با دلایل گریه نوزاد و راه‌های رمزگشایی کردنش آشنا شوید

یبوست در نوزادان


دلایل گریه نوزاد الزاما نشانه بیماری یا مشکل خاصی نیست. اما آنچه تمام مادران و پدران را نگران می‌کند آن است که نمی‌توانند گریه نوزادشان را تفسیر کنند. از آنجایی که نوزادان قادر به بیان کلمات برای بیان خواسته یا مشکلشان نیستند، آشنایی با دلایلی که نوزاد گریه می‌کند به شما این امکان را می‌دهد تا بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری بتوانید فرزندتان را آرام کنید.

دلایل گریه کردن نوزادان فراوان است. آن‌ها گریه می‌کنند تا احساس گرسنگی، درد، ترس، نیازشان به خواب، تعویض پوشک و بسیاری نیازهای دیگرشان را ابراز کنند. در حقیقت گریه نوزاد زبانی است که او برای برقراری ارتباط با دیگران از آن استفاده می‌کند.

اما شما چگونه متوجه قصد نوزادتان از گریه‌اش می‌شوید؟ این دقیقا موضوعی است که پاسخش را در این مقاله می‌توانید جستجو کنید.

آنچه باید از گریه نوزاد بدانید

دلایلی که می گوید چرا نوزاد شما گریه می کند؟

تا زمانی که کودکتان بتواند حرف بزند، برای مطرح کردن نیازهایش گریه می‌کند. این گریه از بدو تولد و همزمان با به دنیا آمدن نوزاد آغاز می‌شود. در دو تا سه هفتگی بعد از تولد روند رو به رشد دارد.

در فاصله شش تا هشت هفتگی به اوج خود می‌رسد ولی بعد از آن روندی کاهشی را پیش می‌گیرد تا جایی که به طور طبیعی در حدود چهار ماهگی به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید. اما آنچه که بر عهده والدین است شناخت و درک نیازهای نوزاد است که سبب گریه‌ او می‌شود.

دلایل گریه نوزاد چه می‌تواند باشد؟

دلیل اول گریه نوزاد: من گرسنه هستم

گرسنگی اولین احتمالی است که هر پدر و مادری وقتی نوزادش شروع به گریه می‌کند، به آن فکر می‌کند. ولی گریه کردن به دلیل گرسنگی با علائم دیگری همراه است. البته گرسنگی تنها یکی از دلایل گریه نوزاد است.

به گریه‌های او خوب گوش کنید. گریه کم توان مانند: نق‌نق کردن، ریتمیک و تکراری همراه با حرکات مکیدن، خوردن انگشت شصت و برگرداندن سر به سمت شما وقتی دستتان را به گونه‌اش می‌کشید، واکنش‌های ناشی از گرسنگی نوزادان هستند. کافی است به او شیر دهید تا آرام شود.

البته تغذیه نوزاد با شیر مادر هم اصول خودش را دارد که بهتر است با اصول تغذیه نوزادتان با شیر مادر حتما آشنا شوید تا چیزی را از قلم نیندازید.

دلیل دوم گریه نوزاد: من خسته هستم

نوزادان به ۱۶ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. آنها زود خسته می‌شوند و نیاز دارند هر زمانی که احساس خستگی کردند، بخوابند و اگر شما متوجه این موضوع نشوید، شروع به گریه می‌کند. به خصوص وقتی که بیش از حد خسته باشند. گریه‌هایی که کم کم شدت می‌گیرد همراه با خمیازه، مالیدن چشم و گوش به وضوح بیان می‌کند که نوزادتان نیاز به خوابیدن دارد.

دلیل سوم گریه نوزاد: پوشکم را کثیف کرده‌ام

نوزادان با گریه کردن به شما خبر می‌دهند که لازم است پوشک‌شان را عوض کنید. وقتی نوزاد گریه می‌کند، اول از همه نگاهی به پوشکش بیندازید.

