طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز سریع و فوری

طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر همیشه از انتظار طولانی برای پخت مرغ زعفرانی خسته هستید، می‌توانید آن را در زودپز بپزید. با زودپز، این غذای خوشمزه و مجلسی در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود و دیگر نیازی نیست ساعت‌ها کنار اجاق گاز بایستید تا مرغتان بپزد. با چند ترفند ساده و یک زودپز می‌توانید مرغ زعفرانی نرم و پرطرفداری را در مدت زمان بسیار کوتاهی تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه مرغ زعفرانی در زودپز

  • مرغ ۶-۷ تکه
  • پیاز ۲ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز

آماده کردن مرغ

تفت دادن مرغ در زودپز برای تهیه مرغ زعفرانی

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز درست مثل طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار این است که ابتدا پیاز را خرد کرده و در زودپز که مقدار کمی روغن در آن ریخته‌اید، بریزید و پیاز را کمی تفت دهید تا سبک شود. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی رنگش عوض شود بعد زردچوبه، فلفل و نمک را به همراه ادویه مرغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در نهایت زعفران دم کرده غلیظ را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ مرغ طلایی شود.

پخت مرغ در زودپز

اکنون در این مرحله آب را به مواد اضافه کنید تا مرغ‌ها کاملا پوشیده شوند. در زودپز را بسته و شعله را زیاد کنید تا زودپز بخار بگیرد و شروع به سوت زدن کند. پس از شروع سوت زدن، شعله را کم کرده و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید مرغ بپزد. می‌توانید این مرغ را به همین شکل خیلی ساده در کنار برنج نوش جان کنید.

اما می‌توانید بعد از این که مرغ پخت آن را از زودپز خارج کنید و در تابه کمی سرخ کنید و کمی زعفران دیگر به آن اضافه کنید. طرز تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده را با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ زعفرانی در زودپز

طرز تهیه مرغ زعفرانی در زودپز

تهیه و پخت مرغ زعفرانی در زودپز نسبت به تهیه مرغ زعفرانی در قابلمه ساده‌تر است اما درست مثل مرغ زعفرانی معمولی نکات و فوت‌وفن‌هایی دارد که هنگام تهیه غذا باید به آن‌ها دقت کنید.

اضافه کردن رب به مرغ

اگر دوست دارید که مرغتان رنگ قرمزی داشته باشد می‌توانید مقداری رب به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن رب بعد از این که مرغ را در روغن تفت دادید، مقداری رب کف زودپز بریزید و در روغن تفت دهید تا رنگش باز شود بعد مثل روش بالا مرغ را بپزید. طرز تهیه مرغ زعفرانی با رب را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

انتخاب درجه مناسب زودپز

اگر زودپز شما دارای درجه تنظیم حرارت است، بهتر است آن را روی درجه متوسط قرار دهید. این درجه حرارت برای پخت مرغ و نرم شدن آن مناسب است. اگر زودپز شما فاقد درجه تنظیم حرارت است، پس از شروع به سوت زدن، شعله را کم کرده و به مدت مشخصی که در دستورالعمل ذکر شده، پخت را ادامه دهید.

دقت کنید که زمان پخت مرغ در زودپز معمولا ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است اما برحسب نوع مرغ و حتی این که سینه مرغ باشد یا ران مرغ ممکن است زمان متفاوت شود. سینه مرغ معمولا به زمان بیشتری برای پخت دارد.

پخت همزمان مرغ و سبزیجات در زودپز

شما می‌توانید مرغ را همراه با سبزیجات مانند هویج، سیب‌زمینی، نخود فرنگی و یا حتی سبزیجات معطر مانند پیازچه و جعفری هم در زودپز بپزید. برای این کار، سبزیجات را به همراه مرغ و سایر مواد داخل زودپز ریخته و غذا را بپزید. طرز تهیه مرغ زعفرانی با هویج را هم می‌توانید در کتاب کاله با جزییات کامل مطالعه کنید.

از بین بردن بوی زهم مرغ و خوشمزه‌تر کردن آن

برای آن‌که مرغ زعفرانی تهیه شده در زودپز شما خوشمزه باشد و بوی زهم ندهد باید حتما آن را با ادویه‌های مناسب پخت مرغ بپزید که یکی از بهترین گزینه‌ها قطعا چوب دارچین، برگ بو و البته پودر سیر است. یادتان باشد همراه کردن مرغ با پیاز و سیر هم به بهتر شدن طعم آن و گرفتن بوی زهم آن کمک شایانی می‌کند. اگر دوست دارید یک مرغ خوشمزه داشته باشید خوب است طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان را هم در کتاب کاله بخوانید.

البته یکی از روش‌های کمتر متعارف اما جذاب تهیه مرغ این است که آن را با قره قروت یا تلف تهیه کنید. طرز تهیه مرغ زعفرانی با تلف را هم می‌توانید با جزییات در کاله مطالعه کنید.

استفاده از مرغ زعفرانی در کنار انواع غذاها

مرغ زعفرانی را می‌توانید هم در کنار برنج ساده که به روش کته هم به روش آبکش تهیه کرده‌اید، میل کنید. البته یکی از بهترین و رایج‌ترین استفاده‌ها از مرغ زعفرانی همراهی آن در تهیه زرشک پلو با مرغ است. اما استفاده از مرغ زعفرانی در کنار شوید پلو، باقالی پلو و انواع قاطی‌پلوهای دیگر کاربرد دارد.

اما اگر دوست دارید حتی می‌توانید مرغی که به این روش تهیه کرده‌اید را ریش ریش کنید و در انواع غذاها مثلا سالاد الویه یا غذاهای دیگری که می‌خواهید با مرغ ریش ریش همراه کنید، بخورید. یکی از راه‌های استفاده از مرغ ریش ریشی که در زودپز پخته‌اید استفاده از آن در تهیه ته چین است. طرز تهیه ته چین با مرغ زعفرانی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

فواید استفاده از زودپز برای پخت مرغ

یکی از دلایل مهم ما برای استفاده از زودپز برای پخت این است که سرعت پخت را بالا ببرید. پخت مرغ در زودپز به مراتب سرعت پخت آن را بالا می‌برد و باعث می‌شود مرغ بهتر بپزد و نرم‌تر شود. البته پخت مرغ در زودپز به حفظ مواد مغذی آن هم کمک می‌کند.

دیدگاه ها