طرز تهیه ترشی انبه عربی اصیل به ۲ روش اصلی

طرز تهیه ترشی انبه عربی اصیل به 2 روش اصلی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در جنوب ایران و شهرهای عرب‌زبان حاشیه خلیج فارس، ترشی انبه یکی از مرسوم‌ترین و محبوب‌ترین چاشنی‌هاست که طعمی دلنشین و عطرآگین به غذاها می‌بخشد. این ترشی خوشمزه که با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، معمولا از ترکیب انبه‌های نارس، ادویه‌های گرمسیری و چاشنی‌های ترش مزه به دست می‌آید و طعمی بی‌نظیر و منحصر به فرد دارد. در این مطلب، دو روش اصلی طرز تهیه ترشی انبه عربی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این طعم اصیل جنوبی را در منزل خود در کنار طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون تجربه کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه عربی

  • انبه ۱ کیلو
  • سیر ۵-۶ حبه
  • سیاه دانه ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • سرکه سفید به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی انبه عربی

۱. آماده‌سازی انبه‌ها و سیر

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انبه عربی این است که انبه را آماده کنید برای این کار انبه‌ها را بشویید بعد پوست بگیرید. سپس هسته انبه‌ها را جدا کنید و گوشت آن‌ها به قطعات دلخواه خود برش دهید. هم‌زمان حبه‌های سیر را هم در یک ظرف مناسب بریزید و له کنید.

نکته: می‌توانید تبه‌ها را به صورت مکعبی، خلال یا ورقه‌ای برش دهید.

۲. آماده‌سازی ادویه‌ها

اکنون و در این مرحله نوبت آن است که ادویه‌های مناسب ترشی انبه را آماده کنید برای این کار سیاه‌دانه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و تخم گشنیز را داخل یک قابلمه که از قبل روی حرارت قرار داده‌اید، بریزید و بو دهید تا بوی آن‌ها آزاد شود بعد آن‌ها را آسیاب کنید.

۳. انداختن ترشی انبه

انداختن ترشی انبه عربی

اکنون زمان آن است که انبه‌ها را داخل شیشه بریزید برای این کار یک لایه انبه بریزید، سپس رویش یک لایه سیر بریزید بعد یک لایه ادویه و در نهایت وقتی شیشه تقریبا پر شد و فقط کمی فضای خالی در بالای آن‌ها باقی ماند، در شیشه‌ها را محکم ببندید و آن‌ها را به مدت حداقل یک هفته در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه عربی با تمر هندی

  • تمر هندی حدود ۲ قاشق غذاخوری
  • انبه نارس ۵ عدد
  • رب انار ۲۵۰ گرم
  • شیره خرما ۱۲۵ گرم
  • سیاه‌دانه ۱۲۵ گرم
  • سیر رنده شده ۵ قاشق چای‌خوری
  • سرکه ۲ لیتر
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • فلفل، نمک و سایر ادویه‌های دلخواه به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی انبه عربی با تمر هندی

طرز تهیه ترشی عربی با تمر هندی

یکی دیگر از روش‌های ترشی انبه عربی این است که در آن تمر هندی استفاده می‌شود برای تهیه ترشی انبه عربی به این شکل درست مثل تمام روش‌های تهیه ترشی انبه ابتدا انبه‌ها را شسته و خشک کنید. آن‌ها را برش داده و هسته را جدا کنید. انبه‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید. نیازی به پوست کندن انبه نیست.

سپس ادویه‌ها را با روغن زیتون کمی تفت دهید بعد مقداری تمرهندی را در کمی سرکه بریزید و داخل یک قابلمه مناسب روی حرارت دهید تا بجوشد و رقیق شود. در نهایت محتویات را صاف کنید. سپس بقیه سرکه را به جوش آورده و محتویات صاف شده را به آن اضافه کنید.

وقتی مخلوط سرکه جوشید، دو مشت انبه به آن اضافه کنید و به مدت ۷ تا ۸ دقیقه صبر کنید سپس شیره خرما و رب انار را به محتویات اضافه کنید. در نهایت تمام انبه‌ها را به مخلوط اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید.

در نهایت اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۲ ساعت خنک شود. سپس سیر رنده شده و سیاه‌دانه را به ترشی اضافه کنید. حالا می‌توانید ترشی را در شیشه‌های مختلف بریزید.

نکته: میزان ادویه‌ها و سایر مواد را می‌توانید بر اساس سلیقه خود تنظیم کنید. همچنین، برای طعم بهتر، می‌توانید ترشی را به مدت طولانی‌تری نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی انبه

طرز تهیه ترشی انبه عربی

تهیه ترشی انبه به روش بندری یا روش عربی آسان است و کافی است نکات و فوت‌وفن‌های آن را بدانید و رعایت کنید. به عبارتی با رعایت نکات و فوت و فن‌ها می‌توانید یک ترشی انبه خانگی خوشمزه و اصیل جنوبی تهیه کنید.

نکات مهم برای انتخاب انبه

بهترین انتخاب برای تهیه ترشی انبه، انبه‌های نارس یا کمی کال است. این نوع انبه‌ها طعمی ترش و ملس دارند و برای ترشی مناسب‌تر هستند. البته انبه‌ای که برای ترشی انتخاب می‌کنید باید سفت و محکم باشد. انبه‌های نرم و رسیده برای ترشی مناسب نیستند. برای آشنایی بیشتر با جزییات تهیه انبه کال می‌توانید به مطلب طرز تهیه ترشی انبه کال در کتاب کاله مراجعه کنید.

ادویه مناسب ترشی انبه

معمولا برای تهیه ترشی انبه از ادویه‌‌های با طبع گرم مثل زردچوبه، زنجبیل، دارچین، فلفل قرمز، سیاه‌دانه و تخم گشنیز استفاده می‌شود اما می‌توانید برحسب ذائقه خود میزان و نوع ادویه‌ها را تغییر دهید.

انواع سرکه مناسب برای تهیه ترشی انبه

برای تهیه ترشی انبه درست مثل طرز تهیه ترشی آلبالو یا هر ترشی دیگر می‌توانید از انواع سرکه استفاده کنید. اما بهترین سرکه برای تهیه ترشی معمولا سرکه سفید است. فقط دقت کنید که استفاده از هر نوع سرکه طعم متفاوتی به ترشی شما می‌دهد. طرز تهیه ترشی انبه با سرکه را می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

در خصوص مقدار سرکه هم باید مراقب باشید که میزان آن را طوری تنظیم کنید که روی مواد ترشی را کامل بپوشاند.

حرارت دادن ادویه‌ها

برای تهیه ترشی انبه بهتر است حتما قبل از اضافه کردن ادویه‌ها به ترشی، آن‌ها را کمی در روغن تفت دهید تا عطر و طعم آن‌ها آزاد شود.

زمان جا افتادن ترشی انبه عربی

ترشی انبه عربی معمولا از یک هفته بعد از انداختن در یخچال آماده است و به عبارتی در یک هفته ترشی انبه جا می‌افتد و طعم آن یک‌دست می‌شود.

تغییر طعم: برای تغییر طعم ترشی می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات دیگری مانند هویج، خیار، فلفل دلمه و… استفاده کنید.

دیدگاه ها