طرز تهیه حلوای زنجبیل تبریزی

متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

حلوا، از دسر‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی است. حلوا‌ها بسته به طرز تهیه و مواد اولیه مورد استفاده انواع مختلفی دارند که قبلا بسیاری از آن‌ها را به شما آموزش داده‌ایم. حلوای زنجبیل هم یکی از حلواهای سنتی ایرانی است که طعم و عطر بسیار دلپذیری دارد. زنجبیل علاوه‌بر اینکه عطر و طعم خاصی به این حلوا می‌دهد آن را به دسری مفید و مقوی هم تبدیل کرده‌است که می‌توانید آن را در ایام مبارک رمضان مصرف کرده و از فواید آن بهره ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا فوت و فن‌های تهیه هرچه ساده‌ترحلوای زنجبیل تبریزی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوای زنجبیل تبریزی

  • آرد2 پیمانه
  • آرد برنجنصف پیمانه
  • کره150 گرم
  • پودر شکر2 پیمانه
  • پودر زنجبیل1 قاشق غذاخوری
  • پودر یا عرق هل1 قاشق چای‌خوری
  • پودر یا خلال پسته و گل سرخ برای تزئین

طرز تهیه بهترین حلوای زنجبیل تبریزی

مرحله اول

قبل از هرچیزی آرد و محض اطمینان پودر شکر و زنجبیل را دو مرتبه از الک رد کنید. آرد را داخل ماهیتابه‌ای ریخته و  تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد پس لازم نیست قهوه‌ای یا طلایی شود همین که از حالت خام دربیاید کافی است. بهتر است ماهیتابه‌ استیل یا روی انتخاب کنید تا آرد به آن نچسبد و زود نسوزد.

مرحله دوم

در این مرحله کره را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و به آرد اضافه کنید و با استفاده از قاشق چوبی آن را هم بزنید (حرارت گاز در این مرحله باید ملایم باشد). هم زدن را روی حرارت ملایم ادامه دهید تا کره کامل با آرد مخلوط شده و بافت یکنواختی به دست آید. بعد از آن که مخلوط کاملا یکدست شد گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم

در این مرحله بدون آنکه ماهیتابه را از روی شعله خاموش کرده حرارت دهید پودر شکر و زنجبیل را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. (تکان ندادن ماهیتابه از شعله باعث می‌شود کف ظرف همچنان گرم بماند).

مرحله چهارم

حلوا را به ظرف مورد نظرتان منتقل کنید و با استفاده از قاشق و دست سطح آن را کاملا صاف کنید. بعد از آن که کاملا خنک شد با استفاده از چاقو آن را برش دهید حلوا حتما باید برای برش زدن به خوبی خنک شده باشد در غیر اینصورت موقع برش دادن خرد می‌شود. (می‌توانید به صورت لوزی یا مربعی حلوا را برش دهید یا حتی با استفاده از قالب‌های مختلف و بسته به سلیقه شخصی به آن شکل دهید).

بعد از آن که آن‌ها را برش زدید روی هر قسمت می‌توانید مقداری پودر یا خلال پسته و خاک قند بریزید.

دیدگاه ها