طرز تهیه شیره انجیر خشک خانگی و مقوی با تمام نکات

طرز تهیه شیره انجیر خشک خانگی و مقوی با تمام نکات
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیره انجیر، یکی از شیره‌های پرخاصیت و خوشمزه ایرانی است که از دیرباز در سفره ایرانی‌ها جای داشته است. تهیه این شیره در خانه کار سختی نیست، فقط به کمی صبر و حوصله نیاز دارید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شیره انجیر سیاه و حتی طرز تهیه مربای انجیر خشک خانگی و روش تهیه شیره انجیر سیاه را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه شیره انجیر خشک خانگی را با تمام نکات به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیره انجیر خشک

  • شیره به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه شیره انجیر خشک

۱. انجیرها را بشویید و خیس کنید

خیساندن انجیر خشک در آب

در اولین مرحله از طرز تهیه شیره انجیر خشک ابتدا انجیرهای خشک را به دقت بشویید و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود که انجیرها نرم شده و شیره آنها راحت‌تر استخراج شود.

۲. انجیرها را بپزید

پخت انجیر خشک برای تهیه شیره انجیر خشک

بعد از خیس شدن، انجیرها را به همراه آب خیس شده داخل قابلمه بریزید. به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی انجیرها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا انجیرها به طور کامل بپزند و له شوند.

۳. شیره را صاف و غلیظ کنید

میکس کردن و پخت نهایی شیره انجیر خشک

بعد از اینکه انجیرها پخته و له شدند، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا مخلوط کمی خنک شود سپس آن را از صافی ریز عبور دهید تا شیره انجیر از تفاله آن جدا شود. می‌توانید برای گرفتن شفافیت بیشتر، از پارچه نخی استفاده کنید.

شیره انجیر را دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. حرارت را کم کنید و به آرامی هم بزنید تا شیره غلیظ و کشدار شود. مراقب باشید که شیره ته نگیرد. در حین غلیظ شدن شیره، کف روی آن را با قاشق جمع کنید تا شیره شفاف و زلال شود بعد از اینکه شیره به غلظت دلخواه رسید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود. سپس شیره را در شیشه‌های تمیز و استریل شده بریزید و در جای خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شیره انجیر

طرز تهیه شیره انجیر خشک

همان‌طور که خواندید، تهیه شیره انجیر کار ساده‌ای است که همه با کمی صبر و دقت می‌توانند از عهده آن بربیایند تا یک شیره انجیر خانگی داشته باشند اما خوب است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم مدنظر قرار دهید.

نکاتی برای تهیه و انتخاب انجیر مناسب تهیه شیره

برای تهیه شیره انجیر هم می‌توانید از انجیر خشک هم از انجیر تازه استفاده کنید. سوای این، می‌توانید هم از انجیر سیاه و هم انجیر زرد استفاده کنید. اما نکته مهم این است که از انجیر خشک با کیفیت و بدون کپک و خرابی استفاده کنید.

افزایش طعم و مزه شیره انجیر

اگر دوست دارید طعم و مزه شیره انجیر شما کمی بیشتر شود می‌توانید به دلخواه مقداری گلاب یا زعفران به شیره انجیر اضافه کنید تا طعم و عطر آن را بهتر کنید.

نگهداری طولانی‌مدت شیره انجیر

یکی از راه‌های خوب برای نگهداری طولانی مدت شیره انجیر این است که شیره انجیر را در شیشه‌ها بریزید و بعد آن‌ها را در آب جوش استریل کنید.

روش‌های استفاده از شیره انجیر

شیره انجیر را می‌توان به عنوان صبحانه، میان وعده یا در کنار غذاهای مختلف سرو کرد. همچنین از آن می‌توان در تهیه انواع دسر و شیرینی نیز استفاده کرد.

دیدگاه ها