طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی و ساده روی گاز

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی
آسان
۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

موچی همانند بستنی‌ سرخ‌شده یکی از دسرهای جذاب و خوش‌طعم ژاپنی به حساب می‌آید که رنگ‌و‌بویی دیگر به میز پذیرایی‌تان می‌دهد. دستور اصلی موچی با آرد برنج گلوتینوس است که بسیاری از کشورها آن را تغییرات جزئی داده‌اند. دستور تهیه این دسر خوشمزه در ایران هم با تغییراتی همراه بوده است که مهم‌ترین آن جایگزینی آرد موچی است. در مطالب قبلی دستورهای متفاوتی از موچی را بیان کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را در کتاب کاله بخوانید. حال طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی را بخوانید تا بدون هیچ دغدغه‌ای و ساده روی گاز آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی ۱۰۰ گرم
  • پودر قند ۵۰ گرم
  • آب ۱۸۵ میلی‌لیتر
  • مربا به مقدار لازم
  • نشاسته ذرت به مقدار لازم
  • رنگ خوراکی چند قطره

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

۱. خمیر موچی را آماده کنید

مخلوط کردن آرد برنج ایرانی، شکر و آب در طرز تهیه خمیر موچی

دسر موچی هما‌ن‌طور که از نام آن برمی‌آید، یک دسر ژاپنی است که با آرد مخصوص تهیه می‌شود. قنادان ایرانی در دستور آن تغییراتی ایجاد کرده‌اند که به راحتی بتوانید آن را با آرد برنج ایرانی خوش‌عطر و طعم درست کنید. پس در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی باید آرد برنج را سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. آرد را داخل یک کاسه نسبتا بزرگ بریزید. شکر را هم به آن اضافه کنید. حال به آرامی شروع به ورز دادن مواد کنید تا خمیر موچی به دست بیاد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که بافت خمیر صاف و یک‌نواخت شود. حال در مرحله بعدی پخت سنتی آن را روی گاز پیش ببرید.

نکته: مقدار آب گفته شده معادل سه‌چهارم لیوان دسته‌دار است.

۲. خمیر موچی را بخارپز کنید

بخارپز کردن خمیر موچی با آرد برنج ایرانی

در دومین مرحله از طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی باید قابلمه‌ای متوسط انتخاب کنید. قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید. آن را روی حرارت بگذارید تا آب به جوش بیاید. داخل قابلمه آب‌کش قرار دهید. خمیر موچی را داخل یک ظرف پیرکس نشکن بگذارید. ظرف پیرکس را روی آب‌کش و داخل قابلمه بگذارید. با گذشت پنج دقیقه، رنگ خوراکی دلخواه‌تان را اضافه کرده و هم بزنید. به یاد داشته باشید که در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بهترین زمان برای پخت خمیر است که باید برای آن در نظر بگیرید. شما می‌توانید طرز تهیه موچی روی گاز به سادگی را هم در کتاب کاله بخوانید.

نکته ۱: مراقب باشید که آب وارد ظرف پیرکس نشود.
نکته ۲. اضافه کردن رنگ خوراکی کاملا سلیقه‌ای است.

۳. موچی را درست کنید

گذاشتن فیلینگ در خمیر موچی با آرد برنج ایرانی

در سومین مرحله از طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی، روی سطح کارتان کمی نشاسته ذرت بریزید. خمیر را روی آن قرار دهید. با دستان خود آن‌قدر خمیر موچی را ورز دهید که سفت شود. حال به هر تعداد که می‌خواهید گلوله‌هایی اندازه یک گردو از آن بردارید. مجدد روی سطح کارتان کمی نشاسته ذرت بپاشید. یکی از گلوله‌ها را روی آن قرار دهید. آن را با وردنه صاف کنید. مقداری از مربای هلو روی آن بریزید. در نهایت از هر طرف خمیر را بالا آورده و جمع کنید. این کار را با بقیه گلوله‌های خمیر هم انجام دهید. موچی‌ها را با توجه به ذائقه‌تان داخل ظرف موردنظر تزئین و سرو کنید.

نکته: هر یک از موچی‌ها را می‌توانید با یک یا دو فیلینگ خوشمزه پر کنید.

