاف کف نایلون پخش کنید. کمی به این ماده آماده و پخش شده روی نایلون اجازه دهید بعد نایلون رویی را بردارید و ابتدا مقداری جعفری تازه خرد شده و زرشک را در سطح مخلوط صاف شده بریزید و بعد هویج پخته شده را قرار دهید. در نهایت به کمک نایلون رولت را بپیچید و داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند.

سرخ کردن رولت مرغ

سرخ کردن رولت مرغ چرخ کرده در روغن

بعد از یک ساعت رولت را از یخچال خارج کنید سپس داخل یک ماهیتابه مناسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. بعد رولت را به کمک نایلون در ماهیتابه قرار دهید تا سرخ شود. وقتی یک طرف خوب سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر رولت شما هم سرخ شود. همین کار را با دو طرف دیگر رولت هم انجام دهید تا کل رولت به میزان کافی در روغن سرخ شده و طلایی شود. فقط هنگام جابجا کردن رولت احتیاط کنید که ساختار آن از بین نرود.

آماده کردن سس رولت

تهیه سس برای پخت رولت مرغ چرخ کرده

اکنون که رولت شما آماده شده است. در یک ماهیتابه مناسب دیگر سس را آماده کنید. برای سس رولت ابتدا مقداری روغن را در ماهیتابه بریزید بعد پیاز خرد شده را داخلش بریزید تا سرخ شود سپس رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید در نهایت، نمک، فلفل، آویشن، پاپریکا را هم به همراه زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید. سپس آب لیمو را به همراه مقداری زعفران دم کرده و البته ۲ لیوان آب جوشیده اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

پخت رولت در سس

پخت رولت مرغ چرخ کرده در سس گوجه

در آخرین مرحله از طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده، رولت سرخ شده را به ماهیتابه سس اضافه کنید و در ماهیتابه را ببندید تا رولت با حرارت کم به مدت ۴۵ دقیقه در سس پخته و مزه‌دار شود.

نکات تکمیلی برای تهیه رولت مرغ

طرز تهیه رولت مرغ چرخ کرده

همان‌طور که دیدید تهیه رولت مرغ چرخ کرده یکی از غذاهای مجلسی و خوشمزه است که با کمی حوصله و رعایت چند نکته ساده می‌توانید آن را به بهترین شکل تهیه کنید. در ادامه به بررسی نکات مهم و فوت و فن‌های این غذا می‌پردازیم:

میزان چرخ کردن گوشت مرغ

یکی از نکات مهم برای تهیه بهتر رولت مرغ این است که مرغ را به درستی و به میزان لازم چرخ کنید تا بافت رولت نرم و یک‌دست باشد. به طور کلی گفته می‌شود برای تهیه بهتر رولت مرغ چرخ کرده بهتر است حتما مرغ را دوبار چرخ کنید. اما همچنان دقت کنید که بیش از حد چرخ کردن گوشت مرغ باعث می‌شود بافت مرغ سفت شده و رولت شما خشک شود.

انسجام دادن به مخلوط مرغ چرخ کرده

یکی از کارهای مهمی که باید در فرایند تهیه رولت مرغ چرخ کرده به آن دقت کنید این است که حتما تلاش کنید مخلوط کاملا چسبنده باشد تا شکل منسجمی داشته باشد و در فرایند پخت هم ساختارش حفظ شود.

کارهای مهمی که برای انسجام بهتر مخلوط مرغ رولت می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • اضافه کردن پیاز رنده شده: پیاز رنده شده به همراه آب آن به چسبندگی مخلوط مرغ کمک می‌کند و باعث می‌شود رولت بهتر شکل بگیرد.
  • استفاده از تخم مرغ: اضافه کردن یک عدد تخم مرغ به مخلوط مرغ هم به انسجام آن کمک می‌کند.
  • اضافه کردن آرد سوخاری: در صورتی که مخلوط مرغ خیلی شل باشد، می‌توانید کمی آرد سوخاری به آن اضافه کنید.

بهترین روش رول کردن

برای رول کردن مخلوط مرغ چرخ کرده بهتر است از سلفون استفاده کنید چون با سلفون مرغ به راحتی بیشتری رول می‌شود و شکل خود را حفظ می‌کند. دقت کنید که وقتی مرغ چرخ کرده را به صورت یک دست روی سلفون پهن کردید حتما ضخامت آن را یکنواخت کنید بعد مواد میانی مدنظر خود را روی آن بریزید و بعد آن را رول کنید. حواستا باشد که انتها رولت را با سلفون محکم ببندید تا مخلوط خوب شکل بگیرد.

مواد مناسب برای داخل رولت مرغ

داخل رولت مرغ را می‌توانید با مواد مختلف بسته به سلیقه خود پر کنید. از جمله بهترین گزینه‌ها می‌توان به استفاده از انواع سبزیجات مثل هویج، نخود فرنگی، قارچ و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد.

البته استفاده از انواع پنیر بخصوص پنیر پیتزا، موزارلا و پنیر گواد هم برای لایه میانی رولت خوب است چون طعم خوبی به رولت شما می‌دهند.

همان‌طور که دیدید می‌توانید از زرشک و حتی گردو هم برای دادن طعم سنتی و ایرانی به رولت مرغ استفاده کنید.

اهمیت استفاده از سس برای پخت رولت

برای پخت و البته آبدار نگه داشتن رولت بهتر آن‌ها را حتما در سس مناسب بپزید. که از این میان سس گوجه‌ای که در بالا به شما آموزش دادیم بهترین نوع سس برای پخت رولت مرغ است. البته می‌توانید برحسب سلیقه و ذائقه خود برای این رولت سس‌های خامه‌ای یا حتی سس قارچ استفاده کنید.

پخت رولت مرغ در فر

برای تهیه رولت مرغ می‌توانید از فر یا قابلمه استفاده کنید. هر کدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارند. پخت رولت مرغ چرخ‌کرده در فر یکی از روش‌های دیگر تهیه این غذا است. برای این کار، ابتدا مخلوط مرغ چرخ‌کرده را درست مثل توضیحات بالا آماده کنید و آن را رول کنید. بعد از رول کردن، رولت را در کاغذ روغنی پیچیده و در ظرف پیرکس قرار می‌دهید. برای طعم‌دار شدن بیشتر، می‌توانید کمی سس دلخواه مانند سس کچاپ یا سس سفید روی رولت بریزید. سپس ظرف را به مدت حدود یک ساعت با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار می‌دهید تا رولت به خوبی پخته و طلایی شود. پس از پخت، رولت را برش داده و به همراه سیب زمینی سرخ کرده یا سالاد سرو می‌کنید.

تزیین رولت

پس از پخت رولت مرغ می‌توانید آن را با سبزیجات تازه، گوجه گیلاسی یا زیتون تزئین کنید.

+

دیدگاه ها