قدرت پروتئین در ماست ایسلندی ؛ چرا ورزشکاران به این ماست نیاز دارند؟

شاید تعجب نکنید اگر بشنوید پروتئین مهم‌ترین ماده مغذی است، اما سوال این است، «چرا؟» در این مقاله می‌خواهیم به موشکافی اهمیت پروتئین و معرفی یکی از بهترین منابع دریافت آن یعنی ماست ایسلندی بپردازیم که ممکن است کم‌تر در مورد آن شنیده باشید.

بدن ما برای این که بتواند در طول روز بهترین عملکرد را داشته باشد نیازمند مواد مغذی است؛ صبح، ظهر، بعد از ظهر و شب. پروتئین یکی از همین مواد مغذی است که از راه‌های مختلفی برای ما مفید واقع می‌شود و مصرف آن ضروری است. اولین ویژگی پروتئین، خاصیت سیرکنندگی آن است. ویژگی دیگر پروتئین‌های با کیفیت مثل پروتئین موجود در شیر، کمک به کنترل وزن و ثابت نگه داشتن قند خون است. پروتئین‌ها عنصر اولیه و ضروری رشد و حفظ ساختار ماهیچه‌ها هستند.

به چه پروتئینی با کیفیت می‌گوییم؟

بسیاری از مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند اما وقتی حرف از پروتئین می‌زنیم منظور ما فقط کمیت آن نیست، بلکه کیفیت پروتئین است که اهمیت پیدا می‌کند. پروتئین موجود در شیر به دلیل داشتن ۹ آمینو اسید ضروری یک پروتئین کامل محسوب می‌شود، به راحتی گوارش می‌شود و به همین دلیل یکی از بهترین منابع دریافت این ماده مغذی است. آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین هستند، اما از آنجا که بدن ما قادر به ساخت این ۹ آمینو اسید ضروری نیست، باید آن‌ها را با مصرف مواد غذایی تامین کند. 

پروتئین در بدن انسان

دو نوع پروتئین اصلی در شیر وجود دارد: کازئین و وِی. تقریبا ۸۰٪ پروتئین شیر کازئین است و وِی ۲۰٪  دیگر آن را تشکیل می‌دهد. کازئین نوعی ژل در روده ایجاد می‌کند و هضم و جذب آن با سرعت کم‌تری صورت می‌گیرد. پروتیئن وی اما، به دلیل تجزیه ناپذیری در آب تشکیل دهنده شیر به سرعت جذب می شود. ترکیب وی و کازئین در شیر در نهایت موجب انتقال سریع اما پایدار پروتئین در بدن می‌شود.

اولویت دادن به پروتئینِ با کیفیت در برنامه غذایی، یک شالوده خوب برای خوردن غذاهای خوب است. 

بدن ما به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟

اگر خیلی ساده و خلاصه بخواهیم بگوییم، بزرگسالان روزانه به ۵۰ گرم از این ماده مغذی نیاز دارند، اما این مقدار بر اساس یک برنامه غذایی است که مصرف ۲۰۰۰ کالری در آن ضروری باشد. بسته به نیاز روزانه شما به کالری، این مقدار می‌تواند تغییر کند.

ماست ایسلندی چیست؟

ایسلند، سرزمین شفق‌های قطبی، با یخچال‌های طبیعی بزرگ و آتشفشان‌های فعال در سالیان دور محل سکونت وایکینگ‌ها بوده است. وایکینگ‌ها برای مقابله با سرمای سخت زمستان نیازمند مواد مغذی بوده‌اند، از این رو با تبدیل کردن شیر به ماست و سپس چکیده نمودن آن، اقدام به ذخیره نمودن این ماده غذایی می‌کردند. امروزه نیز این ماست به عنوان یک ماست مقوی می‌تواند یک جایگزین عالی برای هر وعده غذایی باشد.

بسیاری از ورزشکاران به طور کلی از مصرف ماست به خاطر چربی آن پرهیز می‌کنند؛ ماست ایسلندی علاوه بر صفر بودن محتوای چربی آن، حدود ۳ برابر ماست‌های عادی پروتئین دارد و می‌تواند بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز روزانه افراد به ویژه ورزشکاران را تامین کند. در محصول ۴۰۰ گرمی ماست ایسلندی شرکت کاله ۳۶ گرم پروتئین و صفر گرم چربی وجود دارد. این محصول بسیار کم کالری است و می‌توان آن را به عنوان یک وعده کامل یا میان وعده غذایی همراه با میوه تازه (با رسپی‌های مختلف) مورد استفاده قرار داد.