دلیل چهارم گریه نوزاد: حوصله‌ام سر رفته است

این نوع گریه نوزاد به محض شروع شدن تبدیل به جیغ و داد می‌شود و سپس، حالت خشمگین به خود می‌گیرد که به این معناست که «چرا من را نادیده می‌گیرید، چرا با من بازی نمی‌کنید؟ چرا من را نوازش نمی‌کنید؟» یکی از بهترین راه حل‌ها برای این که به نوزادتان بگویید به فکر او هستید، ماساژ نوزاد است که اتفاقا علاوه بر ایجاد حس بازی و سرگرمی در نوزاد، به سلامتی‌اش هم کمک می‌کند.

دلیل پنجم گریه نوزاد: احساس امنیت نمی‌کنم

شاید متوجه شده باشید که هنگامی که نوزادتان را در آغوش می‌گیرید و قدم می‌زنید، گریه‌های او قطع می‌شود. نوزادان نیاز به نوازش زیادی دارند. آن‌ها دوست دارند والدین‌شان را ببینند، صدای آن‌ها را بشنوند و به ضربان قلب‌شان گوش دهند و گاهی برای بیان این درخواست‌شان از گریه استفاده می‌کنند. آن‌ها در آغوش والدین‌شان احساس امنیت می‌کنند.

دلایل گریه نوزاد چه می تواند باشد؟
مروری بر دلایل گریه نوزاد و رمزگشایی آن‌ها

دلیل ششم گریه نوزاد: من دل درد دارم

گاهی دل درد یکی از دلایل گریه کردن نوزاد شماست. عوامل ایجاد دل درد در نوزادان می‌تواند زیاد باشد که در بسیاری از موارد به دلیل کولیک و گاز روده است. این گریه‌ها حداقل سه ساعت در روز، سه روز در هفته و سه هفته پشت هم اتفاق می‌افتد. دلایل کولیک نه به واضح است و نه درمان مشخصی دارد، اما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای تسکین درد نوزادتان و کاهش گریه‌هایش استفاده کنید.

گاز روده هم کودکان را به گریه می‌اندازد. گاهی آزاد کردن باد، درد ناشی از این گاز را کاهش می‌دهد و گریه نوزاد قطع می‌شود.

دلیل هفتم گریه نوزاد: من باید آروغ بزنم

نوزادان هنگام مکیدن شیر هوای زیادی همراه شیر می‌بلعند. این هوا اگر آزاد نشود سبب ناراحتی نوزاد و گریه او می‌شود. یک آروغ حسابی، حال نوزاد را جا می‌آورد و گریه‌های او را قطع می‌کند. همیشه بعد از خوردن شیر به نوزادتان فرصت بدهید تا آروغ بزند و بلافاصله او را نخوابانید.

دلیل هشتم گریه نوزاد: من احساس سرما یا گرما می‌کنم

اگر نوزادتان احساس سرما یا گرما داشته باشد، شروع به گریه می‌کند. مثلا وقتی در حال تعویض پوشکش هستید و با دستمال مرطوب تمیزش می‌کنید، ممکن است احساس سرما کند و با گریه اعتراضش را نشان دهد. علاوه بر این از گرمای بیش از اندازه هم شاکی می‌شوند.

دلیل نهم گریه نوزاد: من راحت نیستم

ممکن است تار مویی محکم دور انگشت نوزادتان پیچیده شده باشد و گردش خون را با مشکل مواجه کند. نوزادان در این شرایط به دلیل درد گریه می‌کنند. گاهی حتی پیش می‌آید که تار مویی در پوشک نوزاد پسرتان دور آلت تناسلیش بپیچد و سبب درد و گریه او شود. حتی پیش می‌آید که برچسب لباس یا حتی جنس لباس نوزاد سبب ناراحتی او و گریه‌های بی‌امانش شود.

دلیل دهم گریه نوزاد: دندان درد دارم

تصور کنید کشیدن دندان چه میزان درد دارد، برای نوزادان هم درآوردن دندان جدید به همان اندازه دردناک است. پس به نوزادتان حق بدهید که هنگام در آوردن دندان از شدت درد گریه کند. برای اینکه مطمئن شوید دلیل گریه او دندان درآوردن است، با انگشت به آرامی لثه‌های او را لمس کنید. اولین دندان‌ها نوزادان معمولا بین چهار تا هفت ماهگی در می‌آیند. از ابزارهایی که به این منظور هستند، استفاده کنید تا التهاب لثه نوزاد کاهش پیدا کند.

دلیل یازدهم گریه نوزاد: دندان درد دارم من بیمار هستم

گریه‌های نرم و ضعیف نوزاد که انرژی همیشگی را ندارد می‌تواند دلیل بیماری نوزاد باشد. در این شرایط سایر علائم را چک کنید. تب، اسهال، یبوست، استفراغ و هر چیز غیرعادی دیگر می‌تواند نشان دهد کودکتان بیمار است. در صورت لزوم با پزشک معالج کودکتان حتما تماس بگیرید.

چرا کودک شما گریه می کند؟
رمزگشایی از دلایل گریه کردن نوزادان

دلایل گریه‌های نوزاد را رمزگشایی کنید

بررسی محققان نشان داده است که پنج صدای اصلی قبل از گریه نوزاد تفاوت بین گریه‌های مختلف نوزادان را مشخص می‌کند که می‌توانید نیازهای اصلی آن‌ها را رمزگشایی کند. در واقع از نظر محققان، دلایل گریه نوزاد باعث ایجاد صداهای متفاوتی در حنجره آن‌ها می‌شود.

  • نه (Neh): گرسنگی
  • اه (Eh): آروغ
  • ایر(Eairh ): باد شکم
  • هه (Heh): احساس ناراحتی (گرما، سرما، رطوبت)
  • اوه (Owh ): خستگی و خواب‌آلودگی

 پس کافی است هنگام گریه نوزاد با دقت به صدای گریه‌ او گوش کنید تا معنای گریه نوزادتان را بفهمید.

چگونه گریه‌های نوزاد را تسکین دهید؟

دلایل مختلفی برای گریه‌های نوزادان مطرح می‌شود. تشخیص علت گریه نوزاد اهمیت خاصی دارد ولی لازم است تا راه‌های قطع گریه نوزادان را هم بلد باشید.

راه اول تسکین گریه نوزاد: چیزی برای مکیدن به نوزادتان بدهید

مکیدن ضربان قلب کودک را به حالت نرمال می‌رساند، ماهیچه‌های منقبض شده معده را شل می‌کند و احساس آرامش را به او القا می‌کند. بیشتر نوزادان در این شرایط انگشت‌شان را می‌مکند اما پستانک هم راه حل مناسبی است.

راه دوم تسکین گریه نوزاد: نوزادتان را گرم نگه دارید

نوزادان دوست دارند مانند شرایط رحم مادر، احساس گرما و امنیت داشته باشند. گاهی به علت احساس ناامنی یا سرما گریه می‌کنند. کافی است او را در پتو بپیچید و در آغوش بگیرید.

راه سوم تسکین گریه نوزاد: برای نوزادتان موسیقی پخش کنید

لالایی و موسیقی‌های ملایم به نوزادتان آرامش می‌دهد. برایش موسیقی پخش کنید، آواز بخوانید، برقصید. تمام این موارد به نوزادتان را آرام کرده و خوابی آرام برایش به همراه خواهد داشت.

راه چهارم تسکین گریه نوزاد: صدای سفید برای نوزادان آرامش‌بخش است

صدای سفید (white noise) اصطلاحی است که برای صداهای مشابه صدای رحم مادر استفاده می‌شود. صدای جاروبرقی، ماشین لباس‌شویی، فن حمام، بارش شدید باران یا حتی سشوار، مانند صداهایی هستند که نوزاد در رحم مادر می‌شنید به همین دلیل هنگام بی‌قراری نوزادان این صداها گریه‌های او را کم می‌کنند.

راه پنجم تسکین گریه نوزاد: هوای تازه نوزادتان را آرام می‌کند

گاهی اوقات بردن نوزاد به حیاط خانه یا حتی جلوی در، باعث قطع گریه او می‌شود. هوای تازه بیرون، نگاه کردن به آسمان و دیدن درختان و شنیدن صدای پرندگان مسبب آرامش نوزاد است.

راه ششم تسکین گریه نوزاد: نوزادتان را به حمام آب گرم ببرید

آب گرم و حمام کردن نوزاد نه تنها بزرگترها بله نوزادان را هم آرام می‌کند و سبب قطع گریه نوزاد می‌شود. می‌توانید او را در وان بگذارید یا در آغوش بگیرید و با هم زیر دوش آب گرم بروید تا حس امنیت بیشتری به نوزاد منتقل شود.

