طرز تهیه حلوا شیر کشدار مرحله به مرحله

طرز تهیه حلوا شیر کشدرا مرحله به مرحله
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

به دنبال یک دسر مجلسی و در عین حال ساده برای هر روز هفته هستید؟ حلوا شیر کشدار، با بافت نرم و لطیف و طعم شیرینی دلنشین، انتخابی بی‌نظیر است. این دسر خوشمزه که در مهمانی‌ها و مراسم مختلف ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد را می‌توانید به راحتی در منزل و در هر زمانی تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلوا ساده بدون شیر را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلوا شیر کشدار را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه حلوا شیر کشدار

  • شیر پر چرب ۲ لیوان
  • آرد سفید ۱ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • گلاب به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا شیر کشدار

۱. آماده کردن آرد و تفت دادن آن

تفت دادن آرد برای تهیه حلوا

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا شیر کشدار باید ابتدا آرد و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کرده و الک کنید تا یکدست شود بعد در یک قابلمه مناسب آرد و نشاسته را اضافه کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد خوب گرفته شود و رنگش کمی تغییر کند. فقط حواستان باشد آرد نسوزد.

۲. تهیه شربت حلوا

تهیه شربت برای حلوای شیر کشدار

اکنون شیر و شکر را در یک قابلمه جداگانه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و شربت غلیظی به دست آید سپس زعفران دم‌کرده و گلاب را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

۳. مخلوط کردن شربت با آرد و اضافه کردن کره

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوا شیر کشدار ابتدا  کره را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۱-۲ دقیقه تفت دهید تا کره آب شود و با آرد مخلوط شود بعد شربت شکر را به آرامی به آرد و کره تفت داده شده اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا گلوله نشود. حرارت را ملایم کرده و به طور مداوم هم بزنید تا حلوا قوام بیاید و شروع به کش آمدن کند بعد از اینکه حلوا قوام آمد.

نکات تکمیلی برای تهیه حلوا

طرز تهیه حلوا شیر کشدار

همان‌طور که دیدید تهیه و پخت حلوای شیر کشدار با طرز تهیه حلوا شیر مجلسی تفاوت چندانی ندارد. اما مثل تمام دسرها و غذاهای دیگر نکاتی دارد که باید به آن‌ها دقت کنید.

نکاتی برای کشدارتر شدن حلوا

برای اینکه حلوا کشدارتر شود، می‌توانید در انتهای پخت، کمی کره به آن اضافه کنید. البته دقت کنید که استفاده از شیر پر چرب باعث می‌شود حلوا کشدارتر شود و نشاسته ذرت هم به قوام آمدن حلوا کمک می‌کند.

بهترین شیر برای تهیه حلوای شیر

برای به دست آوردن بهترین حلوای شیر بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید. شیر پرچرب باعث می‌شود حلوا کشدارتر و خوشمزه‌تر شود. البته اگر رژیم خاصی دارید می‌توانید از شیرهای کم‌چرب یا بدون چربی هم استفاده کنید. البته شیر خشک هم جایگزین خوبی برای تهیه حلوای شیر است. طرز تهیه حلوای شیر با شیر خشک را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

تهیه زعفران دم کرده برای حلوا

برای رنگ و عطر بهتر حلوا، از زعفران دم کرده با آب گرم استفاده کنید. برای این کار زعفران را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه دم کنید تا رنگ و عطر آن به خوبی در حلوا پخش شود. طرز تهیه زعفران دم کرده را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

بهترین زمان پخت حلوا شیر کشدار

زمان پخت حلوا بسته به نوع اجاق گاز و حرارت آن متفاوت است. به طور معمول، پخت حلوا حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. فقط حواستان باشد در طول پخت حلوا، حرارت را ملایم نگه دارید و به طور مداوم هم بزنید تا حلوا نسوزد و یکدست شود.

روش‌های تزیین حلوا

برای تزیین حلوا می‌توانید از پودر پسته، بادام، گردو یا خلال بادام استفاده کنید. همچنین می‌توانید حلوا را در ظرف‌های زیبا و کوچک سرو کنید تا جذاب‌تر شود.

بهترین زمان نگهداری حلوا شیر

حلوا شیر کشدار را می‌توانید در دمای یخچال به مدت ۲ تا ۳ روز نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی‌تر، آن را در ظرف دربسته در فریزر قرار دهید. فقط حواستان باشد که این حلوا را نباید زیاد نگهداری کنید.

دیدگاه ها