خواص حریره بادام که باید بدانید – ۹ خاصیت مهم و مفید

خواص حریره بادام

حریره بادام از گذشته‌ بهانه‌ای برای جمع کردن اعضای خانواده دور یکدیگر برای صبحانه بوده است. این روزها با شناخت خواص این غذای گرم و خوشمزه، خوردن آن برای نوزادان و بزرگسالان بسیار توصیه می‌شود. حریره بادام به روش‌های متفاوتی برای صبحانه، افطاری یا غذای کمکی کودک آماده می‌شود که خوشمزگی آن را دو برابر می‌کند. یکی از آن‌ها طرز تهیه حریره بادام بدون شیر است که در کتاب کاله به خوبی بیان شده است. از دیرباز مردم بر این باور بوده‌اند که حریره یک غذای کمکی برای کودکان محسوب می‌شود، در حالی که خواص حریره بادام فراتر از این حرف‌ها است. در این مطلب مفصل به خواص حریره خواهیم پرداخت.

حریره بادام چیست؟

در ماه‌های سرد سال و شب‌های ماه رمضان حریره یک میان‌وعده گرم و هوس‌انگیز است که خوردن آن حسابی می‌‌چسبد. حریره بادام غذایی است که معمولا با شیر، پوره بادام، انواع ادویه‌های معطر و شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل تهیه می‌شود. مادران، حریره را بیشتر به عنوان یک غذای کمکی می‌شناسند که به هضم غذا و گوارش نوزادان‌شان کمک می‌کند. از سویی دیگر بزرگسالان آن را گاهی به عنوان دسر سرو کرده و میل می‌کنند.

شما در هر سن‌و‌سال و وضعیتی که باشید این غذای مقوی را می‌توانید بخورید. دلیل آن هم خواص موجود در شیر و بادام است. به عنوان مثال برای افرادی که دارای دیابت (نوع ۲) هستند، بهترین میان‌وعده به حساب می‌آید. حریره بادام معمولا هم با آرد برنج و هم جو دوسر تهیه می‌شود که در ادامه مطلب به مهم‌ترین خواص حریره بادام با هر دو ماده خواهیم کرد تا با خیالی راحت آن را میل کنید.

خواص حریره بادام با آردبرنج چیست

خواص حریره بادام تهیه شده با آرد برنج چیست؟

مواد اصلی حریره پوره بادام، آردبرنج و شیر است که اکثر ویتامین‌ها و مواد مغذی را با خود دارد. وجود این ویتامین‌ها آن را تبدیل به یک صبحانه یا میان‌وعده خوشمزه کرده است. در ادامه به مهم‌ترین خواص‌های این میان‌وعده دلچسب اشاره خواهیم کرد:

حریره بادام سرشار از مواد مغذی

آرد‌ برنج استفاده شده در حریره منبع خوبی از کربوهیدرات است و شیر بادامی که برای آماده کردن آن استفاده می‌شود، سرشار از پروتئین‌ و چربی‌های سالم است. به جرئت این میان‌وعده کامل را می‌توان منبع خوبی از انواع ویتامین‌های E، B، کلسیم، منیزیم و پتاسیم دانست که به سلامت بدن بسیار کمک می‌کند.

بدون گلوتن

آرد برنج به صورت طبیعی فاقد گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که سیستم گوارشی را تحریک کرده و به آن آسیب می‌رساند. پس اگر فردی دچار بیماری سلیاک باشد، با استفاده از آردبرنج در تهیه حریره، به راحتی می‌تواند از خواص آن بهره‌مند شود. اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت سلیاک و حساسیت به گلوتن در چیست، آن را در کتاب کاله بخوانید. شیر بادام در حریره هم به دلیل عدم وجود گلوتن، لاکتوز و سویا جایگزین مناسبی برای شیر پاستوریزه محسوب می‌شود.

حریره مناسب برای درمان سرماخوردگی

از آن‌جا که حریره را به صورت گرم مصرف می‌کنند، می‌توان به جرئت گفت که یکی از خواص اصلی این دسر، گرم و آرام کردن مجاری تنفسی است. بنابراین اگر سرما خورده‌اید یا دچار سرفه‌های خشک شده‌اید، می‌توانید از حریره بادام برای درمان خودتان استفاده کنید.

مناسب برای تنظیم اشتها

از دیگر خواص حریره بادام می‌توان به تنظیم اشتها و هضم آسان آن اشاره کرد. وجود فیبر و چربی‌های سالم در ترکیب حریره، این خاصیت را بیشتر می‌کند. فیبر موجود در شیر، به سلامت روده بسیار کمک کرده تا گوارشی راحت‌تر داشته باشید. فیبر موجود در این ترکیب خوشمزه همچنین منجر به احساس سیری در فرد شده و کمک می‌کند تا انرژی غذا به آرامی در بدن فرد آزاد شود؛ این انرژی آزاد شده تا مدت‌ها او را سیر نگه می‌دارد. به همین‌خاطر متخصصان تعذیه معمولا توصیه می‌کنند آن را در وعده صبحانه میل کنید. با تمامی این اوصاف بهتر است که آن را در برنامه رژیم غذایی روزانه‌تان جای دهید.

مناسب برای تقویت استخوان‌ها

شیر که سرشار از کلسیم است در طرز تهیه حریره نقش مهمی دارد، پس اگر می‌خواهید هنگام شکستگی یکی از استخوان‌های بدن‌تان، زود خوب شوید، حریره را برای بازسازی و تقویت استخوان‌هایتان در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

غذایی مناسب برای جلوگیری از سقط جنین

بادام را شاه آجیل‌ها می‌شناسند و خوردن حریره را به خانم‌های باردار به دلیل وجود مغزهای مقوی در حریره و اسیدفولیک موجود در بادام بسیار توصیه می‌کنند. تنها به این خاطر که مانع ایجاد نقص در جنین و سقط آن می‌شود.

