طرز تهیه شیر پسته گرم و مقوی خانگی با طعم به یاد ماندنی

طرز تهیه شیر پسته گرم و مقوی خانگی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

به دنبال یک نوشیدنی گرم و مقوی برای روزهای سرد پاییزی هستید؟ شیر پسته می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. شیر پسته با طعم آجیلی و عطر دل‌انگیز پسته، علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه است، سرشار از مواد مغذی برگرفته از خواص پسته و شیر هم است. این نوشیدنی گرم می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده یا نوشیدنی همراه با انواع دسر سرو شود. تهیه شیر پسته در خانه بسیار آسان است و با کمی حوصله می‌توانید این نوشیدنی را با مواد ساده و در دسترس درست کنید. در ادامه این مطلب، طرز تهیه شیر پسته گرم را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیر پسته گرم

  • شیر ۱ لیتر
  • پودر پسته نصف پیمانه
  • پودر کارامل ۱ بسته
  • شکر یا عسل ۲ قاشق غذاخوری
  • اسانس وانیل چند قطره

طرز تهیه شیر پسته گرم

۱. آماده کردن پودر پسته

طرز تهیه پودر پسته برای تهیه شیر پسته گرم

اولین مرحله از طرز تهیه شیر پسته گرم این است که اگر پودر پسته آماده ندارید از پسته کامل استفاده کنید برای این کار ابتدا پسته را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شود.

۲. مخلوط کردن مواد و تهیه شیر پسته

تهیه شیر پسته گرم

وقتی پودر پسته شما آماده شد همه مواد یعنی شیر، پودر پسته، پودر کارامل، عسل یا شکر و البته اسانس وانیل را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و مرتبا هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند و شیر به جوش آید. پس از جوش آمدن شیر، حرارت را کم کرده و به مدت حدود ۱۰-۱۵ دقیقه به پختن ادامه دهید تا شیر پسته غلیظ شود و به قوام دلخواه برسد.

۳. سرو شیر پسته گرم

سرو شیر پسته گرم

پس از آماده شدن شیر پسته، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. سپس آن را در لیوان یا فنجان ریخته و سرو کنید. اگر دوست دارید تجربه متفاوتی از تهیه شیر پسته داشته باشید می‌توانید طرز تهیه شیر پسته زعفرانی را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شیر پسته

طرز تهیه شیر پسته گرم

در ادامه، نکات و فوت‌وفن‌های تهیه یک شیر پسته گرم خوشمزه و حرفه‌ای را با هم بررسی می‌کنیم. از انواع شیر مناسب برای تهیه شیر پسته تا جایگزین‌های شکر و دلیل استفاده از پودر کارامل و اسانس وانیل، همه و همه در این بخش مورد بحث قرار خواهند گرفت. پس اگر می‌خواهید یک شیر پسته خانگی بی‌نظیر درست کنید، این بخش را از دست ندهید.

انواع شیر قابل استفاده در شیر پسته

برای تهیه شیر پسته می‌توانید از انواع مختلف شیر استفاده کنید. شیر پرچرب بهترین گزینه برای ایجاد طعم غنی و کرمی است. شیر بادام، شیر نارگیل و شیر سویا هم به عنوان انواع شیرهای گیاهی گزینه‌های خوبی برای افراد گیاهخوار یا کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، هستند. هر نوع شیر طعم و بافت متفاوتی به شیر پسته شما می‌دهد. شیر پرچرب به دلیل چربی بیشتری که دارد، طعم غنی‌تری به شیر پسته می‌دهد و بافت آن را کرمی‌تر می‌کند.

جایگزین شکر برای تهیه شیر پسته

بهتر است شیر پسته را با مواد جایگزین شکر، شیرین کنید. در این میان هم گزینه‌های جایگزین از انواع شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل، خرما، توت خشک یا استویا است. این شیرین‌کننده‌ها نه تنها طعم دلپذیری به شیر پسته می‌دهند، بلکه ارزش غذایی آن را هم افزایش می‌دهند. عسل علاوه بر شیرینی، خواص درمانی هم دارد. خرما و توت خشک فیبر بالایی دارند و استویا کالری بسیار کمی دارد.

دلیل استفاده از پودر کارامل و اسانس وانیل

پودر کارامل به شیر پسته رنگ طلایی زیبا و طعم کاراملی دلپذیری می‌دهد. این پودر، طعم شیر پسته را پیچیده‌تر و جذاب‌تر می‌کند. اسانس وانیل هم به شیر پسته عطر و طعم وانیلی دلنشینی می‌بخشد و باعث می‌شود طعم شیر پسته متعادل‌تر شود. این ۲ ماده علاوه بر طعم، به شیر پسته رایحه‌ای دلپذیر هم می‌بخشند. بنابراین اگر دوست دارید همچنان طعم طبیعی شیر پسته را داشته باشید، می‌توانید این ۲ ماده را حذف کنید.

نکات حرفه‌ای برای تهیه شیر پسته گرم

برای تهیه یک شیر پسته گرم خوشمزه، بهتر است از پسته تازه و با کیفیت استفاده کنید. همچنین، برای اینکه طعم پسته به خوبی در شیر پخش شود، بهتر است پسته‌ها را قبل از اضافه کردن به شیر، کمی آسیاب کنید. اضافه کردن یک خرما به مخلوط شیر پسته، باعث می‌شود طعم شیر پسته شیرین‌تر و غلیظ‌تر شود. برای تزیین شیر پسته می‌توانید از پودر پسته، دارچین یا کمی خامه زده شده استفاده کنید.

مقدار مناسب شکر برای شیرین کردن شیر پسته

مقدار شکر مورد استفاده برای تهیه شیر پسته گرم را می‌توانید با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید بنابراین اگر دوست دارید شیر پسته شما شیرین‌تر باشد، می‌توانید کمی بیشتر شکر اضافه کنید. هر چند همیشه می‌توانید از جایگزین‌های شکر هم که گزینه‌های سالم‌تری هستند برای تهیه این نوشیدنی گرم استفاده کنید.

آشنایی با خواص پسته و پوست پسته

پسته، این مغز مغذی و خوشمزه، علاوه بر طعم دلپذیرش، خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. از دیرباز در طب سنتی از پسته به عنوان یک تقویت‌کننده استفاده می‌شده است. اما پوست پسته هم خواص شگفت‌انگیزی مثل منبع غنی از فیبر بودن و آنتی اکسیدان دارد. بنابراین علاوه بر استفاده مغز پسته، از پوست آن هم می‌توانید برای تهیه انواع مربای پوست پسته استفاده کنید. طرز تهیه مربای پوست پسته خام و طرز تهیه مربای پوست پسته خشک را می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها