طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه به همراه نکات و فوت و فن ها

طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه
آسان
15 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حلوا یک دسر سنتی خوشمزه محسوب می‌شود که بیشتر در وعده‌های افطار سرو می‌شود. حلوا با دستورهای متفاوت و با طعم‌های گوناگونی درست می‌شود که می‌توانید آن را امتحان کنید. در مطالب قبلی طرز تهیه حلوا شیر را می‌توانید بخوانید و آن را حتما به عنوان یک میان‌وعده خوشمزه درست کنید. در این مطلب طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه را به همراه فوت‌و‌فن‌هایش برایتان خواهیم گفت تا آن را به آسانی در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوا ساده با پیمانه

  • زعفران یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • شکر یک پیمانه
  • آب یک‌و‌یک‌دوم فنجان
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • آرد همه‌منظوره یک فنجان
  • کره بدون نمک شش قاشق غذاخوری
  • روغن نباتی یک‌سوم فنجان
  • پودر نارگیل به مقدار لازم
  • گل محمدی به مقدار لازم
  • خلال پسته به مقدار لازم
  • خلال بادام به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه

۱. شربت حلوا را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه باید شربت آن را آماده کنید. ابتدا در یک کاسه کوچک زعفران گفته‌شده را با کمی آب‌جوش یا تکه‌‌های یخ خیس کنید. با آماده‌شدن زعفران، شما هم یک قابلمه مناسب انتخاب کنید تا شکر و آب را داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا جوش بیاید. ۱۵ دقیقه زمان برای جوش خوردن شکر و آب در نظر بگیرید سپس گلاب و زعفران خیس‌خورده را به قابلمه اضافه کنید. حال باید پنج دقیقه زمان دهید تا مواد با یکدیگر بجوشند. شربت که به غلظت کافی رسید قابلمه را خاموش کرده و کنار بگذارید. طرز تهیه ترحلوا شیرازی را حتما امتحان کنید.

۲. آرد را تفت دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه ، یک تابه بزرگ انتخاب کنید تا آرد را در آن تفت دهید. قبل از تفت دادن آرد حتما آن را سه بار الک کنید تا ذرات جدا و سبک شود. بهترین زمان برای گرفتن بوی خامی آرد ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است. در این مدت رنگ آرد باید قهوه‌ای روشن تا کمی تیره شود. حال کره و روغن را هم به آرد تفت‌داده شده اضافه کنید و برای پنج دقیقه دیگر مجدد هم بزنید تا هیچ گلوله‌ گلوله‌ای در تابه باقی نماند. یکی از حلواهای خوشمزه‌ای که می‌توانید به عنوان میان‌وعده درست کنید طرز تهیه حلوای هویج است.

۳. شربت را اضافه کنید

اضافه کردن شربت به حلوا ساده

در سومین مرحله از طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه ، شربت را آرام‌آرام به تابه اضافه و با قاشق چوبی هم بزنید. حلوا باید چسبناک و یک‌دست شود. تابه را کج و حلوا را به اطراف تکان دهید. حلوا از تابه جدا و به شکل رول درمی‌آید. هر چقدر بیشتر روی حرارت هم بزنید رنگ حلوا تیره‌تر خواهد شد.

۴. حلوا را سرو کنید

سرو کردن حلوا ساده با پیمانه

در چهارمین مرحله از طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه نوبت به سرو آن می‌رسد. پس حلوا را در ظرف مورد نظر بریزید. روی آن را با پشت یک قاشق روغنی صاف کنید. حال با توجه به سلیقه‌تان با استفاده از پودر نارگیل، گل‌‌محمدی، خلال پسته و بادام حلوا را تزئین کنید. حلوا آماده است، نوش‌جان!

دستور تهیه حلوا ساده با پیمانه

نکات تکمیلی پخت حلوا ساده

حلوا در شهرهای مختلف ایران با دستورهای متفاوتی درست می‌شود که هر کدام عطر و طعم خاص خود را دارند. حلوا زنجبیلی و گردویی تبریزی از خوشمزه‌ترین این حلواها به حساب می‌آید که باید آن را امتحان کنید. در این مطلب طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه را برایتان گفتیم تا آن را درست کنید اما باید نکات زیر را هنگام پخت آن رعایت کنید.

نگه داری حلوا ساده

نگه داری حلوا ساده با پیمانه

حلوا بعد از مصرف معمولا اضافه می‌آید برای نگه‌داری باقی‌مانده حلوا باید آن را در ظرفی دربسته بریزید و در یخچال بگذارید. برای سرو آن باید کمی زمان دهید تا به دمای محیط برسد. با گذاشتن ظرف حلوا در فریزر، آن را برای سه هفته می‌توانید نگه دارید.

تفت دادن آرد

در دستور تهیه حلوا ساده می‌توانید از یک‌دوم فنجان آرد همه‌منظوره و یک‌دوم فنجان آرد گندم استفاده کنید. تنها دقت داشته باشید که آرد بیشتر از ۳۰ دقیقه تفت داده نشود چراکه طعم آن برمی‌گردد. برای جلوگیری از سوخته شدن آرد آن را باید مدام هم بزنید.

رنگ حلوا

رنگ حلوا به ذائقه‌تان بستگی دارد. شما اگر حلوایی با رنگ زعفرانی می‌خواهید باید آرد را کم تفت دهید در صورتی که حلوایی با رنگ تیره می‌خواهید باید آن را بیشتر تفت دهید. با اضافه کردن کاکائو به وسط آرد بو داده به راحتی می‌توانید یک حلوا کاکائویی دورنگ داشته باشید.

حلوا رژیمی

اگر به دنبال یک دسر کم‌کالری و سالم هستید در طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه بعضی از مواد را به راحتی تغییر دهید. عسل، شیره خرما، شیره انگور و شکر قهوه‌ای را می‌توانید جایگزین شکر کنید. از سویی دیگر روغن زیتون را هم با روغن مایع می‌توانید عوض کنید. برای داشتن طعم قوی‌تر می‌توانید به جای آرد سفید از آرد بلغور استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن حلوا با شیره انگور در وعده‌های افطار است.

شهد حلوا ساده

شربت حلوا ساده

شهد حلوا نباید خیلی غلیظ باشد که شکر در آن حل نشود از سویی دیگر اگر شهد آن کم باشد، این دسر خوشمزه بافت نرمی نخواهد داشت. در صورت شیرین شدن بیش از حد شهد حلوا و شل شدن آن تنها راه‌چاره گرم کردن مجدد و تبخیر شدن آب آن است. به یاد داشته باشید تا زمانی که شربت داغ است آن را به مخلوط آرد، کره و روغن اضافه کنید چراکه با اضافه کردن شربت سرد، مخلوط به سختی هم می‌خورد.

شل شدن حلوا

اگر دسرتان به دلیل استفاده از روغن زیاد شل شد باید کمی آرد تفت داده‌شده به آن اضافه کنید. شما در استفاده از روغن برای این دسر خوشمزه باید بدانید که روغن‌جامد به پف کردن و روغن‌مایع به براق شدن آن کمک می‌کند. حلوا دو رنگ را برای میهمانی‌هایتان در ماه رمضان حتما درست کنید.

دیدگاه ها