راه هفتم تسکین گریه نوزاد: نوزادان حرکت را دوست دارند

کافی است هنگام گریه، کمی نوزادتان را تکان دهید. از گهواره یا صندلی‌های چرخان استفاده کنید. یا نوزاد را داخل کالسکه و ماشین بگذارید و حرکت دهید. این حرکت‌های آرام باعث آرامش نوزاد می‌شود.

فقط حواس‌تان باشد که نباید نوزاد را تکان‌های شدید دهید. تکان‌های شدید سبب آسیب مغزی و حتی گاهی مرگ آنها می‌شود.

راه هشتم تسکین گریه نوزاد: از ماساژ برای آرام کردن گریه نوزاد استفاده کنید

بیشتر نوزادان دوست دارند لمس شوند، بنابراین ممکن است ماساژ راهی برای آرام کردن‌شان باشد. ماساژ حتی برای کاهش درد کولیک هم موثر هستند. حرکات را آهسته انجام دهید. روش‌های مختلفی برای ماساژ نوزادان وجود دارد. آنها را در اینترنت سرچ کنید و اجرا کنید.

چگونه در حین کودک داری، مادر و پدر می‌توانند استراحت کنند؟

گاهی گریه نوزادان به دلیل احساس استرس و ناراحتی والدین است. آن‌ها به خوبی نگرانی‌های والدین‌شان را درک می‌کنند. یادتان نرود در بیشتر موارد گریه‌های نوزادان کاملا نرمال است. پس احساس گناه نداشته باشید و خودتان را سرزنش نکنید. هر چه شما صبورتر و آرام‌تر باشید، نوزادتان آرام‌تر خواهد بود. برای این که به آرامش خودتان و نوزادتان کمک کنید می‌توانید راه‌های زیر را هم امتحان کنید.

  • تغذیه خوب و کافی داشته باشید.
  • ورزش، مدیتیشن و یوگا به آرامش‌تان کمک می‌کند.
  • گاهی نوزاد را در مکانی امن قرار دهید و بگذارید مدتی گریه کند. به خودتان یادآوری کنید که گریه کردن به خودی خود به کودک شما آسیب نمی‌رساند. او فقط ممکن است نیاز به آزادی داشته باشد.
  • با یک دوست یا اقوام معتمد تماس بگیرید و از او مشاوره بخواهید.
  • نگهداری نوزاد را برای مدت کوتاهی به کسی که به او اعتماد دارید واگذار کنید.
  • نفس عمیق بکشید و برای خودتان تکرار کنید که «نوزاد من این مرحله را طی می‌کند».
  • هر کاری که لازم است انجام دهید، اما به هیچ وجه با تکان دادن شدید نوزاد ناامیدی خود را از قطع گریه نوزاد ابراز نکنید. چون با این کار فقط به او صدمه خواهید زد.

به دنبال دلایل گریه نوزاد باشید

گریه بخشی مهمی از زندگی نوزادان است. به طور متوسط​​، نوزادان هر روز حدود دو ساعت گریه می‌کنند. گاهی این گریه‌ها طولانی و حتی بلندتر از حد معمول می‌شود. گریه‌های نوزادان تا حدود شش هفتگی تقریبا به سه ساعت در روز می‌رسد ولی بعدها میزان آن به یک ساعت در روز کاهش می‌یابد.

اما گریه نوزاد دلایل خاصی دارد. نوزاد با گریه کردن با اطراف ارتباط برقرار می‌کند و درخواست‌های خود را مطرح می‌کند. او نمی‌تواند با کلمات نیازهایش را مطرح کند پس، آسان‌ترین راه را انتخاب و گریه می‌کند.

شما به عنوان والدین او موظف هستید از روی گریه‌هایش، نیازها و درخواست‌های او را بفهمید. نوزادان بسیار ناتوان و به شما وابسته هستند پس زبان آنها را یاد بگیرید تا بتوانید آرامش به آنها هدیه کنید.

دیدگاه ها