طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج به سبک رستورانی

طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

هویج، الماس پنهان در آشپزی به‌خصوص آشپزی ایرانی است. این سبزی ریشه‌دار نارنجی خوشرنگ، نه تنها به مرغ زعفرانی شما رنگ و لعابی وصف‌ناپذیر می‌بخشد، بلکه طعم آن را به طرز شگفت‌انگیزی شیرین و دلنشین می‌کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان را مرور کرده بودیم. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج به سبک رستورانی را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه مرغ زعفرانی با هویج

  • ران و سینه مرغ ۴-۵ تکه
  • پیاز متوسط یک عدد
  • هویج متوسط ۳ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • کره و روغن ۵۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
  • چوب دارچین ۱ تکه
  • آبلیمو (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
  • رب (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج

۱. تفت دادن مرغ و خرد کردن هویج

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج این است که تکه‌های مرغ یعنی ران یا سینه مرغ را با آب خوب بشویید و بگذارید آبش کاملا گرفته شود. سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار دهید و کره و روغن مایع را در آن آب کنید بعد قطعات مرغ را در تابه بچینید و از هر دو طرف به مدت چند دقیقه تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی شود. هم زمان که مرغ سرخ می‌شود هویج را به اندازه یکسان خرد کنید.

۲. اضافه کردن باقی مواد

اضافه کردن مرغ و هویج و پخت مرغ زعفرانی با هویج

بعد از این که مرغ خوب سرخ شد نوبت آن است که مرغ را قابلمه خارج کرده و پیاز رنده شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس هویج را اضافه کنید و مرغ را به قابلمه برگردانید. فقط اجازه دهید حتما هویج کمی نرم شود.

در نهایت زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و چوب دارچین را به مواد داخل تابه اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید و مقداری آب جوش به تابه اضافه کنید تا روی مواد را بگیرد. زعفران دم کرده را هم به مواد اضافه کنید و اجازه دهید خورشت مرغ ابتدا با حرارت بالا بجوشد بعد که آب به جوش آمد حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا مرغ به مدت یک ساعت خوب بپزد.

نکته: برای تهیه مرغ زعفرانی می‌توانید رب هم استفاده کنید. البته استفاده از رب همان‌طور که در مواد لازم ذکر شده است کاملا اختیاری است. اگر از رب برای تهیه مرغ زعفرانی خود استفاده می‌کنید، بهتر است طرز تهیه مرغ زعفرانی با رب را در کتاب کاله مطالعه کنید.

۳. پخت نهایی مرغ

پخت مرغ زعفرانی با هویج

در آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج و در ۱۵ دقیقه آخر پخت مرغ، آبلیمو را به مواد اضافه کنید تا طعم مرغ بهتر شود. پس از پخت کامل، مرغ زعفرانی را در ظرف مورد نظر بکشید. برای تزیین می‌توانید از خلال بادام استفاده کنید. این غذا را می‌توانید همراه با پلو، نان یا سبزیجات سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ زعفرانی

تهیه مرغ زعفرانی با هویج درست مثل طرز تهیه مرغ زعفرانی آسان است چون با چند ماده ساده و کمی حوصله می‌توانید یک غذای مجلسی و خوشمزه روی سفره بیاورید. اما دست نگه دارید! برای اینکه مرغ زعفرانی شما به یک شاهکار آشپزی تبدیل شود، باید به نکات ریز و درشت آن توجه کنید.

دلیل استفاده از هویج برای تهیه مرغ

استفاده از هویج در مرغ زعفرانی علاوه بر افزودن رنگ زیبا و طعم ملایم شیرین باعث می‌شود طعم مرغ زعفرانی دلپذیرتر باشد. اما در کنار تمام این موارد هویج به دلیل داشتن فیبر می‌تواند گزینه خوبی برای احساس سیری باشد و حتی به هضم بهتر غذا کمک کند.

زمان استفاده کردن زعفران به خورشت مرغ زعفرانی

بهتر است زعفران را در ۲ مرحله به این غذا اضافه کنید. یک بار زمانی که مرغ را تفت داده‌اید و دیگری در آخرین لحظات پخت غذا. این کار باعث می‌شود هم رنگ غذای شما بهتر شود هم طعم زعفران در غذا بهتر خود را نشان دهد.

بهترین روش دم کردن زعفران

برای دم کردن زعفران از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود اما یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها این است که به پودر زعفران یا زعفران آسیاب شده آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا دم بکشد.

طعم دار کردن مرغ

گرفتن بوی زهم مرغ یکی از کارهای مهمی است که باید در فرایند پخت مرغ انجام شود. یکی از روش‌های گرفتن بوی زهم مرغ علاوه بر اضافه کردن هویج و استفاده کردن از پیاز، این است که به آن ادویه‌های مناسب اضافه کنید. به طور کلی برای طعم‌دار کردن بیشتر مرغ می‌توانید از ادویه‌های دلخواه دیگری مانند زنجبیل، دارچین یا فلفل قرمز هم استفاده کنید.

انواع روش‌های تهیه مرغ زعفرانی و استفاده از آن

مرغ زعفرانی را معمولا در کنار برنج ساده یا شوید پلو و البته باقالی پلو استفاده می‌کنند. اما نکته مهم این است که برحسب نیاز و ذائقه خود می‌توانید مرغ زعفرانی را به روش‌های مختلف تهیه کنید. یکی از رایج‌ترین و البته جذاب‌ترین روش‌های تهیه مرغ این است که آن را همراه با آلو بپزید. طرز تهیه مرغ زعفرانی با آلو را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

اما شاید متفاوت‌ترین روش‌های تهیه مرغ زعفرانی همراه کردن آن با سس مایونز و البته ماست است. طرز تهیه مرغ زعفرانی با سس مایونز و طرز تهیه مرغ زعفرانی با ماست هم در کتاب کاله موجود است و می‌توانید جزییات آن را مطالعه کنید.

ضمنا اگر زمان کافی ندارید و می‌خواهید خورشت مرغ زعفرانی خود را سریع‌تر آماده کنید می‌توانید طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز را با جزییات مهم در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها