طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی خام و پخته

طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شامی کباب، خواهر دوقلوی خوش‌طعم کتلت است که با یک تفاوت کوچک، دنیایی از طعم جدید را برایتان به ارمغان می‌آورد. حضور لپه در شامی، به آن بافت نرم‌تری بخشیده و طعمی دلچسب‌تر از کتلت به آن می‌بخشد. اگر از طعم لپه لذت می‌برید، پس حتما طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی خام و پخته را در ادامه بخوانید و در منزل تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شامی بابلی که یک روش اصیل از تهیه این غذاست را مرور کرده بودیم، می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه شامی کباب با سیب زمینی

  • لپه ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط ۳ عدد
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آرد سوخاری به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی

۱. آماده کردن سیب‌زمینی‌ها و لپه

در اولین مرحله از طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی ابتدا لپه را که از قبل در آب به مدت حداقل یک ساعت خیسانده‌اید، آبکش کنید و بپزید. همزمان  سیب زمینی خام یا پخته را رنده کرده و آب اضافی آن‌ها را بگیرید سپس پیاز را رنده کرده و آب آن را هم خوب بگیرید.

۲. مخلوط کردن مواد

مخلوط کردن مواد شامی کباب با سیب زمینی

در این مرحله گوشت چرخ‌کرده، سیب زمینی‌های رنده شده، پیاز رنده شده، لپه له شده با گوشت‌کوب یا له شده در مخلوط‌کن را به همراه تخم مرغ و ادویه‌ها در یک ظرف بزرگ بریزیدو خوب با هم مخلوط کنید تا یک مایه یکدست به دست آید. آرد سوخاری را به تدریج به مایه اضافه کنید تا زمانی که مایه به حدی سفت شود که به دست نچسبد.

۳. شکل دادن و سرخ کردن شامی‌ها

سرخ کردن شامی کباب با سیب زمینی

اکنون در یک تابه گود، روغن را داغ کنید. از مایه شامی به اندازه نارنگی برداشته و با دست به شکل دلخواه فرم دهید و بعد شامی‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. این کار را تا اتمام مایه شامی ادامه دهید.

در نهایت شامی‌های سرخ شده را در ظرف مورد نظر بچینید و با سالاد یا ماست سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شامی کباب با سیب زمینی

طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی

تهیه و پخت شامی کباب در شهرهای مختلف ایران به شکل‌های متفاوت و با تفاوت‌های نسبت به هم انجام می‌شود مثلا شامی اصیل معمولا با گوشت تکه‌ای که بعد له می‌شود تهیه می‌شود اما در کل می‌توانید طرز تهیه شامی کباب با سیب زمینی را با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های زیر کامل انجام دهید و از غذای تهیه شده لذت کامل ببرید.

نکاتی برای وانرفتن شامی‌ها در حین سرخ شدن

یکی از نکات مهم برای تهیه شامی و کتلت این است که مایه آن را طوری درست کنید که خیلی آبکی و شل نباشد که در حین سرخ شدن وابروند. برای این کار یکی از کارهای مهم این است که آب سیب زمینی و پیاز را به خوبی بگیرید. برای گرفتن آب سیب زمینی و پیاز می‌توانید سیب زمینی‌ها و پیاز رنده‌شده را در پارچه نخی پیچیده و چند دقیقه‌ای فشار دهید تا آب آن‌ها گرفته شوند.

ضمنا اضافه کردن انواع آرد هم به انسجام بهتر مایه شامی کمک می‌کند بنابراین حتما بسته به علاقه خود و البته آن‌چه در منزل دارید مقداری آرد اضافه کنید. حتی اگر دوست دارید شامی‌هایتان تردتر شوند، می‌توانید قبل از سرخ کردن، آن‌ها را در آرد سوخاری بغلطانید.

رازها و روش‌های تهیه شامی خوش‌طعم

برای اینکه شامی‌ها خوش‌طعم‌تر شوند، می‌توانید از سبزیجات معطر خشک مانند نعناع، شوید یا مرزه استفاده کنید. بنابراین بسته به ذائقه و سلیقه خود سبزیجات مناسب را به مخلوط شامی خود اضافه کنید.

پخت شامی در فر

برای کاهش چربی شامی کباب با سیب زمینی خود می‌توانید شامی‌ها را در فر بپزید. این روش که یک روش سالم‌تر و کم‌چرب‌تر نسبت به سرخ کردن است به شما امکان می‌دهد شامی‌هایی با بافت نرم‌تر و طعم دلپذیرتری هم داشته باشید.

برای تهیه شامی کباب در فر، بعد از تهیه مخلوط شامی، ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد از قبل گرم کنید سپس سینی فر را کمی چرب کنید بعد شامی‌ها را که با دست شکل داده‌اید با فاصله روی سینی فر بچینید. در نهایت هم سینی فر را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا شامی‌ها کاملا پخته و طلایی شوند.

نسبت سیب زمینی خام و پخته برای تهیه شامی

نسبت سیب زمینی خام و پخته در این دستور قابل تغییر است. برای شامی‌هایی با بافت نرم‌تر می‌توانید از سیب زمینی پخته بیشتری استفاده کنید و برای شامی‌هایی با بافت سفت‌تر، از سیب زمینی خام بیشتری استفاده کنید.

تهیه شامی کباب به روش‌های مختلف

تهیه و پخت شامی در شهرهای مختلف ایران با توجه به ذائقه غذایی مردم تفاوت‌هایی هر چند اندک دارد. بنابراین اگر دوست دارید تجربه پخت شامی کباب را به روش‌های مختلف داشته باشید می‌توانید طرز تهیه شامی گیلانی و طرز تهیه شامی گوشت را هم امتحان کنید.

البته اگر از علاقه‌مندان به طعم شامی هستید حتما کتلت و کباب تابه‌ای هم جزو غذاهای مورد علاقه‌تان هستند. بنابراین خوب است تهیه انواع کتلت و تهیه کباب تابه‌ای را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید.

دیدگاه ها