طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر با طعم و ظاهر فراموش نشدنی

طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی حلزونی با آن ظاهر شبیه به حلزونش، طعم و ظاهر فراموش‌نشدنی دارد که کمتر کسی آن را از یاد می‌برد. ریشه این شیرینی را می‌توان در شهر بندر ترکمن جست که زنانش آن را بدون فر برای جشن‌‌هایشان درست می‌کنند. اگر شما هم علاقه‌مند به این شیرینی خوشمزه هستید اما فر در دسترس‌تان نیست می‌توانید طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر را این‌جا بخوانید.

  • تخم‌مرغ یک عدد
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • روغن مایع چهار قاشق غذاخوری
  • ماست پنج قاشق غذاخوری
  • آرد دو پیمانه
  • بیکینگ‌پودر یک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری
  • عسل سه قاشق غذاخوری
  • شکر دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر

۱. مواد را مخلوط کنید

مایه شیرینی حلزونی بدون فر

شیرینی حلزونی که آن را با نام «کلوچه حلزونی» هم می‌شناسند در کمتر از ۳۰ دقیقه درست می‌شود پس در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر نیاز است مانند دیگر دستورهای شیرینی به سراغ مواد لازم رفته و آن‌ها را در دمای محیط قرار دهید. در یک کاسه مناسب شکر و تخم‌مرغ را با هم‌‌زن برقی یا دستی آن‌قدر بزنید که کرمی‌رنگ و کش‌دار شود. حال در ادامه مخلوط کردن مواد باید ماست و روغن‌مایع را داخل کاسه بریزید. مخلوط را مجدد با هم‌زن برای چند دقیقه بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند. آرد و بیکینگ‌پودر را همانند دستور کیک ساده با یکدیگر سه بار الک کرده و در چندین مرحله به مواد اضافه کرده و هم بزنید. شما در این مرحله باید دقت داشته باشید که مخلوط را تا جایی هم بزنید که خمیر وسط کاسه جمع شود.

۲. خمیر را باز کنید

رول شیرینی حلزونی بدون فر

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر باید سطح کارتان را کمی آرد بپاشید. خمیر نرم و لطیف شیرینی حلزونی را روی آن قرار دهید. خمیر را با کمک وردنه به قطر نیم سانتی‌متر و به شکل مستطیل باز کنید. حال زمان آن است که با توجه به ذائقه‌تان روی خمیر شیرینی عسل و مربا بمالید. مارمالاد هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. حال روی آن را می‌توانید مخلوط شکر و دارچین بریزید تا طعمی فراموش‌نشدنی به خود بگیرد. در نهایت خمیر را از عرض به آرامی رول کنید. هربار که رول می‌کنید خمیر را کمی فشار دهید تا بچسبد. از یک کاتر یا چاقوی تیز کمک بگیرید تا رول حلزونی‌تان را به اندازه‌های یک سانتی‌متری برش دهید.

۳. شیرینی حلزونی را بپزید

سرخ کردن شیرینی حلزونی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر یک تابه مناسب گود انتخاب کرده و به اندازه کافی در آن روغن بریزید. حال با داغ شدن روغن، با توجه به گودی تابه‌تان دو تا سه عدد از شیرینی‌ها را داخل آن انداخته و سرخ کنید. دو طرف شیرینی‌ها که طلایی شدند آن‌ها را بیرون آورده و روی دستمال‌کاغذی تمیز بگذارید تا روغن اضافه‌‌شان گرفته شود. آن‌ها را با پودر پسته و نارگیل تزئین کرده و در ظرف سرو موردنظر بچینید.

دستور تهیه شیرینی حلزونی بدون فر

نکات تکمیلی تهیه شیرینی حلزونی بدون فر

شیرینی حلزونی با آن‌که جزء شیرینی‌های خانگی محسوب می‌شود بسیار خوشمزه است تا جایی که به خاطر ظاهر زیبا و فراموش‌نشدنیش نه از یاد کودکان می‌رود نه بزرگسالان. به همین بهانه آن را با رعایت نکات تکمیلی زیر به آسانی برای دورهمی‌هایتان درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد میانی شیرینی حلزونی

مواد میانی شیرینی حلزونی بدون فر

در طرز تهیه شیرینی حلزونی بدون فر دست‌تان باز است که برای مواد میانی شیرینی از فیلینگ‌هایی مانند کرم پیراشکی، مخلوط دارچین و شکر یا سس شکلاتی استفاده کنید. تمام موارد گفته شده چه در پاراگراف بالا و چه این‌جا تماما به ذائقه خودتان بستگی دارد.

رول کردن شیرینی

چگونه رول کردن شیرینی حلزونی بدون فر

شیرینی حلزونی را به رول و ظاهر حلزونی‌اش می‌شناسند پس باید به دقت خمیر آن را رول کنید. شما بعد از استراحت خمیر باید چانه‌ها را به قطر نیم تا یک سانتی‌‌متر روی سطح کار خود باز کنید. حال آن را رول کرده و خمیر را دور خود بپیچید. شما باید آن‌ها را در یک ظرف دربسته قرار دهید تا با قرار گرفتن در دمای محیط به مدت طولانی، نرم بمانند.

دیدگاه ها