طرز تهیه مربای انجیر خشک خانگی بسیار خوشمزه

طرز تهیه مربای انجیر خشک خانگی
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فصل تابستان و فراوانی انجیر تازه، فرصتی عالی برای تهیه مربای انجیر است. اما نگران نباشید که در سایر فصول سال به انجیر تازه دسترسی ندارید چون قرار است مربای انجیر خشک را بررسی کنیم. قبلا در کتاب کاله روش تهیه مربای انجیر تازه را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای انجیر خشک را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر خشک

  • انجیر خشک ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲۰۰-۲۵۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب و زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه مربای انجیر خشک

۱. خیساندن انجیر خشک در آب

خیساندن انجیر خشک برای تهیه مربای انجیر خشک

اولین مرحله از طرز تهیه مربای انجیر خشک این است که انجیرهای خشک را خوب بشویید بعد به مدت ۴-۵ ساعت بخیسانید تا انجیرها از حالت خشکی در آیند و آب حاصل از آن را برای تهیه مربا استفاده کنید.

۲. پخت مربای انجیر خشک

پخت مربای انجیر خشک

زمانی که انجیر به مقدار کافی خیس خورد. آب حاصل از خیساندن آن را در قابلمه مدنظرتان بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید با حرارت گاز، شکر حل شود. بعد انجیرها را که خرد کرده‌اید، اضافه کنید و اجازه دهید مربای شما قوام پیدا کند. بعد در آخرین دقایق زعفران، گلاب و آب‌لیموی تازه را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه مربای شما آماده است. مربا را خاموش کنید تا خنک شود و در نهایت در شیشه‌های مدنظرتان بریزید.

نکته: اگر مربای شما غلیظ تر از حد دلخواهتان بود، می‌توانید در انتهای پخت، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای انجیر

طرز تهیه مربای انجیر خشک

تهیه و پخت مربا با میوه خشک یکی از راه‌های تهیه مربای هر میوه در هر فصل است. همان‌طور که در بالا مشاهده کردید، تهیه مربای انجیر خشک ساده است. اما خوب است نکات مهم برای تهیه آن را هم بدانید.

تهیه مربای انجیر خشک با انجیر درسته

بعد از مرحله خیساندن انجیرهای خشک می‌توانید آن‌ها را خرد نکنید و به همان شکل درسته در شهد شکر بریزید و بپزید به این ترتیب مربای شما درسته خواهد بود.

روش تهیه مربای انجیر شفاف

اگر می‌خواهید مربای شما شفاف‌تر باشد، می‌توانید قبل از پخت، انجیرها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوش خیس کنید و سپس پوست نازکی که روی آنها دارد را جدا کنید.

جایگزین‌های شکر برای تهیه مربای انجیر

می‌توانید به جای شکر از عسل یا شیره خرما هم برای تهیه این مربا استفاده کنید تا هم مربای شما سالم‌تر باشد هم متفاوت‌تر.

تهیه انواع مربای انجیر با انجیرهای زرد و سیاه

مربای انجیر را علاوه با انجیر خشک می‌توانید با انجیر تازه در فصل تابستان تهیه کنید. یادتان باشد برای تهیه این مربا هم می‌توانید از انجیر سیاه هم انجیر زرد استفاده کنید. روش تهیه مربای انجیر سیاه و روش تهیه مربای انجیر زرد را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

دیدگاه ها