طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی بهتر از قنادی ها

طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی ساق عروس یکی از بهترین شیرینی‌ها برای پذیرایی در هر مراسمی به حساب می‌آید. این شیرینی نوستالژی را با دستوری آسان بهتر از قنادی‌ها در منزل می‌توانید درست کنید. ساق عروس را همانند شیرینی قطاب با ظاهری متفاوت می‌توان در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها دید چراکه دستورهای متفاوتی دارد. در مطالب قبلی به دستور تهیه شیرینی ساق عروس بدون فر اشاره کرده‌‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. در این مطلب طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی را برایتان خواهیم گفت تا هر زمان که خواستید آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی

  • آرد ۵۰۰ گرم
  • کره ۵۰۰ گرم
  • روغن جامد ۱۹۰ گرم
  • تخم‌مرغ نصف تخم‌مرغ
  • گردو نصف پیمانه
  • پودر قند سه قاشق غذاخوری
  • پودر هل یک قاشق چای‌خوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای رومال شیرینی

  • پودر قند سه قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی

۱. کره و روغن را ذوب کنید

بن‌ماری کردن کره و روغن در طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی

شیرینی ساق عروس گاهی به شکل دوک نخ‌ریسی و گاهی به شکل قطاب‌ شمالی است که به دستور تهیه آن با و بدون فر برمی‌گردد. حال در تهیه آن باید همانند دیگر دستورهای شیرینی، مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل بیرون بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی باید مقدار کره و روغن‌ گفته شده را داخل کاسه بریزید تا به روش بن‌ماری ذوب شوند. مخلوط کره و روغن را کنار بگذارید تا کمی از حرارت بیفتد. مخلوط را با دور کند هم‌زن برای پنج دقیقه هم بزنید.

۲. پودر قند را به مخلوط اضافه کنید

مخلوط کردن پودرقند با کره و روغن بن‌ماری شده در طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی نوبت به پودر قند می‌رسد. آن را به مخلوط کره و روغن اضافه کنید. مخلوط را مجدد برای پنج دقیقه با دور تند هم بزنید تا کش‌دار شود. تخم‌مرغ را در یک کاسه جداگانه بشکنید. سپس با چنگال آن‌قدر بزنید که از حالت لختگی خارج شود. پیشنهاد ما خواندن دیگر دستور تهیه شیرینی ساق عروس در کتاب کاله است.

۳. خمیر شیرینی را آماده کنید

آماده کردن خمیر شیرینی ساق عروس نارگیلی

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی باید نصف تخم‌مرغ هم‌زده را داخل یک کاسه جداگانه بریزید. گلاب و پودر هل را به آن اضافه کرده و هم بزنید. در نهایت آن را داخل مخلوط پودر قند بریزید. برای ۲ دقیقه دیگر مخلوط را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. در ادامه آرد گفته‌شده را سه بار الک کنید. نیمی از آن را به یک‌باره داخل کاسه بریزید. حال با دور کند هم‌زن آن را تا جایی هم بزنید که با یکدیگر خوب ترکیب شوند. در ادامه باقی‌مانده آرد را در چند مرحله و به آرامی اضافه کرده و هم بزنید. از دیگر شیرینی‌های نوستالژی که خوردن آن در این روزها خالی از لطف نیست، تهیه شیرینی پنجره‌ای با نشاسته گندم است.

نکته ۱: خمیر را تا جایی اضافه کنید که خمیری نرم و منسجم به دست بیاید.

نکته ۲: خمیر را بیش از حد هم نزنید چراکه به روغن خواهد افتاد.

۴. شیرینی‌ها را بپزید

پخت شیرینی ساق عروس نارگیلی در فر

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و به سراغ گردوها بروید. اندازه گردوها کاملا سلیقه‌ای است چراکه می‌توانید آن را به چهار قسمت تقسیم یا ریز خردشان کنید. حال مقداری از خمیر را بردارید. آن را به شکل دوک در دستان خود ورز و فرم دهید سپس آن را کمی فشار دهید تا باز شود. مقداری از گردو را وسط آن بگذارید. خمیر را جمع کرده و مجدد فرم دهید. در نهایت آن‌ها را با فاصله از هم داخل سینی فر بچینید. سینی را در طبقه وسط فر بگذارید. ۳۰ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید که آن‌ها بپزند. از تهیه شیرینی نخودچی با کره غافل نشوید.

۵. شیرینی‌ها را سرو کنید

سرو شیرینی ساق عروس نارگیلی

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی باید شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید. کمی زمان دهید تا از حرارت بیفتند. در یک ظرف مناسب پودر نارگیل، پودر قند و پودر هل را با یکدیگر مخلوط کنید. شیرینی‌ها را داخل آن بغلتانید. شیرینی‌هایتان را در ظرف مورد نظر چیده و با گل‌محمدی، خلال بادام و پودر پسته تزئین کنید. اگر به دنبال طعمی متفاوت هستید حتما طرز تهیه موچی شکلاتی با و بدون فر را بخوانید.