خواص حریره بادام با جو دوسر

خواص حریره بادام تهیه شده با جو دوسر برای بدن چیست؟

حال که با خواص حریره با آرد برنج آشنا شدید، بهتر است در ادامه با خواص حریره بادام با جو دو سر هم آشنا شوید تا طبق ذائقه‌تان خود، آن را تهیه کنید. اطمینان داشته باشید که این ترکیب، طیف کاملی از خواص را برای سلامتی‌تان به ارمغان خواهد آورد.

موثر در کاهش کلسترول

حریره را معمولا با آرد برنج درست می‌کنند اما اگر بخواهید می‌توانید جو دوسر را جایگزین آرد کنید تا خواص حریره شما دو برابر شود. جو‌دو‌سر با وجود فیبری به نام (بتا گلوکان) به کاهش و کنترل کلسترول افراد کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که ۴۰ گرم جو در حریره‌تان می‌تواند دو گرم بتاگلوکان که نوعی فیبر است را برای بدن‌تان تامین کند.

مناسب برای کنترل قند خون

حریره بادام یکی از بهترین مکمل‌های غذایی برای افراد مبتلا به قند است. فیبر موجود در آن، نه تنها به کاهش سطح گلوکز بعد از غذا کمک می‌کند بلکه حساسیت‌های افراد را نسبت به انسولین و افزایش قندخون هم کاهش می‌دهد.

کمک به سلامت گوارش

اگر به سلامت گوارش خود اهمیت می‌‌دهید، بهتر است حریره خود را با جو دوسر امتحان کنید. یکی دیگر از خواص حریره بادام، ملین بودن آن است. فیبرهای پری‌بیوتیک موجود در جو دوسر به رشد و فعالیت باکتری‌های روده کمک می‌کند، در نتیجه عملکرد گوارش را برای فرد راحت‌تر می‌کند. از سویی با حفظ عملکرد روده، التهاب آن به حداقل می‌رسد.

کالری حریره بادام چقدر است؟

حال که با خواص حریره بادام آشنا شدید، نیاز است قبل از قرار دادن آن در رژیم‌ غذایی‌تان، از میزان کالری مواد مغذی موجود در آن اطلاع پیدا کنید. فرض را بر این بگیرید که در وعده صبحانه‌ خود یک کاسه ۱۵۰ گرمی، حریره بادام تهیه‌شده از شیر گاو دارید، میزان کالری آن یک کاسه برابر با ۱۶۸ کیلو کالری است و کالری دیگر مواد مغذی آن برابر است با:

مواد مغذیمیزان کالری
پروتئین۷.۳ گرم
چربی۷.۰ گرم
کربوهیدرات۱۹.۹ گرم
فیبر۱.۴ گرم
کلسیم۱۹۶ میلی‌گرم
روی۱.۲ میلی‌گرم
میزان کالری موجود برای یک کاسه حریره بادام در یک وعده صبحانه
خواص اصلی حریره بادام

خواص اصلی و کلی حریره بادام

حریره بادام در بسیاری از کشورها به دلیل خواص بسیاری که دارد، یک دسر محبوب برای بزرگسالان و یک غذای کمکی برای نوزادان به حساب می‌آید. از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به افزایش انرژی، کاهش کلسترول، وزن‌گیری نوزادان، چاقی صورت و تقویت استخوان‌بندی در افراد اشاره کرد.

تاریخچه حریره بادام چیست؟

با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته متخصصان تغذیه، تاریخچه حریره بادام را مرتبط با دوران پارینه‌سنگی می‌دانند که انسان‌های اولیه با کشت گندم و نحوه طبخ آن‌ها آشنا شده بودند. با این حال اسکاتلندی‌ها اولین افرادی بودند که به خوردن این غذای گرم و خوشمزه روی آوردند. آن‌ها بیشتر حریره و فرنی را با جوی دوسر میل میل می‌کردند. تاریخچه حریره بادام در ایران، به دوران آل‌بویه و حکومت مغول‌ها برمی‌گردد که غذای رایج آن دوران به حساب می‌آمده است.

انواع حریره کدام است؟

طرز تهیه حریره بادام در کشورهای مختلف، با توجه به ذائقه مردمان آن کشور تهیه می‌شود. پس می‌توان گفت که در تهیه آن از چاشنی‌های متفاوتی هم استفاده می‌کنند. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: حریره بادام، حریره نشاسته، حریره آرد و حریره جو دوسر است.

طرز تهیه حریره بادام چیست؟

شما در طرز تهیه حریره بادام نیاز به مقداری عسل یا شکر، یک قاشق غذاخوری آردبرنج، نصف قاشق غذاخوری بادام درختی و یک‌و‌نیم لیوان آب دارید. آردبرنج را در آب سرد حل کرده، پودر بادام و عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. مقدار آب باقی‌مانده را با پوره به دست‌آمده روی حرارت بگذارید و تا زمان جوش آمدن، مدام هم بزنید. بعد از جوش آمدن، حرارت آن را کم کنید تا به قوام دلخواه تان برسد.
در نظر داشته باشید که به جای آب از شیر هم می‌توانید استفاده کنید، و در صورت تهیه برای نوزادان شش تا هشت ماه، آن را روان‌تر درست کنید.

دیدگاه ها