دستور تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

نکات تکمیلی تهیه موچی با آرد برنج

موچی به ظاهر دستوری سخت و پیچیده دارد به خصوص اگر با آرد برنج گلوتینوس بخواهید آن را درست کنید، با این حال دستور تهیه آن با آرد برنج ایرانی را در بالا بیان کرده‌ایم که با خواندن نکات تکمیلی زیر پیش بردن مراحل تهیه آن راحت‌تر خواهد شد.

تهیه آرد برنج ایرانی

آرد برنج ایرانی یکی از خوش‌عطر و خوشمزه‌ترین آردها است که برای مصارف زیادی می‌توان از آن استفاده کرد. آرد برنج را به دو روش می‌توان تهیه کرد که در دستور تهیه آرد برنج خانگی به خوبی توضیح داده شده است حتما آن را بخوانید. شما با آرد برنج ایرانی علاوه بر موچی می‌توانید طرز تهیه کاچی با آرد برنج را هم خوانده و در روزهای پاییزی‌تان آن را درست کنید.

آرد موچی

دستورهای متفاوتی از موچی در دنیای شیرینی پزی وجود دارد که هر کشوری با توجه به ذائقه خود آن را تغییر داده است. دستور تهیه سنتی آن با آرد موچی ژاپنی به نام گلوتینوس است که به دلیل عدم‌دسترسی به آن می‌‌توان آرد دیگری را جایگزین کرد. در مطالب بالا تهیه آن را با آرد برنج ایرانی توضیح داده‌ایم در صورتی که می‌توانید طرز تهیه موچی با آرد گندم ساده و شکلاتی را هم امتحان کنید.

روش‌های پیچاندن خمیر موچی

نحوه پیچاندن خمیر موچی با آرد برنج

پیچاندن خمیر موچی کاری دشوار است که با تکرار و تمرین برایتان آسان‌تر می‌شود. آسان‌ترین روش آن برداشتن یک گوله از خمیر به اندازه گردو است. سپس باید آن را با وردنه پهن کررده و مواد میانی‌تان را داخل خمیر بریزید. از اطراف آن را به آرامی جمع کنید. در روشی دیگر خمیر گرد پهن‌شده را داخل یک کاسه کوچک یا قالب سیلیکونی قرار دهید. کمی اطراف خمیر را با نوک انگشتان خود باز کنید تا شکل بگیرد. سپس مواد میانی را داخل آن بریزید. لبه‌های خمیر را به سمت بالا و به شکل بقچه جمع کنید. در آخرین روش می‌توانید خمیر را به شکل یک نوار صاف در بیاورید. آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. هر تکه را به شکل یک توپ گرد کنید و مراحل پخت آن را پیش ببرید.

فیلینگ‌ موچی

موچی را تنها به ظاهر جذاب و کشسانی آن نمی‌شناسند چراکه نقش فیلینگ‌‌‌های متنوع در طعم آن را نمی‌‌توان انکار کرد. تکه‌های میوه فصل، سس شکلاتی، مارمالاد‌ آلبالو، شکلات صبحانه خانگی ساده، نوتلا و خامه شکلاتی مواد میانی هستند که می‌‌توانید با توجه به ذائقه‌تان به عنوان مواد میانی از آن‌ها استفاده کنید. از سویی دیگر فیلینگ پوره میوه، خرده‌های میوه به همراه خامه یا گاناش هم ترکیب خوشمزه‌ای می‌تواند باشد.

گلوله شدن خمیر موچی

گلوله گلوله شدن خمیر موچی با آرد برنج ایرانی

مهم نیست موچی با چه دستور و موادی تهیه می‌شود، مهم آن است که در همان مرحله اول گلوله‌گلوله نشود. در طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی برای جلوگیری از این مسئله باید قبل از اضافه کردن شکر آن را آسیاب کنید. مخلوط آرد و شکر را هم باید از صافی رد کنید. اگر علاقه‌مند به شیرینی‌های کره‌ای هستید مطلب تاریخچه شیرینی کره‌ای باید برایتان جالب باشد.

نگه‌داری موچی

موچی که تازه درست شده را باید بلافاصله میل کنید. اگر موچی را در ظرف دربسته نگهداری کنید می‌توانید تا ۲ هفته آن را همانند روز اول سالم و تازه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که گذاشتن موچی در یخچال منجر به خشک و سفتی آن خواهد شد.

دیدگاه ها