تغذیه سالم در بارداری با ۵ خوراکی انرژی‌بخش

تغذیه سالم در دوران بارداری

همانطور که می‌دانید تغذیه سالم در ماه‌های بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است تا به حال جمله «غذا خوردن به جای دو نفر» را شنیده باشید. این جمله مفهومی کاملا غلط را به شما می‌رساند. تغذیه درست در دوران بارداری به معنی زیاد خوردن و جای دو نفر غذا خوردن نیست. تغذیه شما در این دوران باید علاوه بر این که باعث وزن‌گیری نوزاد‌تان شود، ترکیبی مناسب از انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی داشته باشد و انرژی شما را در طول روز فراهم کند تا احساس خستگی نکنید. در این مقاله می‌خواهیم پنج کلید تغذیه سالم در دوران بارداری را به شما معرفی کنیم. با کمک این خوراکی‌ها می‌توانید با کمبود انرژی در بارداری مبارزه کنید. با ما همراه باشید.

تغذیه سالم در بارداری با تخم مرغ

5  غذایی که در دوران بارداری انرژی شما را تامین می‌کند

تخم مرغ نه تنها حاوی پروتئین بلکه نیروگاهی از مواد مغذی است. در دوران بارداری از این که زرده تخم مرغ را بخورید، نترسید. زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی چربی سالم مثل کولین است که به حافظه و توانایی ذهنی نوزاد را افزایش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجام شده مادران باردار باید دو برابر بیشتر مواد غذایی حاوی کولین را مصرف کنند. زرده تخم مرغ حاوی ۱۱۵ گرم کولین است. متخصصان تغذیه مصرف تخم مرغ را برای زنان باردار توصیه می‌کنند، اما هشدار می‌دهند که تخم مرغ را به صورت خام یا نیم‌پخته نباید مصرف کنند چون خطر ابتلا به سالمونلا را افزایش می‌دهد.

تغذیه سالم با کدو حلوایی

5  غذایی که در دوران بارداری انرژی شما را تامین می‌کند

کدو حلوایی یا تنبل خواص فوق‌العاده‌ای برای زنان باردار دارد. دانه این میوه سرشار از منیزیم است که برای قلب مادر مفید است. علاوه بر این‌ها کدو تنبل دارای مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم و ویتامین A و C است که همه آن‌ها باعث افزایش انرژی شما می‌شوند. کدو حلوایی می‌تواند سطح قند خون شما را در حد متعادل قرار دهد. می‌بینید؟ برای تامین انرژی مورد نیاز در ماه‌های بارداری، حتما نباید سراغ خوراکی‌های پرکالری بروید و زمینه را برای افزایش ناگهانی وزن در بارداری فراهم کنید.

تغذیه سالم با ماست

تغذیه سالم در بارداری

ماست یک میان وعده عالی است. اما در دوران بارداری برای فراهم کردن انرژی روزانه‌تان فوق‌العاده است. ماست حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین D است. ماست به علت داشتن مقادیر کلسیم زیاد، به غیر از تقویت استخوان‌های مادر سبب بهبود استخوان‌بندی و ساختار دندانی جنین می‌شود.

ماست‌های حاوی پروبیوتیک توانایی کاهش التهاب بدن را دارند. بسیاری از زنانی که در دوران بارداری دچار ورم و التهاب می‌شوند، با خوردن ماست‌های پروبیوتیک‌دار التهاب کم‌تری در بدن خود مشاهده کردند. البته فراموش نکنید که ماست تنها ماده لبنی مفید برای مادران باردار نیست. شما برای تامین نیازهای ضروری بدنتان و پرهیز از مصرف خوراکی‌های پرکالری ، می‌توانید شیرهای غنی شده را هم در برنامه غذایی‌تان جا دهید تا هم انرژی‌تان بیشتر شود و هم احتمال کمبود کلسیم در بارداری را پایین بیاورید.

تغذیه سالم با بادام زمینی

خوراکی‌های انرژی بخش

یکی از نکات مهم در تغذیه بارداری، انتخاب برنامه غذایی سالمی است که شما را با عوارض چاقی در بارداری درگیر نمی‌کند. بادام زمینی منبع عالی از فولات، پروتئین گیاهی و چربی‌های سالم است که کالری مادر به عنوان تقویت‌کننده انرژی تامین می‌کند. روزانه حدودیک مشت بادام زمینی برای رشد جنین به ویژه در سه ماه اول، افزایش رشد مغز جنین، جلوگیری از نقص مادرزادی، جلوگیری از دیابت بارداری  و مبارزه با افسردگی در این دوران مفید است.

علاوه بر این‌ها، یکی از مشکلاتی که ممکن است در دوران بارداری با آن مواجه شوید، مشکلات پوستی است. ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های بادام زمینی از بروز مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.

تغذیه سالم با سیب

تامین انرژی در بارداری

این که هر روز یک سیب بخورید و تا آخر عمر سالم بمانید  نیازی به دکتر نخواهید داشت، ادعای قدیمی است. سیب حاوی مقادیری از کربوهیدرات است که خوردن آن در بارداری بخشی از انرژی روزانه‌تان را تامین می‌کند. اگر احساس ضعف یا سرگیجه می‌کنید، با خوردن سیب انرژی خود را تامین کنید.

علاوه بر این‌ها سیب غنی از ویتامین ث است. ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جنین می‌شود. فیبر موجود در سیب می‌تواند از هر گونه بیماری گوارشی پیشگیری کند.

دیدگاه ها