طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز – دستور متفاوت و خوشمزه

طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مرغ یکی از غذاهایی است که تهیه و پخت آن به روش‌های مختلف انجام می‌شود. اما رایج‌ترین روش پخت مرغ، تهیه آن به شکل زعفرانی یا با رب است که قبلا در کتاب کاله روش تهیه مرغ زعفرانی آبدار و روش تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده را مرور کرده بودیم. اما یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین روش‌های پخت مرغ، تهیه آن با سس مایونز است که در ادامه بررسی می‌کنیم. پس همراه ما باشید تا طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز

  • مرغ ۴ تکه
  • سیر ۲ حبه
  • پیاز ۱ عدد
  • زعفران ۳-۴ قاشق غذاخوری
  • سس مایونز ۲ قاشق غذاخوری
  • عصاره مرغ نصف یا یک عدد

طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز

۱. آماده کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز ابتدا روی تکه‌های مرغ را با زعفران دم کرده خوب مرینیت یا مزه‌دار کنید و بعد رویش سیر بریزید و داخل یک ظرف به مدت یک تا سه ساعت در یخچال بگذارید تا مرغ کاملا مزه‌دار شود.

۲. تفت دادن مرغ

تفت دادن مرغ در روغن

اکنون مرغ مزه‌دار شده را در یک ماهیتابه مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا مرغ شما کاملا طلایی و سرخ شود. فقط دقت داشته باشید که مرغ‌تان نسوزد. در حدی که مرغ کمی طلایی شود کافی است.

۳. اضافه کردن مواد و پخت مرغ

اکنون مرغ را از ماهیتابه خارج کنید و پیاز خلال شده را به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید پیاز خوب سرخ شود. در نهایت مرغ‌ها را به ماهیتابه برگردانید و کمی هم بزنید تا مرغ و پیاز کاملا با هم مخلوط شوند. در این مرحله در ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید مرغ کمی بپزد. هم‌زمان سس مایونز را با زعفران دم‌کرده و آب گرم مخلوط کنید تا یک دست شود بعد به مرغ‌های در حال پخت اضافه کنید. در این مرحله ابتدا حرارت گاز را بالا ببرید وقتی چند جوش زد، عصاره مرغ پودری را اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ به مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه با حرارت کم بپزد و سس غلیظ شود.

نکته: اگر می‌خواهید مرغ زعفرانی با سس مایونز را تندتر کنید، می‌توانید فلفل قرمز و یا پودر فلفل قرمز به سس مایونز اضافه کنید.

نکاتی برای سرو مرغ زعفرانی با سس مایونز

  • مرغ زعفرانی با سس مایونز را می توانید با پلو، نان، سالاد و یا سبزیجات پخته شده سرو کنید.
  • می توانید برای تزیین غذا از جعفری و یا گشنیز تازه استفاده کنید.
  • مرغ زعفرانی با سس مایونز را می توانید به عنوان غذای اصلی و یا پیش غذا سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز

طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز

روش پخت مرغ با سس مایونز خیلی شبیه روش پخت مرغ با پیاز فراوان یا حتی طرز تهیه مرغ با ادویه ماسالا است. اما نکات و فوت‌وفن‌های خودش را دارد.

نکته مهم برای سس مایونز

می‌توانید برای تهیه مرغ زعفرانی با سس از سس مایونز خانگی و یا سس مایونز آماده استفاده کنید.

جایگزین سس مایونز برای تهیه مرغ

برای تهیه مرغ زعفرانی می‌توانید به جای سس مایونز از ماست چکیده و یا سس بشامل هم استفاده کنید و به طور کلی اگر سس مایونز دوست ندارید، می‌توانید آن را با مخلوطی از ماست چکیده، آبلیمو و شوید خشک جایگزین کنید.

تفاوت بافت مرغ زعفرانی با سس مایونز با مرغ با ماست

مرغ زعفرانی که با سس مایونز یا ماست تهیه می‌شوند از لحاظ بافت و البته پخت مرغ تفاوت دارند.

مرغ زعفرانی با سس مایونز: بافتی کرمی‌تر و لطیف‌تر نسبت به مرغ با ماست دارد. سس مایونز چربی بیشتری نسبت به ماست دارد، که به مرغ بافتی غنی‌تر می‌دهد.

مرغ با ماست: بافتی سبک‌تر و کم چرب‌تر نسبت به مرغ زعفرانی با سس مایونز دارد و از آن‌جایی که ماست نسبت به سس مایونز چربی کمتری دارد، مرغ با ماست بافتی تُردتر دارد.

بهترین زمان نگهداری مرغ با سس مایونز

مرغ زعفرانی با سس مایونز را می‌توانید تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید. اما حتما باقی مانده این غذا را سریع در یخچال بگذارید چون بخاطر داشتن مایونز سریع‌تر خراب می‌شود.

دیدگاه ها