شگفت‌انگیز‌ترین خواص بهار نارنج و دمنوش آن

خواص بهار نارنج

بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است و کاربرد‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مصارف آن در طب سنتی اشاره کرد. در ادامه بیشتر با بهار نارنج، خواص بهار نارنج، فواید بهار نارنج و  مشخصات آن بیشتر آشنا شوید.

بهار نارنج چیست؟

بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است. درخت نارنج به صورت بومی در جنوب چین و شمال شرقی هند می‌روید و بسته به انواعش از هشت تا ۱۵ متر ارتفاع دارد. غنچه درخت نارنج در اواخر زمستان تشکیل می‌شود و در اوایل بهار شکوفه‌های سفید رنگ معطر آن کاملا باز می‌شوند.

شکوفه‌های نارنج بسیار معطرند و رایحه‌ای شیرین دارند. طعم آن تلخ است و ممکن است طعم صابونی داشته باشد، به همین دلیل اغلب در تهیه دمنوش بهار نارنج آن را با عسل میل می‌کنند.

کاربرد‌های بهار نارنج چیست؟

در طب سنتی گفته می‌شود که شکوفه نارنج طبیعتی گرم و خشک دارد و بر این اساس در درمان‌ بیماری‌های مختلف به شیوه‌های خاصی تجویز می‌شود. همچنین از آن در تهیه عرقی‌جات یا به صوت دمنوش خالص یا مخلوط با سایر گیاهان دارویی استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، شکوفه نارنج بسیار معطر است و بوی آن یادآور یاسمن، جوز هندی و چمن تازه است.

عرق حاصل از شکوفه نارنج مثل گلاب در پخت‌وپز، صنایع غذایی، داروسازی، عطرسازی و آروماتراپی کاربرد‌ وسیعی دارد و به دلیل فوایدی که برای سلامت و شادابی پوست دارد از اسانس روغنی و آب مقطر آن در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و به این ترتیب از خواص بهار نارنج در سلامت پوست استفاده می‌شود.

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج

برای درست کردن دمنوش بهار نارنج که مفید و آرامش بخش است، باید ۱۰ گرم بهار نارنج را در دو لیوان آب‌جوش بریزید و به مدت حدود ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس آن را از صافی عبور داده و ‌همراه با یک قاشق سوپ‌خوری عسل یا نبات بنوشید.

می‌توانید برای تهیه این دمنوش، بهار نارنج خشک شده را از عطاری تهیه کنید یا در صورت دلخواه، خودتان در فصل بهار و اواخر اردیبهشت ماه اقدام به چیدن و خشک کردن آن کنید.

در این دمنوش می‌توانید دارچین هم بریزید و به این ترتیب دمنوش بهار نارنج با دارچینی داشته باشید که خاصیت بیشتری دارد و عطر و بوی مسحورکننده‌ای را تجربه کنید و از خواص بهار نارنج بیشتر بهره ببرید.

خواص بهارنارنج
خواص بهارنارنج

فواید و خواص بهار نارنج

بهار نارنج تازه و فرآورده‌های مختلف آن از جمله آب مقطر و اسانس کاربرد‌های فراوان دارند. برای به دست آوردن اسانس بهار نارنج از گل، دانه، برگ،ساقه، پوست آن‌ استفاده می‌کنند که آب بهار نارنج در واقع محصول فرعی این فرآیند تقطیر است.

استفاده از بهار نارنج به صورت خشک در درست کردن مربا و دمنوش در کشور ما رایج است. مصرف این گیاه دارای خواص بسیاری است که در ادامه نگاهی به خواص بهار نارنج می‌‌اندازیم.

آرامش اعصاب و رفع میگرن و سردرد با بهار نارنج

بهار نارنج با تاثیر بر سیستم عصبی باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. در روز‌هایی که احساس افسردگی می‌کنید یا فشار‌های عصبی زیاد منجر به ایجاد سردرد شما شده است؛ به راحتی می‌توانید دمنوش بهارنارنج را آماده و مصرف کنید. این دمنوش در درمان بی‌خوابی هم موثر است.

درمان مشکلات گوارشی

نوشیدن دمنوش بهار نارنج برای رفع درد و گرفتگی‌های شکمی، سوء هاضمه کمک می‌کند. این نوشیدنی در افرادی که معده ضغیف دارند باعث تقویت معده و درمان نفخ می‌شود. این دمنوش در طب سنتی برای درمان بی‌اشتهایی هم کاربرد داشته است.

سلامت قلب و تقویت ایمنی بدن یکی از خواص اصلی بهار نارنج

این گیاه دارویی از آریتمی (بی نظمی ضربان قلب) پیشگیری می‌کند و به دلیل تنظیم فشار خون می‌تواند از بروز سکته‌ و حمله ناگهانی قلبی جلوگیری کند. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان خواص ضد سرطانی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

نرم و روشن کردن پوست با بهره‌گیری از خواص بهار نارنج

یکی دیگر از خواص بهار نارنج، نرمی پوست و روشن کردن آن است. آب بهار نارنج باعث درخشندگی و تنظیم رنگ پوست می‌شود. می‌توانید آن را به عنوان تونر طبیعی استفاده کنید که باعث آبرسانی و درخشندگی پوست می‌شود. علاوه بر این در درمان آفتاب سوختگی‌های خفیف، قرمزی و التهاب پوست هم موثر است.

مضرات دمنوش بهار نارنج

بهار نارنج از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند مضر باشد. در دوران بارداری و شیردهی و همچنین در صورت مصرف دارو‎‌های خاص از جمله دارو‌های ضد افسردگی حتما با پزشک خود در ارتباط با مصرف این دمنوش مشورت کنید. 

دیدگاه ها