فواید ماست پروبیوتیک برای ورزشکاران

ماست یکی از فراورده‌هایی است که از شیر تهیه می‌شود و علاقمندان به آن، به خصوص ورزشکاران، احتمالا می‌دانند که در هر ۱۷۰ گرم ماست حدود ۹ گرم پروتئین وجود دارد. در کنار آن نیز مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های B6 و B12 وجود دارند.

همه ماست‌ها حاوی باکتری‌های پروبیوتیک مفید هستند و در بعضی از انواع ماست میزان بیشتری از این باکتری‌ها وجود دارد. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیزم‌های سودمندی هستند که به شکل طبیعی در سیستم گوارشی وجود دارند و در برخی ماست‌ها هم یافت می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده پروبیوتیک‌ها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و بالا رفتن ایمنی دستگاه گوارش می‌شوند.

ماست پروبیوتیک برای افرادی که در حال اجرای یک رژیم غذایی هستند بسیار مفید است و همچنین یک ماده غذایی عالی برای ورزشکاران به حساب می‌آید. برخی از فواید مهم پروبیوتیک‌ها (و در نتیجه ماست پروبیوتیک) را در زیر برای شما آورده‌ایم:

  • پروبیوتیک‌ها مزایای اثبات شده‌ای برای کاهش التهاب عضلانی و ترمیم صدمات عضلانی پس از ورزش دارند، که باعث بهبود عملکرد ورزشی افراد می‌شود.
  • پروبیوتیک‌ها اثر مثبتی روی قدرت تحمل گرما، سیستم ایمنی، هضم غذا و جذب مواد مغذی دارند. پژوهشگران این احتمال را نیز می‌دهند که این ریزسازواره‌ها روی سطح کلسترول خون اثر مثبت داشته باشند.
  • چه شما یک ورزشکار باشید چه یک فرد عادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهد، افزودن پروبیوتیک‌ها به تغذیه روزانه راهی آسان است برای مطمئن شدن از سلامت کل دستگاه هاضمه.
  • پروبیوتیک‌ها اثری خاص و منحصر‌به‌فرد روی وضعیت احساسی و روانی ورزشکاران دارند. به گونه‌ای که با مصرف آنها نه فقط عملکرد فیزیکی افراد بهتر می‌شود بلکه روحیهٔ بهتری نیز در پیگیری فعالیت‌های ورزشی یا غیرورزشی خود پیدا می‌کنند.
  • تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند به کاهش شدت و تعدد اختلال‌های تنفسی و شکمی در ورزشکارانِ بسیار فعال، بینجامد و از این رو موفقیت ورزشی آنها را بیشتر کند.

البته در نظر داشته باشید که همزمان با مصرف پروبیوتیک‌ها، کاهش چشمگیر قند و شکری که مصرف می‌کنید نیز لازم است. می‌پرسید چرا؟ شاید شما به اندازه کافی غذاهای حاوی پروبیوتیک میل کنید اما اگر قند مصرفی خود را پایین نیاورید تمام تلاش‌های شما برای تولید میکروارگانیزم‌های مفید شکمی با شکست مواجه خواهد شد. به طور خلاصه، نباید استراتژی موفق خود را خنثی کنید.

دیدگاه ها

  1. این داستانهای تخیلی رو از کجا میارین

    اولا پروتئین و املاح شیر ، محلول در چربیه . یعنی اگه چربیش گرفته بشه پروتئینش هم گرفته شده .

    دوما ماست معمولی در ۱۰۰ گرم ۱۰ گرم پروتئین داره ، شما با کلی تبلیغات صرفا جهت فروش بیشتر دارین ماست ایسلندی که در هر ۱۰۰گرم ۸ گرم پروتئین داره رو بولد میکنین و میفروشین !

    1. پروتئین شیر محلول در آب بوده و با گرفتن چربی از شیر، از بین نخواهد رفت. ماست معمولی ۳% پروتئین و ماست ایسلندی ۹% پروتئین دارد.

  2. از نظر علم روز اصلا امکان نداره ماست بدون چربی باشه
    تا کی دروغ ؟

    1. در فرایند تولید ماست ایسلندی شیر پاستوریزه بدون چربی به خط تولید وارد شده، مایه ماست و استارتر مخصوص، به آن اضافه و بعد از تبدیل شدن به ماست با دستگاه سپراتور کاملا آب آن گرفته و حاصل آن یعنی ماست چکیده بدون چربی آماده بسته بندی می‌شود.
      دلیل اصلی بدون چربی بودن ماست ایسلندی استفاده از شیر بدون چربی است که باعث می‌شود ماست به دست آمده کاملا با چربی صفر آماده استفاده باشد.