دستور تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی

نکات تکمیلی تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی

شیرینی ساق عروس یکی از نوستالژی‌ترین شیرینی‌ها است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت پس چه بهتر که خود آن را در منزل درست کنید. نکات تکمیلی گفته‌شده در ادامه مراحل تهیه آن را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

دستور تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی بدون فر

دستور تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی بدون فر

یکی از دستورهای تهیه شیرینی ساق عروس تهیه آن بدون فر است که باید از تابه یا قابلمه کمک بگیرید. در صورت تهیه آن با تابه باید مراحل گفته‌شده در بالا را به خوبی پیش ببرید. داخل خمیر را با گردو خردشده یا هر مغزیجات دیگری پر کنید. سپس روغن سرخ‌کردنی را داخل یک تابه مناسب بریزید. خمیرهای شیرینی را به آرامی داخل آن انداخته و سرخ کنید. در نهایت آن را در مخلوطی از پودر نارگیل، هل و پودر قند بغلتانید. تهیه شیرینی مربایی را برای شب‌های عید فراموش نکنید.

پخت شیرینی ساق عروس نارگیلی در قابلمه

یکی دیگر از دستورهای تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی بدون فر، تهیه آن در قابلمه است. در این دستور باید مراحل بالا را کامل پیش ببرید. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. کف آن را کاغذ روغنی بیاندازید. قابلمه را به همراه شعله‌پخش‌کن برای ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود سپس شیرینی‌ها را با فاصله داخل آن بچینید، در آن را دم‌کنی بپیچید. ساق عروس‌هایتان بعد از ۲۵ دقیقه آماده هستند. در آخر آن‌ها را در مخلوطی از پودر نارگیل، پودر قند و هل بغلتانید.

خمیر شیرینی ساق عروس نارگیلی

حالت دادن به خمیر ساق عروس نارگیلی

پیچییدن خمیر شیرینی به شکل دوک کمی دشوار است. این کار نیازی به تمرین و تکرار دارد. با این‌حال شما می‌توانید از خمیر شیرینی کمی بردارید، خمیر را همانند دستور تهیه باقوا نازک پهن کنید. آن را به دور یک نی چوبی یا قلم خطاطی بپیچانید. لبه‌های آن را با کمک سفیده تخم‌مرغ یا عسل به یکدیگر بچسبانید. آن را با کمک چاقو به قطعات ۲ سانتی‌متری برش دهید سپس داخل روغن سرخ کنید. قلم را از داخل خمیر بیرون بیاورید. با مواد میانی آن‌ها را پر کنید. یک سر آن را به شربت آغشته کنید و در نهایت در پودر پسته یا کنجد بغلتانید.

مواد میانی شیرینی ساق عروس نارگیلی

در دستور تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی باید بدانید که می‌توانید آن را با توجه به ذائقه‌تان پر کنید. اگر از علاقه‌مندان به آجیل هستید، می‌توانید پودر پسته، پودر‌ بادام، مغز گردو خردشده و انواع مغزیجات دیگر استفاده کنید. در صورت عدم تمایل می‌توانید داخل آن را با کرم پیراشکی پر کنید. از دیگر شیرینی‌های نوستالژی، تهیه شیرینی زبان بدون فر برای دورهمی‌ها و پذیرایی در ایام عید است.

نگه‌داری شیرینی ساق عروس نارگیلی

نگهداری شیرینی ساق عروس نارگیلی

ماندگاری شیرینی ساق‌عروس نسبت به دیگر شیرینی‌ها بسیار کم است پس باید آن را داخل یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید. این شیرینی‌ها به صورت میانگین فقط یک هفته تازه می‌مانند پس به اندازه نیازتان آن را درست کنید. از سویی دیگر آن را در دمای محیط نگذارید چراکه زود خشک می‌شود. از دیگر شیرینی‌های بدون فر، تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر است که تهیه آن خالی از لطف نیست.

رومال کردن شیرینی ساق عروس نارگیلی

اگر شیرینی ساق عروس را برای میهمانی یا دورهمی آماده می‌کنید پس چه آن را رومال کنید. زرده تخم‌مرغ و زعفران دم‌کرده را داخل یک کاسه کوچک ریخته و هم بزنید. حال با کمک برس مخصوص، روی خمیرهای شیرینی را رومال کنید سپس با توجه به ذائقه‌تان پودر آجیل مورد علاقه‌تان را روی آن‌ها بپاشید.

دیدگاه ها