فواید شیر برنج و خواص این دسر مقوی و خوشمزه برای کودکان

فواید شیر برنج

شیر برنج یا «آش شیر» که در شاهنامه فردوسی با نام شیربا هم از آن یاد شده است، یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که در عین سادگی غذایی کاملا مغذی و با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود. این غذا به دلیل داشتن شیر و برنج معمولا در ترکیب غذایی کودکان زیر دو سال و به عنوان یک میان وعده در رژیم غذایی بزرگسالان قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا از خواص آن و فواید شیر برنج برای کودکان بیشتر مطلع شوید.

فواید شیر برنج

شیر موجود در شیر برنج خواص بی‌نظیری برای بدن دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی پروتئین با کیفیت است که برای رشد و ترمیم بافت‌ها بسیار مناسب است. ویتامین B2 موجود در شیر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. علاوه بر آن کلسیم و فسفر دو ماده معدنی موجود در شیر است که در رشد و سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و رشد سلول‌های مغزی نقش بسزایی دارد. علاوه بر شیر، برنج حاوی کربوهیدرات‌هایی است که باعث افزایش و تولید انرژی در بدن می‌شود.

مقدار پروتئین موجود در برنج اگر چه جزء پروتئین‌های کامل محسوب نمی‌شود اما در کنار شیر می‌تواند نیاز بدن را تامین کند. برنج هم‌چنین باعث کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان، رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی و تقویت سلامت قلب و عروق می‌شود.

فواید شیر برنج

فواید شیر برنج برای کودکان

همان‌طور که می‌دانید رعایت تنوع در رژیم غذایی کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع رعایت تنوع نه تنها باعث می‌شود کودک شما از مصرف غذاهای تکراری خسته نشود، بلکه مصرف گروه‌های مختلف غذایی و حتی مواد غذایی مختلف در یک گروه به دلیل داشتن ارزش‌های غذایی متفاوت، در رشد کودکان بسیار موثر است و توصیه می‌شود.

برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی کودک باید با مخلوط کردن مواد غذایی مختلف، غذاهایی جدید با ظاهر و طعم مطلوب ایجاد کرد. به کار بردن کمی خلاقیت در وعده صبحانه و میان‌وعده‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان کمک کند. پودینگ برنج یا شیر برنج یکی از آن غذاهای مقوی است که در رشد کودک بسیار موثر عمل می‌کند و به عنوان میان وعده و هم به عنوان یک صبحانه کامل و سالم می‌توانید برای کودکان‌تان در نظر بگیرید.

اما نباید فراموش کنید که زیاده‌روی در مصرف شیر برنج می‌توان باعث افزایش وزن یا چاقی در کودکان شود؛ بنابراین به بهانه علاقه کودک به این غذا، اجازه ندهید بیش از حد از آن بخورد. شما می‌توانید از سایر غذاهای غنی‌شده و آماده کودک هم در وعده‌های غذایی فرزندتان کمک بگیرید.

می‌توانید برای مغذی‌تر شدن این پودینگ به جای شکر از عسل یا پوره خرما استفاده کنید. افزودن مغزهایی مثل بادام، پسته، گردو و فندق که منابع آهن هستند و چاشنی‌هایی مثل دارچین، وانیل و هل نه تنها به هر چه مغذی‌تر شدن این غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه باعث هضم بهتر و گرفتن حالت سردی پودینگ به خاطر برنج می‌شوند.

فواید شیر برنج

علاوه بر آن چون بعضی از کودکان بوی شیر را دوست ندارند، افزوردن مقداری وانیل یا پودر کاکائو بوی شیر را از بین می‌برد و طعم آن را دلنشین‌تر می‌کند. شما همچنین می‌توانید برای تهیه این دسر از میوه‌های مختلفی مانند توت‌فرنگی استفاده و تهیه کنید. به یاد داشته باشید که هنگام درست کردن شیر برنج حتماً در ظرف را ببندید. چون که ویتامین B2 موجود در شیر بسیار به نور حساس بوده و ممکن است در معرض هوا اکسیده شود و ارزش غذایی آن پایین بیاید. برای سر نرفتن غذاهای حاوی شیر هم می‌توان از یک قاشق چوبی استفاده کرد. اگر وقت و یا حوصله تهیه شیربرنج در خانه نیست، شیربرنج دارچینی یا شیربرنج عسلی کاله را امتحان کنید!

بنابراین اگر کودک‌تان لاغر است یا اگر دچار کم‌خونی یا حتی سرماخورده است، با توجه به فواید شیر برنج که در بالا به آن‌ها اشاره شده است این دسر بسیار مناسب می‌باشد و پیشنهاد می‌کنیم آن را در رژیم غذایی او قرار دهید. شما می‌توانید پس از شش ماهگی کودکتان در کنار غذاهای کمکی شیر برنج را نیز در میان‌وعده‌های او سرو کنید.

دیدگاه ها

  1. First time I am reading this article but found so informative and simple to get. This is really informative and furitful to read. Even I am waitng for the new article by the same author. I have concluded that calcium is really necessary for our body. We must have complete details about calcium.